אלון מאסק טסלה
צילום: פייסבוק אלון מאסק

טסלה עם אחד הרבעונים הגרועים בתולדותיה - קת'י ווד ממשיכה לרכוש מניות

נתוני המסירות צפויים להתפרסם בעוד מספר ימים כאשר בוול-סטריט צופים כי החברה תדווח על מסירות של 457,000 כלי רכב, בעוד המשקיעים לא כל כך אופטימיים ומצפים לפחות
אדיר בן עמי | (9)

מניית טסלה TESLA INC נפלה בכמעט 30% בשלושת החודשים הראשונים של 2024, מה שהפך אותה למניה בעלת הביצועים הגרועים ביותר במדד ה-S&P 500. זו הירידה הרבעונית השלישית הגרועה ביותר של המניה והצניחה הגדולה ביותר אי פעם שלה ברבעון הראשון, כך שלמעשה טסלה התחילה את השנה בצורה הגרועה ביותר וזה לא בטוח הולך להשתפר. נתוני המסירות של החברה לרבעון הראשון מגיעים בעוד מספר ימים.

היסטורית, הנפילות הרבעוניות הגרועות ביותר של מניית טסלה היו הרבעונים השני והרביעי של 2022, בזמן שהמנכ"ל אילון מאסק רכש את טוויטר, שנקראת כיום X.

למשקיעים אין יותר מדי זמן לעבד את הביצועים החלשים עד כה של יצרנית הרכבים, שנבעו משילוב של האטה בביקושים לרכבים חשמליים, תחרות גוברת והיצע מוצרים שמוגדר בוול-סטריט כמיושן ללא דגם טסלה במחיר מוזל באופק. גם החברה עצמה ציינה כבר מספר פעמים כי על המשקיעים לצפות לצמיחה נמוכה יותר בעתיד הקרוב. נתוני המסירות לרבעון הראשון של טסלה צפויים להגיע ב-2 באפריל.

בוול-סטריט צופים כי החברה תדווח על מסירות של 457,000 כלי רכב, כאשר המשקיעים לא כל כך אופטימיים ומצפים לפחות. לפי הדיווחים האחרונים, הממוצע עומד על 425,000 רכבים, עלייה מ-423,000 רכבים ברבעון הראשון של 2023.

התחזיות העדכניות ביותר ירדו ב-35,000 יחידות בשבועות האחרונים, כאשר האנליסטים חותכים את הציפיות ומציינים לרוב ביקוש נמוך מהצפוי ל-EV בסין ובעיות יצור בפרמונט, קליפורנה. טסלה ריעננה את מודל 3 שלה והרחבת הייצור של הדגם לא עברה חלק כמצופה. באשר לסין, מכירות רכבים חשמליים מבוססי סוללה עלו ב-10% משנה לשנה במהלך החודשיים הראשונים של השנה. אומנם עדיין מדובר בצמיחה, אבל לא באותו שיעור כמו ברבעונים הקודמים.

 

התחזיות

הציפיות לדוחות לרבעון הראשון משקפות את כל האתגרים של החברה הרבעון. בוול-סטריט צופים כעת רווח למניה ב-2024 של קצת פחות מ-2.9 דולר למניה. בתחילת השנה הערכות עמדו על קרוב ל-3.80 דולר. במילים אחרות, התחזיות נפלו ב-25% עד היום וזה לא רחוק מהצניחה של המניה עד כה.

לפי הערכות, המשקיעים ישמחו כל עוד נתון המסירות יגיע מעל 420,000 יחידות. בוודבוש צופים כי הנתון יעמוד על 425,000 רכבים. לאחר נתוני המסירות, המשקיעים ירצו לשמוע כיצד מאסק מתכנן לעזור לטסלה לעבור את התקופה הקשה הזו. התכנית עשויה לכלול את טכנולוגיית הסיוע בנהיגה המתקדמת של טסלה שנקראת Full Self Driving, או FSD בקיצור. מאסק צייץ לאחרונה כי החברה תעניק לכל בעלי הטסלות ניסיון חינם למשך חודש ב-FSD, מהלך שנועד למשוך יותר לקוחות שיסכימו לשלם 199 דולר בחודש עבור התוכנה שאמורה לעשות את רוב העבודה עבור הנהגים.

 

קת'י ווד רוכשת מניות

קרן ההשקעות של קתי' ווד ARK, רכשה השבוע מניות טסלה בשווי מיליוני דולרים. לפי הודעת החברה אמש (חמישי), הקרן רכשה 65,514 מניות טסלה, כלומר רכישה בשווי של 14 מיליון דולר וזה לא הכל. הקרן דיווחה גם ביום שני כי רכשה 133,334 מניות של יצרנית הרכבים החשמליים שעלו כ-28 מיליון דולר. טסלה מהווה כיום את ההחזקה השנייה בגודלה של הקרן מתוך 38 מניות.

קיראו עוד ב"גלובל"

ווד ממשיכה לנצל את התקופה המאתגרת שעוברת על טסלה וזה לא ממש מפתיע. בראיון בו השתתפה בינואר אמרה המשקיעה כי כאשר המניה "תזנק וכולם התרגשו מהחדשות הטובות שאנחנו מתקדמים עוד באימוץ רכבים חשמליים, ניקח רווחים". ווד ציינה אז כי הקרן שורית מאוד לגבי טסלה היות והיא מאמינה ש"בעוד חמש שנים, רוב המכירות יהיו של רכבים חשמליים".

טסלה נסחרת כעת לפי שווי של 559.8 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה ירדה ב-30% מתחילת השנה וב-9% בשנה האחרונה כולה. 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    טסלה רכב בינוני מינוס. פראייר מי שקונה. (ל"ת)
    רק רכב גרמני/יפני 29/03/2024 22:05
    הגב לתגובה זו
  • svh 01/04/2024 14:10
    הגב לתגובה זו
    קניתי טסלה במקום לשלם הון על ליסינג. רכב מעולם אחר חוויה אחרת
  • לבן 31/03/2024 17:36
    הגב לתגובה זו
    מהיכן אתה יודע "ישראלי שחצן וטמבל"? העולם מאמין בטסלה אבל ישראלי "חוכמולוג" אומר שהוא בינוני . אולי אתה בינוני-
  • 4.
    פלוקס 29/03/2024 20:48
    הגב לתגובה זו
    לגרום לו להאמין שהוא טוב יותר ממך. אם קתי ווד ממשיכה לקנות טסלה, כנראה שהדוחות הולכים להיות קטסטרופליים
  • 3.
    אני קונה 29/03/2024 19:44
    הגב לתגובה זו
    SARK,קניותיה של ווד ללא צ'אנס אמיתי
  • 2.
    תקנו כשקת'י ווד מוכרת מניות... (ל"ת)
    פילי 29/03/2024 18:42
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חשמליות זה זבל (ל"ת)
    29/03/2024 18:08
    הגב לתגובה זו
  • לבן 31/03/2024 17:34
    הגב לתגובה זו
    איזה כיף להכנס למוסך , לשלם 3000!שח עבור שמן מנוע ופילטרים...אכן לא חסרים פראיירים מזוכיסטים.
  • חשמלית קנית 29/03/2024 19:45
    הגב לתגובה זו
    היית
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.