טראמפ
צילום: טוויטר

מנכ"ל DJT של טראמפ מברך על המשקיעים אבל לא אומר מתי יהיו רווחים

הנשיא לשעבר דונלד טראמפ מחזיק בכ-57% ממניות החברה הממוזגת וצפוי לגרוף לכיסו מאות מיליוני דולרים; המנכ"ל טוען כי החברה היא "היחידה" שתהיה מסוגלת להתחרות ברשתות חברתיות אחרות כמו פייסבוק ואינסטגרם של מטא
דור עצמון | (1)
נושאים בכתבה DJT דונלד טראמפ

לפני כשבועיים אישרו בעלי המניות של DWAC (Digital World Acquisition Corp) את העסקה למיזוג עם פלטפורמת Truth Social Media של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. טראמפ הוא הבעלים של הרוב ב-Trump Media (סימול: DJT) עם שליטה בכ-57% ממניות החברה וכעת הוא ממתין לקבל עוד מיליוני מניות של החברה במסגרת הסכם המיזוג.

המנכ"ל של החברה-האם Truth Social סירב לחזות מתי החברה עשויה להפוך לרווחית, אך הצביע על בסיס משקיעים הולך וגדל למרות הנפילה החדה של המניה בשבוע שעבר שאיבדה 28% מערכה. המניה ירדה ביום שישי ב-12% למחיר של 40.59 דולר. זה הותיר את 57% המניות של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בחברה בשווי של כ-3.19 מיליארד דולר, ירידה של יותר מ-5 מיליארד דולר בסוף מרץ, זמן קצר לאחר המיזוג שלה עם חברת הרכישות הייעודית Digital World Acquisition Corp.

מנכ"ל החברה, דווין נונס, נשאל אתמול בפוקס ניוז מתי DJT עשויה להרוויח. הוא כאמור סירב לחזות אך אמר שהחברה נמצאת בעמדה טובה. נונס הוא חבר קונגרס לשעבר שפרש מכיסאו בשנת 2022 כדי להיות מנכ"ל DJT. "למה אנחנו ממוקמים טוב? כי אין לנו חובות. אנחנו יוצאים מזה בלי חובות, פלטפורמה שעובדת ממש ממש טוב שמתקשרת למיליוני אנשים, ובנוסף יש לנו 200 מיליון דולר בבנק", אמר נונס.

הכנסותיה של DJT הסתכמו ב-4.1 מיליון דולר בשנת 2023 והיא רשמה הפסד נקי של 58.2 מיליון דולר, למרות שקיבלה הזרמת מזומנים של 300 מיליון דולר כחלק מהרישום שלה באמצעות מיזוג עם אמצעי רכישה ייעודי.

נונס אמר כי החברה הוסיפה כמעט 200,000 בעלי מניות קמעונאיים חדשים בשבועות האחרונים - כלומר אנשים פרטיים ולא מוסדות - על בסיס קיים של כמעט 400,000 בעלי מניות קמעונאיים. המנכ"ל גם אמר שהחברה עובדת על תוכנית תלת שנתית, עם פיתוחים הכוללים בדיקת וידאו זורם. הוא אמר ש-Truth Social היא "היחידה" שתהיה מסוגלת להתחרות ברשתות חברתיות אחרות כמו פייסבוק ואינסטגרם של מטא, וכי היא תרוויח מכך שאנשים יתרחקו מטלוויזיה בכבלים באותו אופן כמו פלטפורמות כגון נטפליקס.

נכון לטרם פתיחת המסחר בוול סטריט, מניית DJT ירדה מאז הנפקתה ב-26 במרץ ב-43% למחיר של 40.6 דולר ושווי שוק של 5.55 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ענין של זמן יעברו את פייסבוק וטוויטר 08/04/2024 20:03
    הגב לתגובה זו
    ענין של זמן יעברו את פייסבוק וטוויטר
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות

ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו

הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית

רן קידר |
נושאים בכתבה נפט גז טראמפ

ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.

הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.

ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".

המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.

אלפי מקומות עבודה חדשים 

האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.