לא לשימוש
צילום: Istock

ניסה להונות את הברוקר שלו במיליון דולר ובסופו של דבר הביא לו רווח של 7,000 דולר

עובד במסעדת מזון מהיר שביצע הונאה של מיליון דולר לרכישת מניות טסלה, גיימסטופ ואנבידיה - נתפס בלא שהצליח למשוך את הכספים. בבדיקה שנעשתה התגלה כי כל השקעותיו היו רווחיות חוץ מאחת
נחמן שפירא | (2)
נושאים בכתבה הונאה מניות חו"ל

עובד בחנות מזון מהיר רימה את הברוקר המקוון שלו על מנת לקבל  אשראי מראש של 200,000 דולר, לאחר שקיבל את האשראי השתמש בו לקניית מניות של החברות טסלה, אנבידיה, גיימסטופ ו-AMC, כך עולה מחקירת רשות ניירות ערך. 

תחילתו של הסיפור בשנה שעברה בחודש יולי, כאשר דיונטה ג'הטורי אנתוני, 23, עובד במשרה חלקית ב'דודה אן' בצפון קרוליינה הגיש בקשה לחשבון תיווך בניהול עצמי, בטענה שהוא הרוויח בין 25,000 ל-50,000 דולר בשנה, כאשר בפועל הוא הרוויח רק כ-400 דולר לחודש, כך לפי חקירת רשות ניירות ערך.

לפי החשד, אנתוני קישר את חשבון המסחר שלו לחשבון בנק ובו 9 סנט בלבד, ואז יזם הפקדות ללא מימון בסך מיליון דולר. ההפקדות הממתינות העניקו לו גישה לאשראי מיידי של 200,000 דולר, בו השתמש לרכישת מניות של שמונה חברות.

אנתוני קנה מניות של אפל ב-85 אלף דולר, וכן מניות של גיימסטופ ב-78 אלף דולר. בנוסף קנה מניות של נאבידיה ב-22 אלף דולר, מניות של AMC ב-13 אלף דולר, מניות של טסלה הוא קנה רק ב-700 דולר, והשקיע עוד 800 דולר במספר מניות: Cano Health Electronic Arts, Resolute Forest Products ו-ETFMG Prime Cyber Security.

הקפיא את חשבונו

הברוקר גילה את ההונאה יום למחרת, הקפיא את חשבונו של אנתוני וחיסל את כל אחזקותיו. בבדיקה שנערכה התברר כי הרכישות קצרות המועד התבררו כמשתלמות. הברוקר הרוויח כ-7,000 דולר. 1,600 דולר באפל,  800 דולר באנבידיה, ו-4,700 דולר בגיימסטופ.

 

כל העסקאות של אנתוני חוץ מאחת היו רווחיות. לאחר שהברוקר גילה את התרמית, אנתוני לא הצליח למשוך כסף לפני שהחשבון שלו הוקפא. הפקדותיו בוטלו מאוחר יותר עקב חוסר מספיק כספים, והוא פוטר לאחר מכן לאחר שלא הופיע לעבודה. בחקירתו הוא הודה כי ביצע את ההפקדות והטעה את הברוקר שלו.

ב-SEC  אמרו כי  "כשנשאל מדוע הוא השקיע מיליון הדולר בהפקדות לא ממומנות מבלי שהיה לו כספים לכסות את העסקאות, הוא תירץ את התנהגותו כ"בדיחה" ואמר שהוא "מעולם לא באמת חשב על זה כהונאה".

קיראו עוד ב"גלובל"

 אנתוני ניסה לבצע את מה שמכונה תוכנית "רכיבה חופשית", שבה סוחר מבצע הפקדות מזויפות כדי לגשת לאשראי מתקדם, ואז מנסה להשתמש באשראי הזה כדי להרוויח כסף ולמשוך אותו לפני שהברוקר שלו יתפוס ויקפיא את חשבונו.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מושיקו 02/09/2023 14:36
    הגב לתגובה זו
    ואיך בכלל ניתן לעשות את זה לא ברור
  • 1.
    דיוויד שגיא 31/08/2023 16:04
    הגב לתגובה זו
    לא הבנתי הוא עקץ מליון או מאתים אלף ומה זה חשבון תיווך?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.