פאגאיה
צילום: דני שם טוב

מדוע פאגאיה החליטה לעבור מפדיון מיידי לפדיון רבעוני?

החולשה במערכת הבנקאות העולמית ובמיוחד המשבר העמוק בקרדיט סוויס, לקוחה של פאגאיה, גורמת לקרן ההשקעות לחשב מסלול מחדש
דור עצמון | (7)

חברת הפינטק הישראלית פאגאיה פאגאיה העוסקת בהערכת סיכונים לנותני אשראי, הודיעה הבוקר על עצירת פדיונות מיידיים ומעבר לפדיון רבעוני. הצעד מגיע בתקופה בה החברה רואה עלייה בביקושי המשקיעים לפדיונות שלהם ויש לכך סיבה - הקשיים שחווה לאחרונה בנק קרדיט סוויס השוויצרי - אחד מהלקוחות של פאגאיה - והעובדה שקיבל נזילות של 54 מיליארד דולר מהבנק המרכזי של שוויץ, מעלים את החששות אצל המשקיעים.

ה"ביטוח" שהעמיד הבנק המרכזי השוויצרי לקרדיט סוויס אינו מרגיע את המשקיעים, בדומה למשבר בבנקאות בארה"ב שאפילו תכניות החילוץ של הפד' האמריקאי והבטחותיו של הנשיא ביידן ליציבות המערכת, לא הצליח למנוע את הנפילה של הבנקים, ויש מי שמנבאים שהרע עוד לפנינו. צריך גם לומר - בנק קרדיט סוויס סובל ממשבר של יותר מעשור. בעצם הוא בקריסה איטית מאז משבר הסאב פריים ב-2008. מניית הבנק איבדה מאז אותם ימים ב-90%, כשאחד מאלה שהפסידו שם הרבה מאוד הוא נוחי דנקנר, דרך אי.די.בי, שהוביל להפסדים גדולים, שגרמו לנפילת הקונצרן הישראלי הגדול של אותם ימים. 

אחרי הסירוב של בנק קרדיט סוויס להירכש תמורת מיליארד דולר, הוחלט לבסוף כי בנק UBS ישלם 3 מיליארד פרנקים שוויצריים (3.2 מיליארד דולר) על מנת להשלים את העסקה. לפי תנאי העסקה, בעלי המניות של החברה יקבל מניה אחת של UBS על כל 22.48 מניות של קרדיט סוויס.

ערעור המערכת הבנקאית לא השאיר לפאגאיה יותר מדי ברירות והמהלך של מעבר מפדיון מיידי לפדיון רבעוני הוא די מתבקש. מניית פאגאיה ירדה ב-12% מתחילת השנה למחיר של 97 סנט המבטא שווי שוק של 662.1 מיליון דולר.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אנונימי 17/04/2023 07:39
    הגב לתגובה זו
    יש מי שמנהל את העולם וזה לא הייטקיסטים
  • 3.
    למה חברה שנותנת 16/04/2023 19:02
    הגב לתגובה זו
    משהו חסר בתיאור אם הם עוצרים פדיונות,אם זה כספי משקיעים שימכרו בבורסה..
  • 2.
    אנונימי 16/04/2023 17:29
    הגב לתגובה זו
    מה זה אומר פדיון מיידי/חודשי/רבעוני?
  • משה 16/04/2023 21:58
    הגב לתגובה זו
    שמת כסף בפאגיה.אתה רוצה לפדות אותו מעכשיו לעכשיו? עכשיו אי אפשר תנסה עוד 3 חודשים פראייר
  • 1.
    המשחיל המושחל 16/04/2023 15:56
    הגב לתגובה זו
    הכל עבד יפה כל עוד הביאו עוד כבשים וככה היה לשלם את הפידיונות, הכבשים הפסיקו לבוא... סיפרו שהמודל שלהם והבוט הגאוני שהמציאו מייצר מעל 14% תשואה שנתית מפולפלת ולמה עשו חברה נכדה מישהו יודע?...
  • טסה ל3 דולר 16/04/2023 16:57
    הגב לתגובה זו
    טסה ל3 דולר
  • המנגב 16/04/2023 17:40
    השודדים לקחו את הכסף ותקעו את הפנסיות, הזוי שכל המדינה כולל ביזפורטל שהתריאו שזה במקרה הטוב תחום מאוד אפור, צריך לחקור לעומק שם
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.