גו ביידן
צילום: Phil Roeder, Flickr

מכה לביידן - בית המשפט העליון בארה"ב חוסם את תוכנית ביטול חובות הסטודנטים

התוכנית של ביידן ממשיכה נתקעת והרפובליקנים יכולים לשמוח לאחר שהובילו למהלך שיגרום לסטודנטים לחזור ולשלם את התשלומים על ההלוואות שלהם בסתיו הקרוב, לאחר דחייה של יותר משלוש שנים
מתן קובי | (9)

בהתאם להערכות ועל רקע הרכב השופטים השמרני, בית המשפט העליון בארה"ב חוסם את תוכנית ביטול חובות הסטודנטים של הנשיא ג'ו ביידן. על פי השופטים, לנשיא לא הייתה את הרשות לבטל חובות אזרחיים כה גדולים ללא אישור הקונגרס ולטענתם מדובר על פגיעה במלווים. התוכנית של ביידן הייתה צפויה לעלות למשלמי המסים באמריקה כ-400 מיליארד דולר ועל כן עלו חששות רבים שמא המהלך יוביל לעלייה מחודשת באינפלציה, שכן הוא יעניק ללווים אלפי-עשרות אלפי דולרים אשר לא אמורים להיות בחזקתם.

התוכנית של הנשיא הייתה אמורה לעזור לכ-40 מיליון אזרחים להיפטר מההלוואות הגדולות שלקחו בכדי לכסות את הוצאות הלימודים שלהם, אשר נמצאים כעת בפני בעיה מאוד גדולה. לפני פחות משבועיים נקבע כי לאחר יותר משלוש שנים של דחיות, הסטודנטים בארה"ב יצטרכו לחזור באוקטובר הקרוב לשלם את התשלומים על ההלוואות שלקחו.

סטונדטים וארגונים רבים הביעו תמיכה בתוכנית של ביידן, אך כעת המציאות מכה בפניהם ומעמסה נוספת מגיעה אל משקי הבית בארה"ב. התוכנית של ביידן הייתה צפויה למחוק לגמרי את החובות של 15 מיליון איש ולפי גורמים במשרד החינוך האמריקאי, אי העברת התוכנית של הממשל תוביל לעלייה משמעותית בעיכובי ההחזרים על ההלוואות ושיעורי חידלות הפרעון על ההלוואות יעלו גם כן.

החלטת בית המשפט העליון התקבלה היום ברוב של 6 קולות בעד אל מול 3 קולות נגד. "ההחלטה היום היא בגידה מוחלטת ב-40 מיליון סטודנטים, הסמוכים על בית משפט לא תלוי שיחליט על עתידם הכלכלי בהתבסס על שלטון החוק" אמרה פרסיס יו, נציגה בכירה של אחת מקבוצות התמיכה בתוכנית של הנשיא ביידן.

המנצחים מההכרעה היום הם כמובן הרפובליקנים, אשר התנגדו מתחילת הדרך לתוכנית של הנשיא, אשר לטענתם היא בעצם תעמולת בחירות אשר "תקנה את קולם של 40 מיליון מצביעים". הניצחון משמעותי עוד יותר הודות לאותו ההסכם אליו הגיעו הרפוקליבנים עם הדמוקרטיים בנוגע לקביעה שהסטודנטים יחזרו לשלם את חובותיהם. אותו ההסכם הגיע כחלק מההסכמות על העלאת תקרת החוב של ארה"ב.

ביידן כבר החל להוציא את התוכנית לפועל, אך נחסם פעמיים בבתי משפט בארה"ב. הפעם הראשונה הייתה בנובמבר האחרון כששופט מחוז פדרלי בטקסס ביטל את התכנית וכינה אותה "בלתי חוקתית",זאת לאחר שכמה מדינות, בהן ארקנסו קנזס ונברסקה, הגישו תביעה על פיה ההקלה בהלוואות מאיימת על הכנסות המס העתידיות שלהן. כשבועיים לאחר ההפסד הראשון, ממשל ביידן ספג הפסד נוסף בניו אורלינס כשבית המשפט דחה את הערעור שלו.

כפי שנאמר, נראה כי אם התוכנית של ביידן הייתה עוברת את אישור הקונגרס לבית המשפט לא הייתה איתה בעיה, אך התוכנית בוצעה בצורה חד צדדית וללא הסכמה רחבה - לא מה שבסמכותו של ביידן. עד כה הדחייה בהחזרי התשלומים הייתה עקב הקורונה, מצב חירום, אך כעת אין סיבה שהאזרחים לא יחזרו לשלם את החובות שלהם, אשר מסתכמים למעלה מ-1.8 טריליון דולר - החוב השני בגודלו של משקי הבית בארה"ב אחרי המשכנתאות.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    סוף סוף מישהו יעצור את הכפייה הלהטבית (ל"ת)
    איציק 01/07/2023 14:59
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    האמיתי 01/07/2023 13:50
    הגב לתגובה זו
    התחלת פיצוץ הבועה
  • 7.
    ל 01/07/2023 13:44
    הגב לתגובה זו
    שם יש בית משפט מתנהל,לא כמו אצלנו נאבק על חייו המשפטיים
  • 6.
    ואף אחד לא צועק דיקטטורה (ל"ת)
    פרלי פרונסה 01/07/2023 11:34
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    השמאלני הפשיסט הזה רוצה עכשיו להתגבר על החלטת בית המשפט (ל"ת)
    ד מ ו ק ר ט י ה 30/06/2023 23:29
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    88 30/06/2023 21:21
    הגב לתגובה זו
    ביידן ופאוול יכולים פשוט להדפיס כסף, כמיטב המסורת של הפד, הממשל ישלם את החובות באמצעות הכסף המודפס, ושלום על אמריקה.
  • 3.
    אולי ביידן רוצה רפורמה משפטית? אה? (ל"ת)
    יוני 30/06/2023 20:51
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שבוע של פסיקות מעולות של בית המשפט השמרני ... (ל"ת)
    זד 30/06/2023 19:38
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אמיר 30/06/2023 19:07
    הגב לתגובה זו
    קומוניזם
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.