נדלן בארהב
צילום: Unsplash

בין הפטיש לסדן: רוכשי הבתים בארה"ב נמצאים במלכוד

מחירי הבתים בארה"ב המשיכו לעלות בספטמבר ונתונים המעידים על עלייה באוקטובר כבר מתחילים לצוץ - השוק לוחץ על הרוכשים משני הכיוונים; מה קורה בשוק הדיור בארה"ב ולאן הדברים יכולים ללכת?
רוי שיינמן | (5)

רוכשי הדירות בארה"ב נמצאים בפוזיציה בעייתית - מצד אחד יש להם את שיעורי הריבית על המשכנאות שממשיכות לעלות, וכבר כמעט הגיעו ל-8%, ומצד שני מחירי הבתים שרק ממשיכים לעלות. בימים האחרונים מתחילים לצוץ נתונים מקדימים המעידים על כך שמחירי הבתים עלו גם באוקטובר, ורוכשי הדירות מרגישים ששעון החול הולך ואוזל.

לפי המדדים מחירי הבתים בארה"ב עלו בשיעור ממוצע מנוכה עונתיות של 0.7% בין חודש אוגוסט לפסטמבר. גם המדדים העוקבים אחר מחירי הבתים ב-20 המוקדים העירוניים הגדולים בארה"ב עלו בשיעור דומה, והיו ברמה הגבוהה ב-3.9% מהרמה שלהם בשנה שעברה, והאנליסטים צופים שהמחירים יעלו בעוד 0.45% בין ספטמבר לאוקטובר.

"למרות שהעלייה בשיעורי המשכנתאות השנה קצת דיכאה את מספרי הבתים שנמכרו, המחסור היחסי בהיצע ממשיך להניע את עליות המחירים", כתב מנהל המדדים של S&P קרייג לאזרה. המצב בשוק הדיור האמריקני מוזר מכיוון שמחירי הבתים עולים למרות שמספר המכירות רק יורד - מספר המכירות בחודש ספטמבר עמד על שפל של 13 שנה, לפי איגוד מתווכי הנדל"ן האמריקני, והצפי הוא שהמספר ירד עוד יותר נמוך באוקטובר.

המחיר החציוני של בית שנמכר בחודש אוקטובר עמד על 391,800 דולר, עלייה של 3.4% לעומת השנה שעברה, כאשר מדד של חברת רדפין העוקב אחרי מחירי הבתים הצביע על כך שבארבעת השבועות שהסתיימו ב-19.11 מחירי הבתים היו גבוהים ב-4.6% מאותה תקופה בשנה שעברה.

הנתונים הללו מעידים על כך שהקונים שכרגע מחליטים עדיין לשבת על הגדר ולחכות לירידה במחירים כנראה יתאכזבו, אם כי קיים צפי לירידה בתחילת שנת 2024 - אנליסטים מסוימים טוענים שהמחירי הדיור יכולים לרדת בתחילת שנת 2024 אם שיעורי המשכנתא ימשיכו לעלות, מאחר והרוכשים לא יעמדו בלחץ ויעדיפו לקנות במחירים הנוכחיים במקום לראות אותם עולים עוד יותר, ובנוסף היצע הבתים צפוי לגדול.

סקרים מסוימים מראים שמודעות המכירה התקרבו לרמות של לפני מגפת הקורונה בחודשים האחרונים. "זה עלול להיות סימן מקדים לכך שהרוכשים מקבלים על עצמם את שיעורי המשכנתאות הגבוהים מתוך ההבנה שהריביות הגבוהות כאן כדי להישאר", כתבו בדוח של חברת Zillow, "אם המגמה הזו תמשיך, אפשר לצפות לעלייה בביקושים".

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    חברים האמריקאים אולי פראיירים אבל לא טיפשים, יכולי 01/12/2023 16:34
    הגב לתגובה זו
    חברים האמריקאים אולי פראיירים אבל לא טיפשים, יכולים לחוקק חוק למשקיעים לשלם מס של 35% ב-10 דקות, ולך תימכור את הנכס דקה אחרי החוק ב- 70% פחות, האמריקאים מסוכנים
  • המגיב 02/12/2023 02:04
    הגב לתגובה זו
    עזXזל, והקיצוניים ביותר בין הרפובליקאנם עולים לשלטון. מיסוי בארה"ב זה סדין אדום ליותר ממחצית מהאוכלוסיה.
  • 2.
    סידי 30/11/2023 21:41
    הגב לתגובה זו
    אני מוכן להתחלף איתם ומיד לתת להם את הבית שלי תמורת הבית שלהם ורק שיסכימו
  • 1.
    400000 דולר למה שלא יקנו (ל"ת)
    יו 29/11/2023 11:29
    הגב לתגובה זו
  • דלור 29/11/2023 22:06
    הגב לתגובה זו
    אלא איכות הבתים, כלומר קרובים יותר למרכז או בנייני ממשל וכו' קרובים לנוף שמורת טבע.. הבתים לבנות או לקנות זה לא מעניין אותם. אלא הסביבה שבה היא נמצאת.. וזה מתורגם לאיכות חיים
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.