מיקרוסופט תשתף פעולה עם אינטל ליצירת שבב חדש
חדשות טובות לאינטל INTEL CORPORATION : מנכ"ל מיקרוסופט MICROSOFT , סאטיה נאדאלה, הודיע היום (רביעי) כי ענקית התוכנה תיעזר באינטל על מנת לייצר את השבב העתידי שלה.
"אנחנו בעיצומו של שינוי פלטפורמה מרגש שישנה מהותית את הפרודוקטיביות עבור כל ארגון בודד, והתעשייה כולה", אמר נאדאלה באירוע של אינטל. "על מנת להגשים את החזון הזה, אנו זקוקים לאספקה אמינה של מוליכים למחצה מתקדמים, בעלי הביצועים הגבוהים והאיכותיים ביותר. זו הסיבה שאנחנו כל כך נרגשים לעבוד עם אינטל פאונדרי, ומדוע בחרנו בעיצוב השבב שייוצר בתהליך Intel 18A".
אינטל ציינה כי תהליך ייצור השבבים שלה 18A עתיד להיות המוביל בתעשייה במונחים של ביצועים בשנת 2025 ולהרחיב את ההובלה עד 2026 עם טכנולוגיה חדשה בשם
Intel 14A. החדשות על 14A הן הפעם הראשונה שענקית הטכנולוגיה מסרה פרטים על תוכניותיה מעבר לשנת 2025. נאדאלה לא חשף פרטים נוספים על שימושי הקצה של השבב או מסגרת הזמן להשקה.
חטיבת הפאונדרי של אינטל מתמקדת בייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, לאחר עשרות שנים בהן החברה ייצרה שבבים רק לעצמה. פט גלסינגר, שהפך למנכ"ל אינטל ב-2021, העניק עדיפות לעסקי אינטל פאונדרי כמרכיב מרכזי בתכנית שלו לחברה. המטרה של אינטל היא להוות אלטרנטיבה לייצור שבבים ל-TSMC, השולטת כיום בשוק המוליכים למחצה העולמי לייצור שבבים מתקדמים.
- אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אינטל ציינה כי יש לה ארבעה לקוחות "גדולים" שנרשמו לטכנולוגיית הייצור שלה 18A, אך נמנעה מלמסור את שמותיהם. החברה הודיעה גם כי היא משתפת פעולה עם Arm על מנת לייעל את ייצור השבבים בטכנולוגיה של מעצבת השבבים.
בינה מלאכותית ופיצול החברה
שני התחומים העיקריים שהובילו עד כה את האופטימיות בשוק לגבי החברה הם AI ופיצול החברה. הבינה המלאכותית אומנם לא מהווה המיקוד המרכזי של החברה, אבל היא כן ציינה בעבר שהיא מתכננת להטמיע יכולות AI ביישומי יצירת תוכן ופרודוקטיביות שלה, מה שעשוי להיות גורם דוחף נוסף לתחום המחשבים האישיים שלה. אינטל גם השיקה בתחילת החודש שעבר מעבדים חדשים למחשבים ניידים הנקראים Core Ultra שנועדו לאפשר הרצה של מודלי בינה מלאכותית במחשבים האישיים.
הגורם השני הוא פיצול החברה המתוכנן, שבמובן מסוים כבר התחיל עם תחום הרכב בו פועלת החברה באמצעות מובילאיי מובילאיי הישראלית בה היא מחזיקה ב-88%. הפיצול כנראה הולך להמשיך עם ההנפקה המתוכננת של חברת Altera, יצרנית הרכיבים הלוגיים אותה רכשה אינטל ב-2015. הצפי הוא שבסופו של דבר אינטל גם תפצל את מגזר המוצרים ומגזר השבבים של החברה, כאשר זרוע השבבים צפויה להיות השחקן השני בגודלו בתחום אחרי TSMC.
- עשירי הטכנולוגיה צברו 2.5 טריליון דולר ב-2025: מאסק מוביל ומה קרה לביל גייטס?
- פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
כל הפיצולים האלה נעשים בכדי להביא להצפת ערך למשקיעים, תוך כדי הקצאת משאבים לכל חברה. ברגע שלכל חברה יהיה תחום עיסוק אחד, עם הנהלה אחת ומנייה אחת, גם המשקיעים יוכלו להשקיע באופן ממוקד יותר וגם החברות יוכלו לפעול באופן ממוקד ולמקסם את היכולות שלהן באותו תחום.
הדוחות לרבעון הרביעי
יצרנית השבבים רשמה בדוחותיה האחרונים רווח למניה של 54 סנט על הכנסות של 15.4 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח למניה של 45 סנט על הכנסות של 15.17 מיליארד דולר. החברה ייצרה תזרים מפעילות של 4.6 מיליארד דולר וחילקה דיבידנד של 500 מיליון דולר.
מניית החברה הגיבה בירידות חדות לדוחות לאחר שאינטל פספסה בגדול בתחזית לרבעון הראשון עם צפי לרווח למניה של 13 סנט, בעוד בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 34 סנט. ההכנסות לרבעון צפויות לעמוד על בין 12.2 מיליארד ל-13.2 מיליארד דולר
ההכנסות ממרכזי נתונים ובינה מלאכותית הסתכמו ב-4 מיליארד, בעוד צפי האנליסטים היה ל-4.08 מיליארד דולר. מגזר המחשבים הכניס לאינטל 8.84 מיליארד, לעומת הצפי ל-8.42 מיליארד דולר. מובילאיי הכניסה 637 מיליון דולר, לעומת קונצנזוס של 627.2 מיליון דולר. הכנסות עסקי הייצור של אינטל הכניסו 291 מיליון, לעומת צפי של 342.5 מיליון דולר. שולי הרווח הגולמי עמדו על 48.8%, בעוד הצפי עמד על 46.5%.
"סיפקנו תוצאות חזקות לרבעון הרביעי ועקפנו את הציפיות ברבעון הרביעי ברציפות עם תוצאות בטווח הגבוה של התחזית שלנו", אמר פט גלסינגר, מנכ"ל אינטל. "הרבעון חתם שנה של התקדמות אדירה בטרנספורמציה של אינטל, שבו התמקדנו בביצוע והאצנו חדשנות, מה שהביא לביקושים חזקים עבור המוצרים שלנו. בשנת 2024, אנו נשארים ממוקדים בהשגת ההובלה במוצרים והתהליכים וממשיכים לבנות את עסקי הייצור העולמיים שלנו". עוד הוסיף המנכ"ל כי אינטל תמשיך להתמקד במשימתה "להביא בינה מלאכותית לכל מקום ולהניע ערך לטווח ארוך עבור המשקיעים".
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
