אלביט נפלה ב-10% - הנה הסיבות
חברת אלביט מערכות אלביט מערכות 0% נפלה במסחר אמש ב-7.8% ואחרי המסחר היא ממשיכה ליפול ב-3%. המניה עלתה מפרוץ המלחמה ועד אתמול בכ-6% בשעה שהשווקים נפלו כי העריכו שהמלחמה מגדילה את הביקושים למערכות הביטחוניות החברה. אבל, מניית אלביט סובלת מאתמול מחולשה כשאלו הסיבות האפשריות ששמענו ממשקיעים ומנהלי השקעות גדולים.
כטב"מ של אלביט
ראשית, אם הלחימה לא תכלול את הצפון, אזי הביקושים למערכות של אלביט יהיו נמוכים מהערכה הקודמת. כרגע נראה שהסיכויים לגזרה צפונית בהינתן המעורבות של ארצות הברית, ירדו, למרות שכל תרחיש אפשרי. שנית, קיים חשש שאלביט תתקשה מול ההזדמנויות-התמודדויות הגדולות שלה במדינות שהן יותר נייטראליות, לרבות מדינות כמו האמירויות, שלא לדבר על טורקיה. מעבר לכך, סעודיה היתה עשויה להפוך ללקוחה גדולה של אלביט אם היה נרמול ביחסים בין המדינות. זה לא על הפרק בעקבות המלחמה.
ועדיין - קשה להסביר נפילה של 10% באלביט למרות הסיכונים-חשיפות האלו. אחרי הכל, ישראל מהווה 20% מהמכירות של אלביט והמלחמה כשלעצמה תורמת להכנסות. מעבר לכך, למרות הרגישות מול מדינות בעולם, בסופו של דבר מדובר במערכות לחימה, והמדינות האלו צריכות אותן ולא תמיד יש תחליף איכותי ומהיר.
- ירידות בת"א ביום ראשון? אלביט, טבע והשבבים בארביטראז' שלילי
- אלביט זכתה בחוזה של 120 מיליון דולר לאספקת מל"טים ללקוח בינלאומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כך או אחרת, החברה סיימה את הרבעון השני של 2023 עם הכנסות של 1.45 מיליארד דולר בהשוואה להכנסות של 1.3 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד - עלייה של 11.5%. החברה עקפה את צפי האנליסטים להכנסות של 1.38 מיליארד דולר. הרווח הגולמי של החברה הסתכם ב-372.2 מיליון דולר (כ-26.6% מההכנסות) לעומת רווח גולמי של 339.7 מיליון דולר (כ-26.1% מהכנסות). הרווח התפעולי הסתכם ב-101.6 מיליון דולר לעומת רווח תפעולי של 115.1 מיליון דולר ברבעון המקביל - ירידה של 11.8%.
אלביט סיימה את הרבעון עם רווח נקי של 62.35 מיליון דולר בהשוואה לרווח נקי של 81.2 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד - ירידה של 23.2%. הרווח המתואם הסתכם ב-1.57 דולר למניה, גבוה מצפי האנליסטים לרווח מתואם של 1.53 דולר למניה. צבר ההזמנות של החברה ליום 30 ביוני 2023 הסתכם ב-16.1 מיליארד דולר. כ-75% מהצבר הנוכחי מיוחס להזמנות מחוץ לישראל. כ-49% מהצבר מתוכנן להתבצע במהלך שאר 2023 ו-2024. תזרים המזומנים ששימשו לפעילות שוטפת במחצית הראשונה של השנה היה 210.7 מיליון דולר, בהשוואה ל-133.5 מיליון דולר בתקופה המקבילה. תזרימי המזומנים במחצית הראשונה של 2023 הושפעו מהגידול במלאי וחייבים מסחריים.
- 21.מנשר 19/12/2023 11:27הגב לתגובה זוגורם נוסף הבולם את ריווחיות אלביט הוא עלויות כח האדם המנופח בדרגים הניהוליים ביוצאי צבא שרובם חיים בלה לה לנד , ותרומתם מינימלית
- 20.שרה 06/11/2023 11:12הגב לתגובה זואולי שחקני המעוף בוחשים בה. הרי הם עושים ככל העולה על רוחם בבורסה המגוחכת שלנו.....
- 19.גבי 18/10/2023 08:03הגב לתגובה זועלייה יפה במכירות בשנים האחרונות אבל הרווחיות לא משהו
- 18.הירידות עוד לפננו המוסדיים מוכרים בשקט הפריירים קונים (ל"ת)נועם 17/10/2023 18:26הגב לתגובה זו
- 17.המלאך 17/10/2023 17:34הגב לתגובה זולחברה מוצרים קריטיים לצה״ל מל״טים, חימוש, ארטילריה , ועוד אחרי המלחמה יהיו הזמנות במליארדים לא מבין את האנליסטים ולדעתי הניתוח פשוט אינו מקצועי
- משקיע 18/10/2023 11:04הגב לתגובה זולכל פירמה יש הזמנות ואלביט לא מיוחדת. הבעיה היא שהמניה יקרה. מכפיל 25 זה גבוה מאד בשביל השוק המקומי. יש מניות נהדרות במכפיל רווח חד ספרתי.
- 16.רר 17/10/2023 17:01הגב לתגובה זומה נתן לי כל ההיי טק הזה ביום שבת חייל מ1948 עם זוג עיניים ורובה צ-כי הצליח יותר
- 15.אלביט במחירי שיא אז ירדה קצת כדי לאזן לפחות 50% - (ל"ת)דש 17/10/2023 14:17הגב לתגובה זו
- 14.המלאך 17/10/2023 12:57הגב לתגובה זואנליסטים לא מבינים כלום ומסתכלים על הטווח הקצר יצרן נשק ומוכר תחמושת יש מלחמה מה יקנו מה צה״ל יקנה אחרי שזה יגמר מל״טים - ארטילריה - תחמושת נקל וארטילריה - מה אלביט מוכרת בדיחה מה שקורה במניות
- 13.הזדמנות קנייה 17/10/2023 12:46הגב לתגובה זוהסיבה היא מכירות של בתי השקעות זרים שלא רוצים חברה ישראלית בטחונית בפרוטפוליו שלהם עם דעת הקהל המתגבשת נגדנו ברחבי העולם
- משקיע 18/10/2023 11:05הגב לתגובה זומכפיל 25 זה מכפיל גבוה מאד בשביל פירמה במדד המעוף. יש מניות אחרות במכפיל רווח חד ספרתי.
- אין לך טיפת סימוכין למשפט הזה. (ל"ת)ארז 17/10/2023 14:12הגב לתגובה זו
- 12.שרה 17/10/2023 12:32הגב לתגובה זויתכן שתתקשה לספק הזמנות גדולות, סיבה נוספת יכולה להיות גוף גדול שהחליט למכור אפילו רק בגלל קיבוע רווחים. לאורך השנים ראינו גם כאלה דברים......מוצרי אלביט מבוקשים בכל העולם כך שאין בעיה........
- 11.החיים 17/10/2023 12:05הגב לתגובה זוחסר עובדים ויש תיעדוף אחר ליצוא יפגע ביכולת החברה לעמוד ולספק הזמנות ללקוחות בכל העולם בטווח הקצר/בינוני
- חיים 10/12/2023 19:21הגב לתגובה זושיחזירו עובדים שיצאו לפנסיה!!!
- 10.תייר מזדמן 17/10/2023 11:22הגב לתגובה זוהסבר חלקי ומגמתי. אלביט חברה טובה, יציבה, ניהול טוב וצבר הזמנות פנומנלי. המצב בעזה רק יגדיל את המכירות למשרד הביטחון ומדינות ידידותיות שגם ישתכנעו שוב באיכות מוצרי החברה. נכון שקיים סיכון בעיקר לייצוא למדינות איסלאם שלא מפרסמות את העסקאות. הן עושות זאת לפני הכול עקב צרכים שלהן ולא מסיבות של "ציונות ". תראו איך המניה תתקן ומהר.
- 9.מרקו 17/10/2023 10:31הגב לתגובה זושרק הולך ותופח, יורדת ביום 10%...
- משקיע 18/10/2023 11:06הגב לתגובה זומכפיל 25 זה מכפיל גבוה מאד בשביל מניה במעוף. יש מניות נהדרות במכפיל רווח חד ספרתי.
- תקרא. (ל"ת)ארז 17/10/2023 14:14הגב לתגובה זו
- 8.ראל 17/10/2023 09:32הגב לתגובה זורעש וצילצולים בסוף נכנסו לשחוט אותנו
- שרה 17/10/2023 12:34הגב לתגובה זותתלונן בפני גאוני המודיעין שלנו, כנראה האירנים יותר חכמים מאיתנו... הקשבתי לתחנות זרות איך הם עבדו עלינו.....
- עמוס 06/12/2023 14:56יש לנו ללמוד מהאירנים השכלה מה היא.בישראל כל האקדמיה מייצרת 1200.
- 7.אנחנו נראים כמו ...נמר של נייר (ל"ת)ניר חיים 17/10/2023 09:21הגב לתגובה זו
- 6.שמואל 17/10/2023 09:03הגב לתגובה זובמחזור נמוך המסקנות מיותרות. הלוואי שלא תפרוץ מלחמה בצפון.
- 5.חברה מעולה. אנשים לא מבינים. סבלנות ותעלה שוב. (ל"ת)פטרו 17/10/2023 08:56הגב לתגובה זו
- משקיע 18/10/2023 11:07הגב לתגובה זוחברה יכולה להיות נהדרת אבל אם המניה יקרה, ואלביט עם מכפיל 25 לגמרי יקרה, אז המניה יכולה לרדת. יש במעוף מניות במכפיל רווח חד ספרתי. למה לשלם מכפיל 25?
- באמת?? חחח. מאיפה באים כל הדפקטים האלה? (ל"ת)א 17/10/2023 09:24הגב לתגובה זו
- 4.הסיבה האמיתית היא שהמערכות שלה כושלות בשדה הקרב. ה 17/10/2023 08:52הגב לתגובה זוהסיבה האמיתית היא שהמערכות שלה כושלות בשדה הקרב. הרבה מאוד בעיות והרבה אמירות של אנשי צבא שהבחירה במערכות של אלביט הייתה לא נכונה.
- אבי 17/10/2023 09:20הגב לתגובה זואני מבין ששוחחת עם "אנשי הצבא". אין שכל אין דאגות
- 3.היום היא תעלה ניראה בכמה (ל"ת)עמיר 17/10/2023 08:38הגב לתגובה זו
- 2.היום תחזרנחלק מהירידה אצלנו ירדה רק 4.5 (ל"ת)טומר 17/10/2023 08:38הגב לתגובה זו
- 1.אנליסט 17/10/2023 08:13הגב לתגובה זוחברת נשק איכותית כמו לוקהיד מרטין נסחרת במכפיל 15. לא רואה סיבה ( חוץ מטכנית) לקנות אלביט במכפיל 25. למרות זאת חברה יקרה שתמשיך להיות יקרה אבל בלעדי
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
