לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים
שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח מחר בסימן פרסום נתוני מדד המחירים לצרכן (האינפלציה) לחודש מרץ ביום רביעי. בוול סטריט מצפים לעלייה חודשית של 0.3%, מה שיצביע על אינפלציה שנתית של 3.4%. מדד מחירי הליבה צפוי גם הוא לעלות ב-0.3% חודשית וב-3.7% שנתית.
מדובר בנתון חשוב שיצטרף למאגר הנתונים של הפד' על מנת לגבש את החלטת הריבית שלו שצפויה להתפרסם ב-1 במאי. עם זאת, נראה כי הסיכויים שהפד' יודיע על הורדת ריבית, שעומדת כעת על 5.5%, בהחלטתו הקרובה עדיין נמוכים למדי. יו"ר הפד', ג'רום פאוול, מקפיד להדגיש בכל הזדמנות את הדביקות של האינפלציה ואת העובדה שעדיין לא הצטברו מספיק נתונים שנותנים לפד' ביטחון שהאינפלציה תחת תחת שליטה מוחלטת ולא תתפרץ מחדש.
הפד' עדיין מהלך בין הטיפות של עליית האינפלציה ואינו ממהר להוריד את הריבית לפני שהוא מרגיש מספיק בטוח שהדבר לא יביא לעליית האינפלציה מחדש. ג'רום פאוול, יו"ר הפד', דיבר בעבר כי הוא צופה 4 הורדות ריבית במהלך השנה אך לאור עליית האינפלציה גוברות ההערכות כי לבסוף תהיינה 3 הורדות ריבית השנה.
ביום רביעי יפורסם הדוח הכספי של ענקית התעופה דלתא איירליינס וביום שישי תחל עונת הדוחות של וול סטריט באופן רשמי ותיפתח כמיטב המסורת עם דוחות הבנקים בהם סיטי בנק, בלאקרוק, וולס פארגו וג'יי.פי מורגן. בתחילת השבוע הבא יפורסמו הדוחות של שאר הבנקים. דוחות הבנקים הם אירוע חשוב בוול סטריט - הם מעניקים ראיית מאקרו על מצב הכלכלה האמריקאית והם חשובים במיוחד בעתות כמו אלו כאשר המלחמה של הפד' באינפלציה באמצעות העלאות הריבית טרם תמה.
- לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - מה האנליסטים צופים?
- לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - מה האנליסטים צופים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נתוני מאקרו בולטים שיתפרסמו השבוע:
רביעי - נתוני מדד המחירים לצרכן (האינפלציה) לחודש מרץ.
חמישי - מדד המחירים ליצרן (PPI), מספר דורשי עבודה חדשים, החלטת הריבית באיחוד האירופי (צפי שתישאר על 5.5%).
שישי - מדד האמון הצרכני של מישיגן.
יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מוסרים כי "מכלול נתוני התעסוקה בחודש מרץ מצביע על התרחבות בפעילות. בחודשים הקודמים ניתן היה לטעון שהנתונים היו "מעורבים" (חולשה בסקר משקי הבית, תיקונים אחורה כלפי מטה, ירידה בשעות העבודה וכו'). הפעם זה נראה אחרת: חל גידול של 303 אלף מועסקים בחודש מרץ (הצפי היה ל-200 אלף), עם תיקונים כלפי מעלה של 22 אלף מועסקים בחודשים ינואר-פברואר. הסקטור העסקי הוסיף 232 אלף מועסקים במרץ (הצפי: 170 אלף). מספר שעות העבודה הממוצע בשבוע עלה ל-34.4 שעות מ-34.3, אינדיקטור חיובי לפעילות הכלכלית.
"בנוסף, שיעור האבטלה ירד ל-3.8% מ-3.9% תוך כדי גידול בשיעור ההשתתפות ל-62.7% מ-62.5%. בניגוד לסקרים קודמים, חל גידו למהיר של עובדים בסקר משקי הבית. השכר לשעת העבודה עלה ב-0.3% וב-4.1% שנה אחרונה, התמתנות קלה מ-4.3% לפני חודש. עדיין מדובר בקצב גידול מעט מהיר יחסית ליעד האינפלציה של 2% (בהנחה של פריון סביב 1.5%-1%). נתון נוסף מתחילת השבוע: מספר המשרות הפנויות נותר יציב בפברואר ושיעור המשרות הפנויות (מסך כוח העבודה) נותר יציב על 5.3% זה החודש השלישי ברציפות. גם מספר ההתפטרויות נותר יציב. אין סימני הרעה בשוק העבודה. לאחר פרסום נתוני התעסוקה, התשואות בשוק האג"ח עלו וכעת השוק מגלם הורדת ריבית ראשונה על ידי הפד רק בחודש ספטמבר. כפי שכתבנו לפני מספר שבועות, בהתקרב למועד הבחירות הפד יתקשה להתחיל להוריד את הריבית כדי לא להיתפס בתור "משפיע" על תוצאות הבחירות. התמתנות באינפלציה עם חולשה בפעילות תומכת בהורדת ריבית בחודש יוני".
אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב: "אופטימיות מנכ"לי החברות בארה"ב לגבי הצמיחה בשנה הקרובה עלתה במרץ לרמה הגבוהה ביותר מאז אמצע 2021. לסקר יש קשר הדוק לרמת הפעילות בכלכלה, כפי שנמדדת ע"י מדד האינדיקאטורים המובילים. חוזק הכלכלה בא לידי ביטוי בנתוני שוק העבודה לחודש מרץ שמשקפים בין היתר שיפור בקצב תוספת המשרות החדשות, במדד מנהלי הרכש בתעשייה ובנתוני הצריכה. לפי המודלים של הפד' ואחרים, גם ברבעון הראשון הצמיחה במשק האמריקאי תהיה ברמה יחסית גבוהה של 2.5%-3% אחרי הצמיחה בשיעור 4.9% ו-3.4% בשני הרבעונים הקודמים.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
"שוק המניות זקוק במיוחד להורדת ריבית כאשר כלכלה נחלשת. בכלכלה חזקה הוא יכול לשגשג גם בסביבת ריבית גבוהה יחסית. דווקא בתקופות של ריבית גבוהה שוק המניות האמריקאי השיג בדרך כלל שיפור בביצועים בזכות הצמיחה הגבוהה. בנסיבות הנוכחיות אולי עדיף אפילו לשוק המניות שהפד' לא יסתכן בהורדת ריבית שעלולה להחזיר אינפלציה ולחדש עליות ריבית בתסריט שיזכיר את שנות ה-70. העלייה האחרונה במחירי הנפט על רקע סיכוני המלחמה במזה"ת מגבירה את הדמיון עוד יותר. לעומת זאת, הפחתת סיכוי להורדת הריבית כמובן מקטינה אטרקטיביות לשוק האג"ח. התשואה ל-10 שנים בארה"ב עוקבת באופן די הדוק אחרי התחזית לריבית הפד' בסוף 2024 הגלומה בחוזים. לאחרונה נפתח שם פער של כ-0.4% שמסמן סיכון להמשך עליית התשואות הארוכות. שורה תחתונה: נוכח הפחתת הסיכוי להורדות הריבית בארה"ב כדאי להוריד חשיפה למח"מ ברכיב האג"ח בתיק אמצעות הקטנת חשיפה לשוק האג"ח האמריקאי".
מבנק הפועלים נמסר: "עלייה בתשואות האג"ח בארה"ב, והפחתת הריבית הראשונה מתרחקת. תשואת אג"ח ממשלת ארה"ב לעשר שנים עלתה מרמה של 4.2% ל-4.4%, הרמה הגבוהה ביותר מאז נובמבר אשתקד. התשואה לשנתיים עלתה מ-4.62% ל-4.75%. ההסתברות להורדת ריבית ראשונה ביוני פחתה ל-54% מ-67% לפני שבוע, והשווקים מגלמים בהסתברות של 94% הורדת ריבית בחודש יולי השנה. עד סוף השנה שוק ההון צופה בין שתיים לשלוש הפחתות ריבית, כך שהריבית תגיע בסוף 2024 לרמה של בין 5.00%-4.75%".
- 2.עליות, המלחמה מאחורינו (ל"ת)מ 07/04/2024 18:36הגב לתגובה זו
- 1.ביבי מתקפל 07/04/2024 18:22הגב לתגובה זוהבורסה תעלה כאילו זה פלסטין ולא ישראל. מנהלי הקרנות אפסים
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
