אובר וליפט ישלמו 328 מיליון דולר על מנת ליישב תביעת שכר

כבר שנים ששתי החברות מואשמות בפגיעה בתנאי הנהגים, כעת החקירות בנושא מגיעות לסיום עם הסדר חיובי לכל הצדדים
אדיר בן עמי |

חברות שירותי הנסיעות והמשלוחים אובר UBER TECHNOLOGIES וליפט LYFT INC CL A , ישלמו יחד 328 מיליון דולר כדי ליישב תביעה שהוגשה על ידי התובע הכללי של ניו יורק. לפי התביעה החברות רימו נהגים באופן שיטתי בשכר והטבות.

התובעת הכללית לטיטיה ג'יימס, הודיעה כי אובר תשלם 290 מיליון דולר, בעוד ליפט תשלם 38 מיליון דולר על מנת שתיסגר החקירה, שנמשכת כבר כמה שנים. ג'יימס כינתה את העסקה - הסדר גניבת השכר הגדול ביותר בתולדות משרדה.  עוד כחלק מההסדר, לנהגים יינתן שכר מינימום לשעה וחופשת מחלה בתשלום. בנוסף, הנהגים יוכלו לפנות לתמיכה של החברות דרך האפליקציות על מנת לפתור בעיות בתנאי העבודה ולקבל תשובות לשאלות אחרות. 

חקירתה של ג'יימס התייחסה לטענות לפיהן אובר וליפט גבו באופן לא תקין מיסים ועמלות מהנהגים בניו יורק במקום מהנוסעים. יותר מ-100 אלף נהגים בהווה ובעבר יהיו זכאים להנות מההסדר. "זה ענק", אמרה שאנון ליס, עורכת דין המייצגת אלפי נהגי אובר וליפט הנלחמים בשיטות העבודה של החברות. "ההסדר הזה יכול לעזור גם למדינות אחרות לטפל בנהגים שזכויותיהם הופרו." ההסדר החדש מסיים גם את החקירה בנוגע לסיווג הנהגים כעצמאיים במקום כשכירים, נוהג ששתי החברות הגנו עליו באופן קבוע בבתי המשפט. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.