ספיריט
צילום: טוויטר

לא עבד: בואינג בוחנת אפשרות לרכוש בחזרה את ספיריט אירוסיסטמס

כ-60% מהמכירות של ספיריט מגיעות מבואינג, כאשר איירבוס אחראית ל-20% מהמכירות. ספקית החלקים הייתה בעבר חלק מבואינג, אך פוצלה בשנת 2006 והונפקה במחיר של 26 דולר
אדיר בן עמי |

מניית ספיריט אירוסיסטמס SPIRIT AEROSYSTEMS HOLDG סיימה את יום שישי האחרון עם קפיצה של 15% בעקבות דיווחים כי ענקית התעופה בואינג BOEING נמצאת במגעים עם ספקית החלקים לרכישה אפשרית. ספיריט הייתה בעבר בבעלות בואינג ופוצלה מהחברה בשנת 2006.

"עבדנו בשיתוף פעולה הדוק עם ספיריט אירוסיסטמס והנהגתה על מנת לשפר את איכות המטוסים המסחריים שאנו בונים יחד. אנו יכולים לאשר כי שיתוף הפעולה יצר דיונים ראשוניים לגבי האפשרית כי ספיריט תהפוך שוב לחלק מבואינג", אמרה החברה. 

ספיריט אירוסיסטמס מייצרת גופים למטוסים לבואינג ואיירבוס, כאשר החברה מייצרת גם חלק גדול מגוף המטוס 737 MAX של בואינג. כ-60% מהמכירות של ספיריט מגיעות מבואינג, כאשר איירבוס אחראית ל-20% מהמכירות. ספקית החלקים הייתה בעבר חלק מבואינג, אך פוצלה בשנת 2006 והונפקה במחיר של 26 דולר. 

מניית ספיריט לא הצליחה יותר מדי להתרומם מאז הונפקה ונסחרת כיום באיזור ה-33 דולר למניה. המשקיעים לא התלהבו מספקית חלקים שהרוב המוחלט של המכירות שלה מגיעות מלקוח אחד, למרות שהחברה כן הצליחה לשפר במידה מסויימת את הגיוון בעסקיה, זה לא הספיק. יצרנית החלקים צפויה לספק מכירות של 7.4 מיליארד דולר ב-2024, לעומת 3.2 מיליארד דולר בשנת 2006. כלומר, קצב צמיחה שנתי של כמעט 5%.

זוהי לא הפעם הראשונה שחברה לאספקת חלקים שנוצרה מארגון גדול לא מצליחה להתרומם. ג'נרל מוטורס פיצלה את עסקי החלפים שלה דלפי ב-1999. פורד הלכה בעקבותיה עם ויסטון בשנת 2000. שתי החברות הללו, בצורות שונות, פועלות עד היום, אך שתיהן נאלצו להתארגן מחדש לאחר שהגישו בקשה לפשיטת רגל, בערך 10 שנים לאחר שפוצלו. 

קל להבין למה בואינג מתחרטת על הפיצול. יצרנית המטוסים עברה מספר תקריות כשהאחרונה בהן הייתה התקרית ב-5 בינואר, בה דלת חירום עפה ממטוס MAX 737 והותירה חור בגוף המטוס. התקרית גרמה לנחיתת חרום של המטוס וכן שמה את ענקית התעופה תחת פיקוח צמוד של מינהל התעופה הפדרלי

קיראו עוד ב"גלובל"

"זהו שינוי רציני מצידה של הנהלת בואינג שכבר זמן רב טענה כי הם לא צריכים לעשות את זה", אמר אנליסט Vertical, רוב סטאלארד. "הצד החיובי - זה יחזיר את ספיריט הביתה, כך שבואינג תוכל לסדר את הבלגן. הצד השלילי - לבואינג אין כסף." החברה הגדילה את החוב ארוך הטווח שלה ב-35 מיליארד דולר בשנים האחרונות בעקבות הקרקוע העולמי של ה-737 MAX בין מרץ 2019 לנובמבר 2020 ומגיפת הקורונה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

הנאסד״ק עלה ב-0.5%; אנפייז נפלה ב-15%, ורוניס צנחה ב-49%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה אינטל

שלושת המדדים העיקריים סיימו במגמה מעורבת, לאחר שיו״ר הפד, ג׳רום פאוול, אמר שלא בטוח תהיה הורדת ריבית בדצמבר. עוד לפני החלטת הריבית בוול-סטריט צפו טון זהיר במיוחד מצידו של פאוול וכי הוא ינסה להפחית את האופטימיות מהורדת הריבית בדצמבר. דבריו הגיעו לאחר ישיבת הוועדה הפדרלית לשוק הפתוח, שבסופה הופחתה הריבית ברבע אחוז, החלטה שהתקבלה ברוב של 10 תומכים מול שני מתנגדים.

המתנגדים להחלטה המחישו את הפיצול הגובר בתוך הפד: הנגיד סטיבן מירן תמך בהפחתה חדה יותר של חצי אחוז, בעוד נשיא הפד של קנזס סיטי, ג’ף שמיד, סבר שאין להפחית כלל. "בהינתן חילוקי הדעות משני הצדדים, יהיה קשה להתחייב כבר כעת להפחתה נוספת בדצמבר", אמר ניל דוטה, כלכלן ב־Renaissance Macro Research.


מדד S&P 500 סיים סביב ה-0, הנאסד״ק עלה ב-0.5% והדאו ירד ב-0.1%, תשואת האג"ח הממשלתיות לשנתיים עולה בשמונה נקודות בסיס ל־3.57%, והדולר מתחזק. המשקיעים מעריכים כי המסר הזהיר של פאוול מאותת על מדיניות זהירה במיוחד מצד הפד בחודשים הקרובים.


כצפוי: הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25%; הפד׳ יעצור את צמצום המאזן בדצמבר - הבנק המרכזי האמריקני הפחית את הריבית לטווח של 3.75-4%, בהתאם לציפיות, והודיע כי יפסיק את הקטנת המאזן כדי למנוע לחץ נוסף בשווקי הנזילות. בתוך הוועדה נרשם פיצול: מירן תמכה בהפחתה חדה יותר, בעוד שמיד התנגד לכל שינוי בריבית


טראמפ: "הגענו להסכם סחר עם דרום קוריאה" - 350 מיליארד דולר יושקעו בארה"ב - במהלך ארוחת ערב רשמית עם הנשיא לי ג’ה מיאונג בגיונגג’ו הכריז נשיא ארה"ב כי שתי המדינות הגיעו להסכם סחר חדש, הכולל, לפי הערכות, התחייבות דרום קוריאנית להשקעות בהיקף של מאות מיליארדי דולרים בארה"ב והקלות במכסים