משאית ניקולה
צילום: צילום מסך אתר החברה

ניקולה ולוסיד יורדות לאחר הדוחות, מה הסיבה?

שתי החברות פספסו בדוחות, ניקולה עם מכירות של 11.1 מיליון דולר לעומת צפי אנליסטים ל-12.9 מיליון דולר ולוסיד עם הפסד למניה של 0.43 דולר על הכנסות של 149 מיליון דולר, זאת לעומת הצפי להפסד למניה של 0.4 דולר על הכנסות של 197 מיליון דולר
אדיר בן עמי | (1)

חברות הרכבים החשמליים לוסיד LUCID GROUP וניקולה NIKOLA CORPORATION  נופלות היום במסחר זאת לאחר שהן פרסמו את דוחותיהן לרבעון הראשון כשניקולה מפספסת במכירות ולוסיד פספסה בהכל.

ניקולה  NIKOLA CORPORATION

יצרנית המשאיות החשמליות  דיווחה על הפסד למניה של 25 סנט על מכירות של 11.1 מיליון דולר, לעומת צפי האנליסטים שעמד על הפסד של 26 סנט על מכירות של 12.9 מיליון דולר.

החברה סיימה את הרבעון הראשון עם מזומנים בגובה של 154 מיליון דולר, כשהיא שרפה 232 מיליון דולר במזומן באותו הרבעון. המכירות היו מעט נמוכות מהצפוי אך נראה כי ניקולה מגבירה את ייצור המשאית החשמלית שלה למרחקים קצרים. החברה הכריזה על התמקדות מחדש בתחומים כמו: משאיות מבוססות תאי דלק בצפון אמריקה, תדלוק מימן וטכנולוגיות לנהיגה אוטונומית, מה שסביר שיגרום כנראה להאצה בקצב שריפת המזומנים. כתוצאה מהשינוי, החברה מוכרת את חלקה במיזם משותף לייצור באירופה תמורת 35 מיליון דולר. כ-21 מיליון מניות ניקולה המוחזקות על ידי השותפה למיזם Iveco יוחזרו לחברה.

"אנחנו בדרך הנכונה עם צוותי הנהלה ומסחר מחודשים, אסטרטגיית מכירות משופרת, סוחרים ושותפים חדשים" אמר מנכ"ל החברה מייקל לושלר. ניקולה ממשיכה לבנות את עסקי תדלוק המימן שלה, כשהמימון בעיקרו מגיע מחברת Voltera Power שתממן 50 תחנות תדלוק במהלך חמש השנים הקרובות. החברה מצפה כי מכירות המשאיות מבוססות תאי הדלק יתחילו השנה, כשבנוסף היא תמשיך למכור גם את המשאיות החשמליות שלה במתכונת "ייצור לפי הזמנה".

לוסיד  LUCID GROUP

החברה דיווחה על הפסד למניה של 0.43 דולר על הכנסות של 149.4 מיליון דולר, לעומת צפי האנליסטים להפסד למניה של 0.4 דולר על הכנסות של 197.8 מיליון דולר. לוסיד אמרה כי היא מסיימת את הרבעון עם נזילות בגובה של 4.1 מיליארד דולר מה שאמור להחזיק את החברה לפחות עד לרבעון השני של 2024.

החברה ייצרה 2,314 רכבים בעוד היא מסרה רק 1,406 מתוכם ללקוחותיה. תחזית החברה היא לייצור בשנת 2023 של בין 10,000 ל-14,000 רכבים. "אנחנו במסלול לייצור מעל 10,000 רכבים בשנת 2023, עם שינויים רוחביים בחברה שיאפשרו לה לייצר בנפחים גדולים יותר ככל שתנאי השוק יאפשרו", אמר פיטר רולינסון מנכ"ל לוסיד, "מאוחר יותר השנה נחשוף את רכב השטח החשמלי שלנו Gravity, לקראת השקתו ב-2024".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שני בלופים 10/05/2023 00:12
    הגב לתגובה זו
    אין מאורי זה שווום פריצת דרך.רק פריצת כיס
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social