בנק אוף אמריקה: "סין מעיבה על התחזית של ארה"ב"
סין היא הסיכון הגדול כיום לשווקים הפיננסים. כך לפחות מעריכים רבים. האיום הגדול על המשך העלייה במניות, האיום על הנתונים הכלכליים של הפירמות ושל נתוני המאקרו במערב, הם חולשה בסין.
הנתונים המגיעים מסין מדאיגים - תחזיות הצמיחה במעצמה האסייתית נחתכים בחדות מדי שבוע. בעוד הנתון האחרון של שלוחת הפד' באטלנטה שמודד את מצב הצמיחה העכשווי בארצות הברית (GDPNow) מצביע על נתונים מרשימים של 5.8%, התחזיות על סין מדברות על ירידה בצמיחה אל מתחת ל-5%. בקרדיט סוויס פרסמו נייר עמדה על סין לפיו שום דבר מהותי לא השתנה, ולמרות הקשיים האמיתיים שסין מתמודדת איתם, אין הצדקה לשינוי דרסטי בתחזיות תוך שנתיות, ולכן השאירו את תחזית הצמיחה על 5.1%. תחזיות אחרות פסימיות בהרבה, בעיקר בטווח הארוך יותר מהשנה הקרובה. קרן המטבע העולמית צופה צמיחה של פחות מ-4% בשנים הבאות, וישנן גם תחזיות לצמיחה של כ-2% בלבד לקראת 2030.
סין בדומה למדינות אחרות בעולם פועלת במדיניות של ריפלציה. מדיניות שמגיעה לאחר תקופה של האטה או התכווצות כלכלית. המטרה היא להרחיב את התפוקה, לעורר צריכה ולבלום את השפעות הדפלציה.
בבנק אוף אמריקה מודאגים וטוענים שמדיניות הריפלציה לא מספקת בינתיים תוצאות משמעותיות. "סנטימנט הריפלציה בסין קרוב לשפל של 2022 ומדובר במניע הדומיננטי של הדולר מאז פברואר 2023, אפילו יותר ממדיניות הפד'. למרות זאת, הניתוח שלנו מצביע על כך שהדולר בפיגור אחר ההידרדרות בסנטימנט בסין, אם כי הרבה יותר בתוך מדינות ה-G5 מאשר כמטבע סחורות" - כך כותבים אנליסטים בבנק אוף אמריקה. לדבריהם, "הפרנק השוויצרי, הפאונד והבריטי והאירו בפרט אחראים לחלק הארי של לביצועים הנמוכים של מדד ה-DXY (מדד הדולר), וכתוצאה מכך מציעים טווחי סיכון-תגמול טובים יותר בדולר אם הסנטימנט בסין יישאר חלש".
- רמאקו מצטרפת למירוץ האמריקאי להפחתת התלות בסין במתכות הנדירות
- המגפה השקטה - תרופות נגד דיכאון נמכרות במעל 20 מיליארד דולר, והשוק צומח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"המדד שלנו לגבי סנטימנט הריפלציה בסין קרוב לשפל שנראה במהלך שיא הסגרים ב-2022. דוגמה טובה היא החוסן האחרון של מחירי עפרות הברזל, שככל הנראה קשור יותר לחידוש המלאי מאשר לביקוש הבסיסי. המניע ל-PCA (ניתוח גורמים ראשיים) הוא לחלץ אינדיקטור המסביר את עיקר השונות בין מחירי הנכסים הללו, מה שהופך אותו למדד טוב יותר למגמות רחבות יותר בסנטימנט בסין.
"הרמה הנמוכה של PCA לריפלציה בסין אינה אינדיקטור סותר בפני עצמו. אנו מוצאים שקצב ההידרדרות (שינוי של 3 חודשים) נוטה להיות איתות טוב יותר לסנטימנט קיצוני וזה עדיין מעל השפל ההיסטורי. במקום זאת, זה פשוט משקף את הפסימיות סביב הקלות חלקיות במדיניות מאז פגישת הפוליטביורו ביולי, לצד נתונים כלכליים שעדיין חלשים. הצוות הסיני שלנו טען לתמיכה בקנה מידה גדול יותר ממדיניות פיסקלית ומוניטרית".
במשך שנים התבססה סין על השקעות ענק במפעלים ופרויקטי תשתית ומגורים. המימון הגיע באמצעות הלוואות הן מצד הממשל המרכזי והן מצד ממשלי המחוזות השונים והסקטור הפרטי. ההשקעות האלו הניעו ייצור שהוביל לייצוא הולך וגדל, אורבניזציה מואצת ויציאה של אוכלוסייות שלמות מהעוני הקיצוני בו היו שרויים, ובסופו של דבר הובילו לצמיחה גבוהה, לא פעם דו ספרתית. כל אלו הזרימו כסף רב למדינה שאיפשר המשך לקיחת הלוואות והשקעה נוספת גדולה יותר, ועוד פרויקטי ענק המוקמים במהירות הבזק. המודל הזה, חשוב לציין, מלבד העובדה ששיפר את רמת חייהם של מאות מיליוני סינים וחילץ אותם מהעוני הקיצוני שאיפיין את המדינה, גם הפך את סין למעצמה עולמית מבחינה כלכלית, פוליטית, ספורטיבית, תרבותית ועוד, עם יומרות להחליף את ארצות הברית ככלכלה המובילה והדומיננטית בעולם, ובסופו של דבר גם הגדולה ביותר.
- 1.יהושע קופפר 29/08/2023 16:36הגב לתגובה זותגובת בנק אוף אמריקה בקשר לכלכלת סין תמוהה. לבזכירכם,הסינים מלאים באג"ח אמריקאיות שרכשו על מנת לתמוך בכלכלת ארה"ב ובואו לא נשכח כי ארה"ב הגדיחה את מצבת החובות עקב אי יכותה לפרוע אג"ח שפרעונן קרוב. אכן כלכלת סין בעיתית אך גם האמריקאית אינה גן שושנים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
מחשוב קוונטי גטי תמונותמניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה
ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72% ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91% הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.
הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה
תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.
התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.
- חברות המחשוב הקוונטי מדווחות - ההכנסות מזנקות, ההפסדים עצומים
- קוונטינום חושפת את הליוס - בדרך למחשב קוונטי מסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.
