אנדי גסי אמזון
צילום: יוטיוב אמזון

הסבלנות של אמזון פוקעת: "מי שלא יעבוד מהמשרד מקומו לא איתנו"

אנדי ג'סי, מנכ"ל ענקית הטכנולוגיה צוטט אומר שעובדים שאין בכוונתם לבוא לעבוד מהמשרדים לפחות שלושה ימים בשבוע, בהתאם למדיניות החדשה עליה הכריז בחודש מאי, עשויים לסיים את דרכם בחברה
איתן גרסטנפלד | (5)

הסבלנות של מנכ"ל אמזון, אנדי ג'סי, כלפי עובדים שבוחרים שלא להגיע למשרדים ולעבוד מהבית, פקעה. בפגישה פנימית שניהל הוא צוטט אומר לעובדים שאם אין בכוונתם לעבוד מהמשרדים של החברה לפחות שלושה ימים בשבוע, הם עלולים לסיים את עבודתם בענקית הטכנולוגיה.

על פי דיווח באתר חדשות Insider ג'סי אמר את הדברים במסגרת פגישה פנימית שהתקיימה החודש, ובה הביע את תסכולו מכך שחלק מהעובדים לא מגיעים לעבוד שלושה ימים בשבוע מהמשרד, על אף שזו המדיניות הרשמית של אמזון. לדבריו, "עבר הזמן לא להסכים. אם אתה לא יכול להתחייב...זה כנראה לא יעבוד עבורך באמזון, כי אנחנו חוזרים לעבוד מהמשרד לפחות שלושה ימים בשבוע."

הדברים של ג'סי מגיעים לאחר שבחודש מאי, הורתה ענקית הטכנולוגיה לעובדיה לחזור לעבוד מהמשרד לפחות שלוש פעמים בשבוע, תוך שהיא מבטלת את מדיניותה הקודמת שאפשרה לצוותים להחליט אם עמיתים צריכים לעבוד מהמשרד או לא, בתקופה שלאחר משבר הקורונה. בחברה הסבירו אז שההנהלה הגיעה למסקנה, שהמהלך טוב יותר יתרום לחברה, שכן קל יותר ללמוד אחד מהשני ולשתף פעולה בצורה יעילה יותר, כשהעובדים נמצאים יחד במשרד.

אמזון אינה לבד בסיפור הזה, כאשר חברות טכנולוגיה גדולות כולל גוגל ומטא קראו לעובדיהם לחזור לעבוד ממשרדיהם במשך רוב שבוע העבודה. אפילו חברת שיחות הווידאו זום (zoom), אחת המרוויחות הגדולות מהשינוי בתרבות העבודה בעקבות המגיפה והסגרים שהוטלו, דורשת כעת מעובדיה להגיע למשרדים לפחות פעמיים בשבוע, אם כי המדיניות חלה רק על אנשים שגרים בטווח של פחות מ-50 מייל (80.5 ק"מ) מהמשרד.

המדיניות החדשה של חברות הטכנולוגיה מגיעה על רקע שורה של קיצוצים בכוח האדם בחברות הללו. על פי נתוני אתר layoffs.fyi, יותר מ-230,000 עובדים בחברות טכנולוגיה ברחבי העולם פוטרו במהלך השנה, לעומת 165,00 בשנה הקודמת. אמזון עצמה, אשר מעסיקה 1.5 מיליון עובדים ברחבי העולם, הודיעה במהלך חודש מרץ כי תפטר 9,000 עובדים נוספים, מעבר ל-18,000 העובדים שפוטרו על ידיה מוקדם יותר השנה.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מפריח 02/09/2023 09:57
    הגב לתגובה זו
    זהו- נגמרה החגיגה- התוצאות מראות פגיעה בתפוקה ובהכנסות עקב החגיגות בבית. רק במשרד ניתן לנהל כמו שצריך. שעלות השכירות נמוכה יותר מההפסד שנובע מאי הגעה למשרד- כולם יוחזרו למשרד. מר מהנדס- לאן תלך ?
  • 2.
    אלון 30/08/2023 17:58
    הגב לתגובה זו
    עולם העבודה השתנה בעקבות הקורונה, לחלק מהמנהלים יקח זמן לעכל את זה.
  • יש משימות שקל ועדיף לעשות מהבית אבל צוות צריך גם ל 01/09/2023 14:43
    הגב לתגובה זו
    יש משימות שקל ועדיף לעשות מהבית אבל צוות צריך גם להכיר אחד את השני, שיחות מסדרון וכו. כמובן תלוי תפקיד אבל בקורונה היו אנשים שלא ראיתי אותם מעולם
  • יש קורונה? אתה סגור בבית ? (ל"ת)
    ברי 31/08/2023 13:17
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לא עבודה היברידית, לא עובד. 10 שעות בשבוע נהיגה? (ל"ת)
    מהנדס בכיר 30/08/2023 10:43
    הגב לתגובה זו
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.