כעסתם שהמדינה "מפנקת" את אינטל ב-3.5 מיליארד? הגרמנים נותנים הרבה יותר
ממשלת ישראל הודיעה אתמול על עסקה חלומית: אינטל תשקיע בארץ 25 מיליארד דולר. זה יקרה בקריית גת. אינטל תעסיק אלפי עובדים נוספים בדרום ותחלק שכר גבוה מהממוצע בענף העיבוד השבבי. ישראל גם החזירה לה: היא החליטה להגדיל משמעותית את שיעור המס שתשלם החברה למדינה מ-5% כיום ל-7.5%, אך עדיין - מדובר בהטבה משמעותית לעומת שיעור מס החברות שעומד על 23%. בישראל, לא כולם אהבו את "ההנחה" של המדינה לאינטל. הסבסוד הזה הוא בהיקף של של 3.5 מיליארד דולר דרך הטבה במס. אלא שהיום בצהריים פורסם בגרמניה כי אינטל מקימה מפעל גם בגרמניה. הסובסידיה במקרה הזה היא 11 מיליארד דולר - כלומר כמעט פי 3 מאשר בישראל. גרמניה ואינטל סיכמו על הסכם ששווה לחברה חיסכון של 10 מיליארד יורו (10.9 מיליארד דולר) עבור מתקן לייצור מוליכים למחצה בחלק המזרחי של המדינה. קנצלר גרמניה אולף שולץ ומנכ"ל אינטל פט גלסינגר יחתמו על ההסכם במהלך היום בברלין, אך הם לא הוסיפו פרטים נוספים. אינטל הסכימה לבנות את המתקן בעיר מגדבורג עם סיוע ממשלתי של 6.8 מיליארד אירו, אך דחתה את תחילת הבנייה במפעל בגלל המצב הכלכלי הגלובלי. ה"חבילה המשופרת" שסוכמה כעת תכלול גם סיוע בצורה של סובסידיות וגם הורדת מכסים. אינטל העריכה במקור שהפרויקט במגדבורג יעלה 17 מיליארד אירו, אך כעת מצפה הוא יעלה כמעט כפול - 30 מיליארד. כמו רוב הפרויקטים שיקבלו מימון ממשלתי באמצעות חוק השבבים של האיחוד האירופי, אינטל ציפתה לסבסוד של כ-40% מהעלויות שלה, אך זה לא קרה. השאלה היא מה יגידו בישראל כעת - האם אחרי העסקה שתיחתם בברלין היום, מדובר בהנחה שאינה משמעותית כפי שהצטיירה אתמול? האם העובדה שאינטל תעסיק מאות עובדים חדשים לא תפחית את הביקורת? את התשובות נוכל לקבל, כנראה, ממש בקרוב.
- 8.למה ממתי אנשי שמאל מוסתים מגיבים למציאות בצורה הגיונית? (ל"ת)אופיר 21/06/2023 07:17הגב לתגובה זו
- 7.רק מתנגדי ביבי כעסו (ל"ת)19/06/2023 19:27הגב לתגובה זו
- 6.אינטל = פולגת של ימינו (ל"ת)בא רק בכר 19/06/2023 17:56הגב לתגובה זו
- 5.של מירב ארלוזורוב ולהבין שעל פניו אישה אינטלקטואלי 19/06/2023 17:53הגב לתגובה זושל מירב ארלוזורוב ולהבין שעל פניו אישה אינטלקטואלית ורצינית הופכת ללא רצינית על גבול הפאתטית עם כל מיני חישובים ותירוצים שניראה כאילו הובאו מהמאדים , זאת מוקראת מחלה חשוכת מרפא כניראה .
- 4.דמיקולו פיזדמטה 19/06/2023 16:09הגב לתגובה זווממתי בדיוק אנחנו משווים את עצמנו לגרמניה? שנתחיל למנות את כל ההבדלים בין גרמניה לביביסטן? בגרמניה הסבסוד הזה מגיע מכלל האוכלוסיה, לא כמו בביביסטן שבה הוא מגיע רק מחמורו של משיח.
- 3.זרקא הכלב 19/06/2023 15:37הגב לתגובה זואסור להשקיע בישראל, בישראל כמות גדולה של ערסים צפון אפריקאים מגעילים דוחים ומסריחים כמו איציק זרקא ורמי בן יהודה
- 2.דורון 19/06/2023 14:22הגב לתגובה זואז אפילו כשמדובר בחדשות מצוינות ומדהימות כמו המפעל החדש של אינטל, אותם האנשים ינסו להסביר (במיוחד לעצמם) למה בעצם זה רע. תמיד הם ידעו להסביר שבישראל הכל רע. בוודאי הממשלה. זה שהעובדות מלמדות אחרת, לא מעניין אותם, בכלל.
- 1.השמאלנים הרקובים תמיד יתלוננו. רע להם. חמוצים. (ל"ת)תיראו מופתעים 19/06/2023 13:35הגב לתגובה זו
- נפיח 19/06/2023 15:05הגב לתגובה זועד עכשיו היא אישרה 14 מיליארד סכום נאה מאוד.מה שיותר גרוע בשבילך הוא שהמו'מ עם אינטל מתנהל כבר שנים עוד בקנדציה האחרונה של אלילך המעורער.
- מוריס 19/06/2023 14:52הגב לתגובה זואני בשל אבל לא רקוב.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
וול סטריט שור (גרוק)מניות הקוונטים נופלות, אקספנג קופצת ב-8%; המדדים סביב ה-0
שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.
המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.
במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.
במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.
