רובוט
צילום: unsplash

ה-AI צפוי לעשות מהפכה בעולם המסעדנות - איך זה יקרה?

הבינה המלאכותית עדיין בתחילת דרכה והשימושים האפשריים בה לא נגמרים. התרחבות השימושים בה בעולם המסעדנות צפויה לחסוך למסעדות הוצאות רבות ולייעל את העבודה
אדיר בן עמי | (3)

רובוטים שאוספים את המוצרים שהזמנתם אונליין ומכינים גוואקומלי כבר קיימים והם כנראה רק ההתחלה. הבינה המלאכותית צפויה להשפיע רבות על תעשיית המסעדנות ולעזור לתעשייה להתמודד עם המחסור הקשה בעובדים. 

אוטומציה עשויה להפחית משמעותית את עלויות העבודה, שעולות בהתמדה בשנים האחרונות בעקבות חוסר מתמשך בעובדים למשרות שנחשבות תובעניות. בנוסף, היא צפויה לגרום לשיפור משמעותי ביעילות ובפריון העבודה - אדם אחד יכול להפוך מספר מוגבל של המבורגרים בדקה, לרובוט אין ממש את המגבלה הזו. 

מסעדות כבר הרבה זמן מחפשות דרכים לרתום את ה-AI לשימושים שונים - בצ'יפוטלה  CHIPOTLE MEXICAN GRILL הציגו את הרובוט לייצור גוואקומלי ומקדונלד'ס MCDONALDS השקיעה רבות בטכנולוגיה שתאפשר הזמנות קוליות עוד טרם התפרצות הקורונה. המגמה הזו רק גוברת בשנים האחרונות ומשתנה במהירות עם התפתחות כלים כמו ChatGPT ואחרים. סטארבאקס STARBUCKS הודיעה על פרויקט בעולם למידת המכונה שנקרא Deep Brew שמאפשר לה לנתח את כל המידע שהיא אוספת על הלקוחות ולייצר המלצות מותאמות אישית, בנוסף לייעול העבודה בסניפים כשהמערכת יודעת לנהל את העובדים בחנויות.

בנוסף, רשת בתי הקפה אמרה כי היא מתכננת להיות ממובילות ה-AI במסעדות. חברת יאם! ברנדס אמרה בדוחותיה לרבעון השני כי כבר עכשיו המערכת שלה בעזרת AI מייצרת המלצות להזמנות מה שעוזר לייעל את שרשרת האספקה למסעדות ביותר מ-4,000 מקומות. 

על רקע החידושים הללו, אנליסט Evercore ISI דיוויד פאלמר הבוחן את האופן בו AI משנה את פעילות המסעדות אמר: "ברמה הארגונית, אנו יכולים לדמיין פונקציות שיווקיות של מסעדות שמצליבות את נתוני הרכישות עם אזכורים של אוכל ברשתות חברתיות על מנת להכניס פריטים חדשים לתפריט." אמר פאלמר. "בנוסף, בינה מלאכותית ג'נרטיבית תשמש בהמשך כדי להפגיש בין מקורות נתונים ולעזור לקבל החלטות ברמת המסעדה או לשמש להזמנות קוליות".

במילים אחרות, בינה מלאכותית תוכל לסרוק ולסנתז מידע ממקורות רבים על מנת לשפר את שרשרת האספקה של המסעדות, לבצע שינויים בתפריט, לבצע הזמנות קוליות ולייצר תוכניות פרסום ושיווק כשחלק מהדברים היא כבר היום עושה. "היתרונות של רובוטיקה ומטבחים חכמים הם במרחק נגיעה", אמר פאלמר ומצטט "קיימת עלייה בהתמקדות בציוד מטבח משופר כמו בינה מלאכותית בגריל דו צדדי וברובוטים כדוגמת רובוט הגוואקומלי של צ'יפוטלה."

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    רק מבשל בבית - רוצה אוכל טעים, בריא, איכות ובזול (ל"ת)
    חיים 18/08/2023 04:25
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בן 18/08/2023 01:39
    הגב לתגובה זו
    זה לא אותו הדבר. כתבה בינונית ביותר
  • 1.
    אלי 17/08/2023 22:37
    הגב לתגובה זו
    המסעדנים ירצו כמובן בין יומיים להחזיר את ההשקעה ברובוטים החכמים ויפעלו כרגיל למיקסום רווחיהם. לנו הלקוחות זה לא ישנה כלום.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות

ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו

הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית

רן קידר |
נושאים בכתבה נפט גז טראמפ

ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.

הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.

ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".

המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.

אלפי מקומות עבודה חדשים 

האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.