וורן באפט
צילום: טוויטר

באפט חוזה ירידה - אבל נתוני האינפלציה והדוחות יעידו על חומרתה

חוזקו של שוק העבודה האמריקני ממשיך לעת עתה לשמור על איום המיתון בטווח הנראה לעין; האם באפט שוב יוכיח לכולם שהוא (כמעט) תמיד צודק?
דור עצמון | (2)

נתוני העבודה של שוק התעסוקה שהתפרסמו ביום שישי הציגו עלייה של 253 אלף משרות, זאת לעומת הצפי שהיה לנסיגה מסוימת בשוק העבודה עם תוספת של 185 אלף משרות באפריל, לעומת 236 אלף במארס. העלייה מעידה על כך שהכלכלה האמריקאית עדיין חזקה ושכוח הקנייה של העובדים גבוה. זה לא טוב לפד' שרוצה התקררות כדי שהאינפלציה תוריד ראש. אלו נתונים אמביוולנטים לשוק - מצד אחד - כלכלה חזקה טובה לבורסה, מצד שני - כלכלה חזקה והמשך ביקושים - מעלים אינפלציה ובהתאמה מעלים ריבית ו/או משאירים אותה גבוהה. ריבית היא האויב הגדול של המניות וככל שהיא עולה היא פוגעת באטרקטיביות של השקעה במניות.

אי הוודאות גורמת לכך שתפקידו של הפדרל ריזרב הולך ונעשה קשה יותר. הבנק המרכזי עבר לגישה יותר תלוית נתונים, כך שכל נתון מאקרו שמתפרסם מקבל התייחסות יתר. השוק די משוכנע שהעלאת הריבית בשבוע שעבר הייתה האחרונה במחזור הנוכחי. נתוני מדד המחירים לצרכן (האינפלציה) לחודש אפריל שיתפרסמו ביום רביעי ימלאו תפקיד מרכזי בשאלת החלטת הריבית הבאה, כאשר הצפי כעת הוא לעלייה של 0.4% באפריל וללא שינוי באינפלציה השנתית שתיוותר על 5%.

השלבים האחרונים של עונת הדוחות בה אנו נמצאים יספקו תובנה נוספת לגבי בריאות הכלכלה כאשר בין היתר תדווחנה דיסני, פייפאל, אוקסידנטל, אייר BNB, ריביאן ועוד.

איל ההשקעות וורן באפט בן ה-92, שבין היתר עומד בראשות ברקשייר האת'וויי, רואה כי מיתון אכן מתקרב, וצופה ירידה ברווחים ברוב העסקים של חברת ההשקעות שלו, כך אמר בפגישה השנתית של החברה ביום שבת. ברקשייר נחשבת במובנים מסוימים כקטר ההשקעות שחברות אמריקאיות בה נמצאת רוב החשיפה שלה.

​נראה שהדוחות הכספיים עד כה ברבעון הראשון מגבים באופן כללי את התחזית של באפט, אם כי המצב לא היה כמעט גרוע כפי שחששו בתחילה. חברות ה-S&P 500 עוברות את עונת הדוחות הטובה ביותר שלהן ביחס לציפיות האנליסטים מאז סוף 2021. המדד נמצא במסלול לירידה של 2.2% ברווח השנתי - זאת בזמן שבסוף מרץ חזו האנליסטים ירידה של 6.7%.

ונתון אולי יותר משמעותי - 58% מהחברות המנפקות תחזיות לשנה כולה סיפקו הפתעה חיובית. הכלכלה ממשיכה להתנגד לתחזיות המיתון, מה שהופך את הרוחות בוול סטריט למתוחות לא פחות.

התוצאות של ברקשייר

הרווח של ברקשייר ברבעון הראשון של השנה זינק פי 6 לעומת התקופה המקבילה אשתקד בזכות אפל ובזכות התאוששות בעסקי הביטוח. הרווח התפעולי עלה בשיעור של 12% להבדיל מהגידול העצום בשורה התחתונה כי הוא אינו כולל את הרווחים מעליית ערך ההשקעות הסחירות. הרווח התפעולי הסתכם ב-8.1 מיליארד שקל כשבמקביל החברה ייצרה מזומנים שהביאו אותה בסוף הרבעון להחזקה של 130 מיליארד דולר במזומנים ונכסים נזילים.

קיראו עוד ב"גלובל"

הרווח הנקי של ברקשייר, כולל עליית ערך ההשקעות הסחירות עלה ל-35.5 מיליארד דולר ברבעון, לעומת 5.6 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ועדיין - באפט שב וחוזר בכל הזדמנות לא לשפוט את החברה לפי הרווח בשורה התחתונה שעולה ויורדת בהתאם לערך המניות הסחירות.  באסיפה השנתית של בעלי המניות אמרו באפט וסגנו, צ'ארלי מאנגר כי הולכים לראות הרבה יותר רובוטיקה ותהליכים אוטומטיים בעולם, ועם זאת, הוסיף מאגנר - "אישית אני סקפטי לגבי הייפ סביב ה-AI. אני חושב שהבינה המיושנת עובדת לא רע בכלל". וגם באפט הוסיף - "הבינה המלאכותית לא תגבר על האינטליגנציה האנושית". 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מייקל 09/05/2023 12:20
    הגב לתגובה זו
    מנובמבר דצמבר תתחיל המפולת למשך כשנתיים לפחות עד אז הבורסה תזגזג . ריבית האחים לטווח קצר מול זה הארוך חוזה בבירור מה יקרה
  • 1.
    שורה תחתונה השוק לא הולך לשום מקום לפחות לשנה הקרובה (ל"ת)
    כותב 08/05/2023 21:01
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social