גנסן הואנג אנבידיה
צילום: אנבידיה

למה מניות ה-AI צפויות להמשיך לעלות ולאיזה מחיר תגיע אנבידיה

הזינוק במניות ענקיות הטכנולוגיה בעקבות הייפ הבינה המלאכותית גורם לרבים להניח שמדובר בעוד בועה שבסוף תתפוצץ. יכול להיות שהם טועים?
אדיר בן עמי | (8)

יש משקיעים שמחכים לירידות כדי לקנות, יש משקיעים שמחכים לעליות כדי לקנות. אלו שמחכים לירידות טוענים שכשהמחיר יורד החברה הופכת לזולה יותר ואטרקטיבית יותר, אלו שקונים בעליות סבורים שהמומנטום במחיר המניה יימשך - אלו שתי גישות השקעה שונות. הראשונה מבוססת יותר על ניתוח פונדמנטלי, השנייה על ניתוח טכני, אבל זה כמובן יכול להשתלב. מה קורה למשל אם המומנטום בנייר כפי שבא לידי ביטוי בגרף הוא חיובי והתוצאות ממשיכות להשתפר. מה יגיד אז מנתח פונדמנטלי. אז ברור שיש משקיעים עם שיטות-גישות-טכניקות שונות וברור שכל מקרה לגופו, אבל מנתח פונדמנטלי יסתכל בעיקר על התוצאות והמגמה להמשך ואז יעריך את המחיר הנכון. אם הוא מתאים גם אחרי עלייה של 100%  הוא אמור לקנות. 

כל ההקדמה הזו היא בשל עניין הולך וגובר בשאלה - האם אנבידיה אחרי עלייה של יותר מפי 2 בחודשים בודדים היא בועה או שהיא אטרקטיבית להשקעה? כנראה שהיא לא בועה, אולי היא עדיין מעניינת להשקעה, לא היינו חותמים על זה, אם כי האנליסטים סבורים שכן. אנבידיה לא לבד. כל המניות בתחום ה-AI במובן הרחב בגאות.  

 האם מניות ה-AI הן בועה?

הזינוק של מניות הבינה המלאכותית, AI גרם להמון ספקנים לצאת לרחובות ולצעוק בועה, אבל, יכול להיות שבועה היא מילה חזקה מדי עבור קבוצת מניות עם רווחים פוטנציאלים גדולים. הבינה המלאכותית עשויה לשנות מתודות משמעותיות ותהליכים רחבים בשוק העבודה, הייצור, המשפט ולמעשה כמעט בכל תחום וזה שווה הרבה כסף. לא ברור ולא ידוע לאן הכספים האלו יזרמו ואיזה חברות תהנה מהן, אבל סיכוי טוב שענקיות הטק יקבלו את הנתח שלהם. 

מיקרוסופט MICROSOFT , אנבידיה NVIDIA COR ,AMD ADVANCED MICRO DEVICES , מטא META PLATFORMS , אלפבית GOOGLE , הן רק חלק מהחברות שהמניות שלהם זינקו מאז תחילת הייפ הבינה המלאכותית. מיקרוסופט הכניסה את הבינה המלאכותית לשירותי הענן שלה מה שהפך אותה למתחרה עוד יותר חזקה בענן, בנוסף אפשר להגיד שהשיקה את ChatGPT ששייך ל-OpenAI שכמעט בשליטתה וברבעון האחרון נתנה תחזית די מדהימה להמשך. מניית החברה עלתה ביותר מ-35% עד מתחילת השנה.

אלפבית חברת האם של גוגל, שילבה את הבינה המלאכותית בשירות הפרסומות שלה והשיקה את Bard, המתחרה העיקרי ל-ChatGPT, ומנייתה זינקה ב-40% עד כה השנה. מניות אנבידיה ומטא יותר מהכפילו את עצמן ב-2023. מניותיה של מטא חברת האם של פייסבוק ואינסטגרם, ספגו ירידות ב-2022, מה שגרם לה להיות יחסית זולה לפני תחילת ראלי ה-AI. אנבידיה צפויה למכור יותר שבבים במרכזי הנתונים שלה וכך להניע יותר את פיתוחי הענן המשתמשים בבינה מלאכותית. גם ב-AMD ראו זינוק של יותר מ-80% מתחילת השנה, כשגם פה צופים שהרבה מהמכירות יגיעו מתחום מרכזי הנתונים והבינה המלאכותית.

אין ספק, כשמסתכלים על פני השטח, הזינוקים במניות הללו נראים כיוצאים משליטה.  בבנק אוף אמריקה מכנים את הראלי במניות הבינה המלאכותית "מיני בועה".

די קל לקפוץ ולצעוק בועה, אבל יש כמה סיבות מרכזיות שיכול להיות שיגרמו לכם לעצור ולחשוב בשנית. דבר ראשון, הערכות השווי אומנם עלו, אבל הם עדיין לא בטריטוריה של בועה - מכפיל הרווח העתידי של מדד הנאסד"ק העתיר מניות טכנולוגיה וכולל את מובילות הבינה המלאכותית עומד על 27. זה מתחת למכפיל של 35 אליו הגיע לפני התפוצצות הבועה בתקופת הקורונה ולא מתקרב לשיא של מכפיל של מעל 60 בבועת הדוטקום. "הנאסד"ק אומנם נראה מתוח לקצה העליון אבל זה לא אותו המקרה כמו אז" אמרו מ-RBC.

האנליסטים צופים כי הצמיחה השנתית לרווח למניה של הנאסד"ק תהיה כמעט 18% בשלוש השנים הקרובות, מה שאומר שהמכפיל הנוכחי הוא בערך פי 1.5 מקצב הצמיחה. במילים אחרות יחס ה-PEG היחס בין מכפיל הרווח לשיעור הצמיחה. זה נתון לא רע. זה אומר כי המשקיעים משלמים פי 1.5 על כל אחוז בצמיחה ברווחים שהם מקבלים. זה לא כזה גבוה בהתחשב שיחס ה-PEG של ה-S&P עומד על קצת מעל 2.

קיראו עוד ב"גלובל"

להערכת האנליסטים, המכפילים במהלך השנים הקרובות צפויים להיות יציבים כאשר הן הרווחים והן מחירי המניות יעלו, ככל ויותר משקיעים נכנסים להשקעה. לדוגמה, מניית אנבידיה, יכולה להיסחר להערכתם במעל 530 דולר עד לסוף השנה הבאה, אפסייד של 39% מהמחיר הנוכחי. זה בהנחה שמניות ימשיכו להיסחר במכפיל הנוכחי של 45 והתחזית לרווח למניה של 11.84 דולר תישאר במקומה. המכפילים הנוכחיים נראים מוצדקים, בהתחשב בכך שהמכפיל הנוכחי קטן מצפי הצמיחה של אנבידיה של 50% בשנה ב-3 השנים הקרובות. זה שונה בהרבה מבועה כמו בועת הדוטקום כאשר חברות לא רווחיות נסחרו לפי הערכות שווי גבוהות לצפי המכירות שלהן.

מניות הבינה המלאכותית יצטרכו  לעצור לקחת אוויר לפני שהעליות תתחדשנה. כבר עכשיו הן יחסית מאטות ואולי אפילו יראו ירידה קטנה בטווח הקרוב. אבל זו כנראה לא בועה ויכול להיות שבטווח הרחוק השקעה במניות הבינה המלאכותית תוכיח את עצמה.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    לילי 09/06/2023 17:36
    הגב לתגובה זו
    אפל סוגרת 3 טרליון אז למה לא לנפח . יום בהיר הבועה תתפוצץ . לכל מעבד יש כמה תחליפים . מהיום למחר נתן לייצר מעבד טוב יותר ולבנות מחשב טוב יותר . קשה יותר להחליף הרגלים של אנשים .
  • 7.
    NVDA 09/06/2023 17:22
    הגב לתגובה זו
    עדיפה AMZN
  • 6.
    יאיר 09/06/2023 13:32
    הגב לתגובה זו
    בעוד שחברות אחרות ניתנות להחלפה מהר וגם לא צמחו דרמטי ברבעון האחרון דווקא אנבידיה בלתי ניתנת להחלפה בקרוב וגם צמיחה מטורפת שפשוט לוקחת ומשתלטת על כל עולם החומרה בעולם
  • 5.
    Oz 09/06/2023 12:12
    הגב לתגובה זו
    לפני בערך 8 שנים דיברו על זה שכבר הם יהיו על הכביש(כולל החרטטן הראשי מאסק). נו, ו..? מדובר בטכנולוגיה טובה ושימושית, אבל המרחק בינה לבין הציפיות הוא עדיין גדול מאוד. קיצר, אולי עוד 10 שנים באמת יבשיל
  • 4.
    לדעתי 09/06/2023 11:05
    הגב לתגובה זו
    היום זאת תחילת הדרך.החברה שמובילה היום יכולה מחר להימחק.התחרות תהיה גדולה מאוד.ברגע שתהיה חברה יותר מתקדמת כוחות השוק המקצועיים יתמחרו הכל מחדש.
  • 3.
    סודה טמפו בועה באבו הבועה (ל"ת)
    לנון 09/06/2023 09:54
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    האמיתי 09/06/2023 08:45
    הגב לתגובה זו
    ף
  • 1.
    האמיתי 08/06/2023 23:21
    הגב לתגובה זו
    סלח לי כתב אבל זו לא בועה זו מגה בועה המון קשקשת לצערנו כתבת שם בלי להתייחס לסכנות של הבינה שיכולים באחת לעצור את כל התהליך כסכנה לאנושות
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.