בעקבות התקלה במערכות: האם מקדונלד'ס נשענת יותר מדי על טכנולוגיה?
בשנים האחרונות עוברת רשת המזון המהיר הפופולארית מקדונלד'ס MCDONALDSתהליך רוחבי שנועד להטמיע ולעשות שימוש בטכנולוגיה כדי לשפר את כל ההיבטים התפעולים של החברה. עד כדי כך שחלק מהאנליסטים בשוק אף בחרו להגזים מעט ולהגדיר אותה כחברת טכנולוגיה שמוכרת המבורגרים. אלא שהמהלך האסטרטגי של החברה כולל בתוכו כמה סיכונים משמעותיים, אשר עשויים להעיב על התמונה שמציירים האנליסטים.
כשל במערכות של החברה הביא לשיבוש העבודה באינספור סניפים ברחבי העולם, כולל יפן, אוסטרליה ובריטניה, ואילץ חנויות רבות לקבל תשלום במזומן בלבד. במצהרה שפרסמה החברה נכתב כי הכשל נגרם על ידי ספק צד שלישי, שבשמו הם לא נקבו. היום התנצלה מקדונלד'ס יפן בפני לקוחותיה על "אי הנוחות", ואמרה שכל המסעדות שלה ושירות המשלוחים שלה פעלו כרגיל.
על רקע ההסתמכות הגוברת של החברה על טכנולוגיה, תקלות מעין אלו הן אחד מהסיכונים אותם מציינת החברה דוחותיה השנתיים. "אנחנו מסתמכים יותר ויותר על מערכות טכנולוגיות. כשל או הפרעה של מערכות אלה עלולים להשפיע באופן משמעותי על הפעילות שלנו או של הזכיינים שלנו, או על חוויות הלקוחות שלנו. תפיסות", נכתב בהצהרת החברה לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC). גם תחום הבינה המלאכותית, שמעורר עניין רב בקרב המשקיעים מקבל התייחסות בהצהרת החברה בה נכתב כי "כלי הבינה המלאכותית שאנו משלבים בהיבטים מסוימים של פעילות המסעדה שלנו עשויים שלא לייצר את היעילות המיועדת ועלולים להשפיע על התוצאות העסקיות שלנו".
למרות האזהרות בדוחות והתקלה במערכת בסוף השבוע, רשת המזון המהיר לא צפויה לסגת בזמן הקרוב מהאסטרטגיה ארוכת הטווח שלה, ולהעמיק את התלות שלה בטכנולוגיה. כך, מקדונלד'ס מקדמת מהליכים שמטרתם שיותר לקוחות יזמינו דרך אפיקים דיגיטליים כמו האפליקציה שלה, שכבר מהווה שליש מהמכירות שלה בשווקים המובילים. כמו כן, בדצמבר הודיעה מקדונלד'ס על שיתוף פעולה עם גוגל להעברת מערכות מחשב של מסעדות לענן, מה שיאפשר למערכת הבינה המלאכותית הגנרטיבית של מקדונלד'ס "להבין טוב יותר את המגוון הרחב של דפוסים וניואנסים", ויסייע לה לקדם "אוכל חם וטרי יותר".
- "מסלול לימודים בלי בינה מלאכותית זה פשע נגד הסטודנטים"
- קרן המטבע: בום ה-AI מזכיר את הדוט-קום - אבל לא יקריס את הכלכלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מקדונלד'ס לגמר לא לבד בתחום הזה, כשחברות ורשתות מזון רבות הולכות ונשענות על טכנולוגיה כחלק מאסטרטגיה ארוכת הטווח שלהן. היא האסטרטגיה של כל רשת מזון מהיר גדולה. כך למשל, רשת בתי הקפה סטארבאקס STARBUCKS הכרריזה כבר במהלך שנת 2019 על פלטפורמת בינה מלאכותית משלה, בשם "Deep Brew", שלדברי המנכ"ל דאז, קווין ג'ונסון, תניע יותר ויותר את ההצעות המותאמות אישית שלה, ותסייע באיוש החנות וניהול המלאי. "במהלך 10 השנים הבאות, אנחנו רוצים להיות טובים ב-AI כמו ענקיות הטכנולוגיה", אמר ג'ונסון בכנס קמעונאי ב-2020.

"עושר על הנייר": איך וול סטריט הפכה לסיכון הגדול של הכלכלה האמריקאית?
העשירון העליון אחראי ל-50% מהצריכה בארצות הברית; כ-9 טריליון דולר של רווחים דוחפים את הכלכלה כשהעשירים מבזבזים על מותגי יוקרה בעוד העניים הולכים לחסוך בקוסטקו - זו תלות מסוכנת שעלולה להפוך תיקון בשוק למכה הרסנית לכל המשק; ואיך כל זה קשור למילטון פרידמן?
חצי שנה של ראלי מטורף. השווקים פורצים שיאים יום אחרי יום, וההון ״על הנייר״ של האמריקאים גדל במהירות חסרת תקדים. מתחילת השנה הוסיף שוק המניות האמריקאי כמעט 9 טריליון דולר לשוויו הכולל שזה מגיע בעיקר בזכות מניות הטכנולוגיה, ה-AI והאנרגיה. העלייה הזאת לא נשארת רק על המסך של המחשב של המשקיעים היא מחלחלת לכיסים משקי הבית היא מייצרת ״תחושת עושר״ - תחושת ביטחון מדומה. המשקיעים רואים את חשבון ההשקעות תופח והם סוגרים ערב במסעדה או מתפנקים בשעון יוקרתי.
לפי מחקר שעשו באוקספורד בתחילת השנה, בכל דולר אחד של עלייה בערך העושר הפיננסי, הצריכה של משקי הבית בארה"ב עולה בממוצע בכ-14 סנט ואז הם גם מוציאים בהתאם. אם נתרגם את זה למה שקרה בשוק אנחנו מקבלים נתון מדהים. השוק האמריקאי הוסיף כ-9 טריליון דולר מתחילת השנה וזה בעצם אומר לנו שהאמריקאים הוציאו כ-1.26 טריליון דולר. שתבינו, זה כסף שלא נבע מעלייה אמיתית בשכר שלהם, אלא יותר מתחושת ביטחון זמנית שהמקור שלה בכלל בוול סטריט.
וזה בדיוק מה שמדאיג את הכלכלנים. כל עוד המסכים ירוקים הכל בסדר. הצריכה האמריקאית ממשיכה לשמור על המשק בתנועה. אבל ברגע שהגרפים יתהפכו לאדום, אותה תחושת עושר על הנייר יכולה תוך רגע להתנדף והצריכה, גם היא תתכווץ במהירות.
מארק זנדי, הכלכלן הראשי של מוד׳יס, מסביר את זה: “הזינוק במחירי המניות הוא מה שמחזיק את הצריכה של בעלי ההכנסה הגבוהה. אם זה יתהפך - זה הסיכון האמיתי לכלכלה.” לדבריו, רמות התמחור בשוק גבוהות, התחושה “מנופחת”, והכול נראה קצת יותר מדי טוב כדי להחזיק לאורך זמן.
- בין מלחמת סחר לדוחות: האנליסטים נערכים לשבוע המסחר
- המניות הדואליות ירדו; וול סטריט עלתה כ-0.5%; מניות הביוטק זינקו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בינתיים, האמריקאים העשירים ממשיכים לקנות. הם טסים במחלקת עסקים, הם רוכשים מותגי יוקרה, הם מציפים את החנויות של לואי ויטון והרמס וזה בדיוק מה ששומר את הצמיחה חיובית גם כשהמשק האמריקאי מתמודד עם מכסים, ריביות גבוהות וירידה בביקושים של השכבות הנמוכות. אבל צריכים לזכור שזה מנוע צמיחה ׳פיקטיבי׳ כי הוא פועל רק כל עוד השוק בירוק. כל ירידה במחירי המניות יכולה לגרום לבעלי ההכנסה הגבוהה להאט את הקניות - ומכיוון שהם אחראים לכמחצית מהצריכה במשק, ההשפעה על הכלכלה כולה תהיה מיידית.

הנאסד"ק עלה ב-1.4%; ביונד-מיט טסה ב-128%, הזהב קפץ ב-4%
המדדים בוול-סטריט סיימו בעליות שערים, כאשר המשקיעים הגיבו בשילוב של אופטימיות זהירה לנוכח תוצאות חיוביות מעונת הדוחות והקלה במתיחות הסחר בין ארצות הברית לסין. תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו במקצת, בעוד מדד S&P 500 עלה ב־1.1%, בדרכו לרשום את העלייה הדו־יומית החדה ביותר מאז חודש יוני. הנאסד״ק קפץ גם כן ב-1.4% בדרך לשיא חדש.
עד כה, כ־85% מהחברות במדד S&P 500 שפרסמו דוחות רווח דיווחו על תוצאות טובות מהצפוי, מה שמחזק את הסנטימנט החיובי בשוק. המשקיעים מצפים שהדינמיקה הזו תימשך, במיוחד כאשר נראה שהסיכון להסלמה במלחמת הסחר פוחת. דונלד טראמפ הבהיר כי הוא עדיין שוקל להעלות מכסים על סחורות סיניות אם לא תושג עסקה עד 1 בנובמבר, אך הדגיש את כוונתו להיפגש עם נשיא סין שי ג׳ינפינג בשבוע הבא, צעד שנתפס כסימן להתקדמות.
אנליסטים ציינו כי למרות התנודתיות האופיינית לחודש אוקטובר, התנודות האחרונות נותרו מתונות יחסית. ריק גרדנר מ־RGA Investments אמר כי משקיעים ממשיכים לאמץ את גישת "קנה בירידה", והוסיף שהמבחן הבא לשוק יהיה דוחות החברות הטכנולוגיות הגדולות. לדבריו, המשקיעים מחפשים אינדיקציות ברורות כיצד ההשקעות בתחום הבינה המלאכותית תורמות לשורת הרווח.
- בין מלחמת סחר לדוחות: האנליסטים נערכים לשבוע המסחר
- המניות הדואליות ירדו; וול סטריט עלתה כ-0.5%; מניות הביוטק זינקו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הציפיות השבוע מתמקדות בשני מוקדים עיקריים: המשך עונת הדוחות - עם שמות בולטים כמו נטפליקס, קוקה קולה,
טסלה ואינטל וגם פרסום מדד המחירים לצרכן (CPI) לחודש ספטמבר ביום שישי, שצפוי לשפוך אור על מגמת האינפלציה לפני החלטת הריבית של הפד.