אינטל
צילום: דוברות אינטל

מניית אינטל קפצה ב-91% השנה, מה יכול לדחוף אותה קדימה ב-2024?

ההתמקדות החדשה של אינטל ביעילות צפויה להוביל את הרווח הגולמי הלא מתואם של החברה לכמעט 53% ב-2025, מ-43% ב-2023; בוול-סטריט צופים צמיחה בהכנסות של 8% בשנה הבאה ו-16% ב-2025
אדיר בן עמי | (1)

ענקית השבבים אינטל INTEL CORPORATION נמצאת בעיצומו של שינוי משמעותי במודל העסקי, במטרה להפוך ליצרנית השבבים לצד שלישי הגדולה הראשונה הממוקמת בארה"ב, עם קצת עזרה מדוד סם. בינתיים, שוק המחשבים האישיים סבל משמונה רבעונים רצופים של ירידות במכירות ואינטל ממשיכה להתמודד עם תחרות אגרסיבית במחשבים אישיים ובשרתים מ-AMD.

באותו הזמן, אינטל מנסה גם לעמוד בקצב של אנבידיה NVIDIA COR ו-AMD ADVANCED MICRO DEVICES בשוק המעבדים הגרפיים המשמשים לעומסי העבודה של בינה מלאכותית. במהלך שלושת הרבעונים הראשונים של השנה, הכנסות אינטל ירדו ב-21% והחברה ספגה הפסד תפעולי של 2.5 מיליארד דולר. ולמרות כל זה, המניה עדיין מסיימת את השנה עם עליות של 91%. למרות שמניית אינטל עדיין מפגרת מאחורי הזינוק של אנבידיה ב-240% וה-132% של AMD, זו העלייה השנתית הגדולה ביותר במחיר המניה של אינטל מזה 20 שנה.

מה צפוי לאינטל

למרות הביצועים היפים של החברה השנה, זה עדיין לא הסוף. אינטל ממשיכה לשפר את התחזיות במספר חזיתות והחברה עוברת שינויים פנימיים גדולים. יצרנית השבבים נאבקת בשנים האחרונות במה שנחשב זמן רב לחוזקה העיקרי של החברה: כושר ייצור. אך המאמצים הגדולים של החברה לשדרג את יכולות הייצור כמו לדוגמה ההשקעה האחרונה בסך 15 מיליארד דולר במפעל בקריית גת, צפויים לעזור לה להחזיר לעצמה את ההובלה על חברות כמו TSMC ואחרות עד 2025 אם לא לפני. 

בנוסף, ההתמקדות החדשה של אינטל ביעילות צפויה להוביל את הרווח הגולמי הלא מתואם של החברה לכמעט 53% ב-2025, מ-43% ב-2023. החברה חשפה לאחרונה כי כבר זכתה בשלושה לקוחות עבור מפעל ייצור השבבים שלה באריזונה, מה שמהווה סימן לכך שאינטל מתחילה לתפוס מחדש את ההובלה בייצור. בוול-סטריט צופים צמיחה בהכנסות של 8% בשנה והבאה ו-16% ב-2025. הרווח למניה צפוי לעמוד השנה על 94 סנט, בשנה הבאה על 2 דולר למניה וב-2025 על 3.3 דולר למניה.

בוול-סטריט גם צופים כי הביקוש למחשבים אישיים יישאר רך במחצית הראשונה של 2024, אך לאחר מכן תגיע ההתאוששות, כשב-2025 תהיה התחזקות לאחר שגל המחשבים שנרכשו במהלך הקורונה יהיה כבר מיושן. בנוסף, ההטמעה של AI בתחומים כמו יצירת תוכן ויישומי פרודוקטיביות צפויים לעזור למכירות המחשבים ב-2025. 

 

פיצול אינטל לחמש חברות

נראה כי אינטל פועלת כבר מ-2022 לפצל את החברה לחמש חברות שונות. התהליך החל עם ההנפקה של מובילאיי, חברת הטכנולוגיה לנהיגה אוטונומית בה לאינטל יש נתח של 88% בשווי של כ-30 מיליארד דולר. לפני מספר חודשים ציינה יצרנית השבבים כי היא מתכננת להנפיק גם את Altera, המייצרת רכיבים לוגיים הניתנים לתכנות, אותה אינטל רכשה ב-16.7 מיליארד דולר ב-2015. החברה מכרה גם לאחרונה 30% ממניות IMS Nanofabrication, המייצרת כלים המשמשים בליתוגרפיה אולטרה סגולה קיצונית ל-TSMC וביין קפיטל. 

בוול-סטריט צופים כי אינטל תפצל בסופו של דבר גם את מגזר המוצרים ואת עסקי ייצור השבבים של החברה. כעסק עצמאי, זרוע הייצור לצד שלישי של אינטל צפויה להיות השחקן השני בגודלו בעולם אחרי TSMC עם שווי מוערך של 100 מיליארד דולר. החברה כבר החלה לפעול בכיוון כאשר הודיעה בחודש יוני כי תתייחס למגזר המוצרים ומגזר הייצור לצד שלישי כאל עסקים נפרדים. למרות שאינטל הודיעה לאחרונה כי אין לה כרגע תוכניות להפריד את העסקים, האנליסטים סבורים כי הפיצול הוא בלתי נמנע. 

שבבי ה-AI החדשים

קיראו עוד ב"גלובל"

אינטל פועלת בכל הכוח במטרה לשפר את ביצועי הבינה המלאכותית בכל מערך מעבדי המחשבים שלה. בתחילת החודש השיקה חברת המוליכים למחצה סדרה חדשה של מעבדים למחשבים ניידים שנקראת "Core Ultra" ונועדה לשפר יכולות הקשורות לבינה מלאכותית. "ההשקה של Intel Core Ultra מייצגת את ההיקף והמהירות שבה אינטל פועלת לאפשר בינה מלאכותית במחשב האישי", אמרה מישל ג'ונסטון הולטהאוס, המנהלת הכללית של אינטל ב-Client Computing Group. "אינטל נמצאת בעמדה הטובה ביותר לספק את הדור הבא של המחשוב".

בתחום הפיתוח השיקה אינטל בשנה האחרונה שבבים שמציבים אותה שוב בחזית הטכנולוגית כששבבי ה-AI יהפכו אותה לשחקנית חשובה בשוק הכי צומח בתחום. תחום שבינתיים נשלט על ידי אנבידיה. 

 

הדוחות לרבעון השלישי

בדוחותיה לרבעון השלישי רשמה אינטל תוצאות טובות מהצפוי עם רווח מתואם של 41 סנט על הכנסות של 14.2 מיליארד דולר. בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 21 סנט על הכנסות של 13.54 מיליארד דולר. גם התחזית לרבעון הרביעי הייתה טובה מהציפיות.

החברה צופה כי ההכנסות לרבעון הרביעי יהיו בטווח של 14.6 מיליארד ל-15.6 מיליארד דולר. צפי האנליסטים הוא ל-14.8 מיליארד דולר. בנוסף, אינטל מתכננת לקצץ כ-3 מיליארד דולר מהוצאותיה. "התוצאות שלנו עלו על הציפיות ברבעון השלישי ברציפות, עם הכנסות מעל הקצה העליון של התחזית שלנו ורווח למניה שנהנה ממינוף תפעולי חזק וממשמעת הוצאות", אמר סמנכ"ל הכספים דיוויד זינסנר. "כפי שהוכח מהפעולות האחרונות בפורטפליו שלנו, אנחנו מתמקדים מאוד בלהקצות הון וליצור ערך לבעלי המניות".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הייטק 29/12/2023 23:00
    הגב לתגובה זו
    זה הדבר היחיד שיעזור
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.