לוגיטק
צילום: אתר החברה

לוג'יטק: סמנכ"ל הכספים עוזב - המנייה יורדת ב-7%

אדיר בן עמי |

חברת לוג'יטק LOGITECH INT S.A. המספקת ציוד למחשבים הודיעה כי סמנכ"ל הכספים שלה, צ'ארלס בוינטון, עוזב את החברה על מנת לחפש הזדמנויות אחרות. בוינטון עוזב אחרי קצת יותר משנה בתפקיד ויישאר בחברה עד אמצע מאי על מנת להכשיר את יורשו שיבחר במועד מאוחר יותר.

החדשות הללו מגיעות בתקופה בה לוג'יטק מתמודדת עם אתגרים רבים הצפויים להשפיע על המכירות העתידיות שלה. החברה אישררה לאחרונה את תחזיתה לשנה כולה, כאשר היא צופה מכירות של בין 4.2 מיליארד ל-4.25 מיליארד דולר ב-2024, תחזית המשקפת ירידה של 6% לעומת שנה קודם לכן.

לאחרונה נרשמות עזיבות רבות של בכירים בחברות בוול-סטריט. בחודש פברואר עזב מנכ"ל Snowflase, פרנק סלוטמן וגרם למניית החברה לרדת ב-18%. בשבוע שעבר היה זה מנכ"ל פטקו, רון קופלין, לאחר שש שנים בתפקיד. סמנכ"ל הכספים של פלאנט פיטנס, טופ פיצג'רלד, הודיע גם הוא שיפרוש מאוחר יותר השנה. מדובר בהמשך המגמה משנה שעברה, כאשר היה שיא של 1,700 עזיבות של מנכ"לים ובכירים נוספים. 

ברבעון דצמבר ספקית הציוד ההיקפי למחשבים רשמה מכירות של1.26 מיליארד דולר, ירידה של 1% לעומת השנה שעברה, אך מעט מעל הקונצנזוס בוול-סטריט של 1.24 מיליארד דולר. הרווח למניה עמד על 1.53 דולר, הרבה מעל צפי האנליסטים של 1.15 דולר למניה. תזרים המזומנים מפעילות זינק ב-58%, ל-443 מיליון דולר. לוג'יטק ציינה כי רכשה מניות מחדש בסך 188 מיליון דולר באותו הרבעון.

למרות התוצאות, מניית החברה הגיבה בירידות שערים הודות למכתב הרבעוני של החברה לבעלי המניות. החברה ציינה כי היא ממשיכה להתמודד עם "מספר רוחות נגד ואי ודאויות שעשויות להשפיע על המכירות עד 2025. מנכ"לית החברה האנק פאבר, שהצטרפה לחברה בחודש דצמבר, אמרה כי היא תנקוט בזהירות בחודשים הבאים, בהתחשב בסביבה כלכלית מעורבת, צמיחת תמ"ג לא אחידה ואינפלציה מתמשכת שמפשיעה על תקציבי ה-IT בחברות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.