רכבי היוקרה של NIO
צילום: Jengtingchen

מניית NIO קופצת ב-11% - רכב חדש בדרך

הרכב החדש יעלה כ-112,000 דולר, אבל מה שמעניין את המשקיעים הוא בכלל העובדה שהחברה פיתחה את הטכנולוגיה של הרכב בעצמה
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה NIO רכבים חשמליים

מניית יצרנית הרכבים החשמליים הסינית NIO קופצת לאחר שהחברה חשפה מכונית חדשה המכוונת ללקוחות האמידים יותר. עם זאת, יתכן שהעניין הגדול הוא בכלל בטכנולוגיה ש-NIO חשפה.

ביום שבת האחרון, NIO סיפקה הצצה לרכב ה-ET9, אותו החברה מתארת כ"רכב הדגל החשמלי למנהלים" ויעלה כ-112,000 דולר. יחד עם ההשקה של המכונית, NIO גם הציגה את הטכנולוגיה החדשה שפיתחה בעצמה ומגיעה עם הרכב החדש. מניות של חברות המפתחות בעצמן טכנולוגיות חדשות ולא מסתמכות על צד שלישי לרוב מקבלות דחיפה מהמשקיעים. זו אחת הסיבות שמניית טסלה הציגה ביצועים טובים יותר כמעט מכל השאר, כולל BYD שדומה מבחינת הכנסות ורווחים לחברה.  ה-ET9 צפוי אומנם להימסר רק במהלך שלושת החודשים הראשונים של 2025, אך זה לא מונע ממניית החברה לקפוץ במסחר היום.

בחודש אוגוסט האחרון  הודיעה דלק רכב כי תייבא לישראל את המכוניות החשמליות של חברת NIO הסינית. דלק הודיעה כי תייבא את הרכב בייבוא עקיף דרך המפיץ של NIO בנורבגיה. אנשי NIO ביקרו בישראל כמה פעמים במהלך השנים האחרונות וביצעו כמה סיבובים אצל יבואני הרכב הגדולים והוותיקים והציבו דרישה: היבואן שיקח את הזיכיון יהיה רק "יבואן מעניק שירות". כלומר, היבואן יהיה רק זה שמספק את שירותי שחרור הרכב מהמכס, אחסונו והטיפול בו. יבואני הרכב סירבו נמרצות ואנשי NIO בחרו שלא להיכנס לשוק הרכב הישראלי וכך דלק רכב החליטה לעקוף את המגבלה. 

 

ההשקעה מאבו דאבי

לפני מספר שבועות מניות יצרנית הרכבים החשמליים הודיעה על השקעה נוספת בגובה של 2.2 מיליארד דולר מהמשקיע CYVN Holdings מאבו דאבי. "עם המאזן המשופר, NIO ערוכה היטב לחדד את מיצוב המותג , לחזק את יכולות המכירות והשירות ולבצע השקעה ארוכת טווח בטכנולוגיות הלביה כדי לנווט בשוק התחרותי המתעצם", אמר וויליאם לי, מייסד ומנכ"ל NIO.

ההשקעה האחרונה תגדיל את הנתח של CYVN ב-NIO ל-20.1%, לאחר ההשקעה הקודמת בגובה 738.5 מיליון דולר ורכישת המניות של 350 מיליון דולר השנה. זה יהפוך את CYVN לבעלת המניות הגדולה ביותר של NIO. כמו כן, לחברת ההשקעות מאבו דאבי תהיה הזכות למניות שני דירקטורים לדירקטוריון NIO כל עוד היא תמשיך להחזיק לפחות ב-15% ממניות החברה.

 

הדוחות לרבעון השלישי

ניו רשמה בתוצאותיה לרבעון הפסד נקי של 542 מיליון דולר על מכירות של כמעט 2.6 מיליארד דולר לרבעון השלישי. בוול-סטריט ציפו להפסד של 600 מיליון דולר ממכירות של 2.6 מיליארד דולר. הנהלת החברה ציינה את העלייה החדה במסירות ונתח השוק החזק שלה כסיבה למחיר הרכבים שלה.

"ניו מסרה 55,432 כלי רכב ברבעון השלישי של 2023, המייצגים צמיחה יציבה של 75.4% משנה לשנה וקבעה שיא חדש לנתון המסירות הרבעוני", אמר מנכ"ל החברה וויליאם בין לי. "על פי נתוני המכירות הקמעונאיות של מרכז הטכנולוגיה והמחקר של רכבים בסין, ניו דורגה במקום הראשון בסקטור הרכבים החשמליים מבוססי הסוללה במחיר של מעל 42,000 דולר בסין, עם נתח שוק של 45% ברבעון השלישי". ניו מייצרת רכבים יקרים יחסית, שכן מודל 3 של טסלה נמכר במחירו ההתחלתי בפחות מ-34,000 דולר בסין.

קיראו עוד ב"גלובל"

לרבעון הרביעי, ניו מצפה למסור כ-48,000 כלי רכב, לעומת 40,000 ברבעון המקביל אשתקד. החברה מסרה כ-32,000 יחידות באוקטובר ונובמבר 2023 יחד, כך שדצמבר נראה כחודש נוסף של כ-16,000 יחידות. החברה מסרה 15,815 יחידות בדצמבר 2022. התוצאות נראות בסדר. נראה שהפסד בהתאם לציפיות מספיק טוב למשקיעים, שחששו מתחרות מחירים עזה בסין. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


שווקים מסחר (AI)שווקים מסחר (AI)

השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה חוזים

השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות. 

מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.

בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה. 

מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.

תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?

חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.