
מארסק עם אזהרת רווח - חששות מעודף היצע והאירועים בים האדום
ענקית הספנות מארסק מזהירה היום (חמישי) מביקוש חלש להובלת מכולות שצפוי לפגוע ברווחים יותר מהצפי וכי היא לא רואה דחיפה משמעותית מעליית תעריפי ההובלה עקב השיבושים בים האדום. האזהרה גרמה לירידות של 14% במניות החברה. בנוסף, מארסק הודיעה כי תשהה את תוכנית הרכישה העצמית שלה, בניגוד לאופטימיות המשקיעים בתקופה האחרונה לגבי המגזר. מניות הובלת המכולות היו חלק מהמניות שסיפקו את הביצועים הגבוהים ביותר באירופה השנה, לאחר שניתוב מחדש של ספינות בעקבות התקיפות של החותי'ם בים האדום גרם לעליית תעריפי ההובלה. מארסק, בדומה לחברות הובלה אחרות, הסיטה ספינות לנתיב שיט ארוך יותר בעקבות התקיפות, מה שגרם לאנליסטים לצפות כי זמני השיט הארוכים ותעריפי ההובלה הגבוהים יגברו על העלייה במספר אוניות המכולה שיצטרפו לשוק. עם זאת, מנכ"ל מארסק, וינסנט קלרק, ציין כי מספר כפול של ספינות צפוי להיכנס לשוק ממה שנדרש בכדי לשלוח ספינות מסביב לאפריקה. מגיפת הקורונה הגדילה את רווחי חברות הספנות, מה שגרם לגל של הזמנות לספינות חדשות. כלי השיט שנמסרו בסוף השנה שעברה שימשו למלא את החוסרים שנוצרו מההפלגה הארוכה יותר סביב אפריקה, אך השוק צפוי להגיע לקיבולת יתר במהלך 2024, שתורגש ב-2025 ואולי גם ב-2026. "אנחנו נראה שיש יותר מדי ספינות בעולם בשהוואה למספר המכולות שנדרש להעביר", אמר קלרק. "גם אם בעוד שנה מהיום עדיין נמשיך להפליג סביב אפריקה, עודף הקיבולת והלחץ על המחירים יימשכו".