אפל
צילום: טוויטר

לאחר עליה של יותר מ-30% מתחילת השנה, האנליסטים צופים שמניית אפל תעבור את רף ה-200 דולר השנה

החששות מפני מיתון לא מרתיעים את המשקיעים וגם לא את האנליסטים - האם החברה תעבור לראשונה את רף ה-3 טריליון דולר?
מתן קובי | (3)

הרבעון הראשון של שנת 2023 נסגר בשבוע שעבר כשבמהלכו היו אלה מניות הטכנולוגיה שבלטו לחיוב -  NVIDIA COR הובילה את העליות כשכמעט והכפילה את עצמה,  META PLATFORMS עלתה בכ-70% ו- TESLA INC רשמה עלייה של 85%. המניה של חברת אפל  APPLE אמנם לא עלתה באותם השיעורים כמו המניות אנבידיה, מטא או טסלה, אך היא רשמה עלייה מרשימה של 32%, זאת למרות שבאמצע הרבעון החברה פספסה את צפי האנליסטים, לראשונה מאז אפריל 2016. 

נראה כי המניה לא זינקה ללא סיבה והאנליסטים בוודבוש (Wedbush) צופים שיש מקום לאפסייד של עוד 25% בשנה הקרובה - בחברה העלו את מחיר היעד של המניה של אפל מ-190 דולר ל-205 דולר למניה. עפ"י האנליסט דן איבס, עלייה בביקושים לאייפון 14 מכיוון אסיה, לצד זאת שאין עוד הפסקות בייצור (בניגוד לרבעון הקוד, אז הקורונה פגעה במפעלים של החברה בסין) הם הגורמים העיקריים לעדכון מחיר היעד.

רק בחודש שעבר העלה איבס את מחיר היעד של המניה מ-180 ל-190 דולר, גם אז הדגיש את הביקוש ההולך וגובר מאסיה, בעיקר סין - שוק הסמארטפונים הגדול ביותר בעולם.

אמנם הנתח העיקרי של ההכנסות של אפל מגיע ממכירת מוצרים (אייפונים, מחשבי מק, אייפדים וכו'), אך איבס  מאמין כי על המשקיעים לשים לב לסקטור השירותים של החברה, למשל שירותי הענן (iCloud), אפל מיוזיק ואפל קר. אפל כבר העלתה את המחיר של השירותים שלה בשנה האחרונה וכאשר לוקחים בחשבון 100 מיליון משתמשי אייפון חדשים ב-15 החודשים האחרונים הסיכויים שנראה את ההכנסות הללו עולות הם לא קטנים בכלל. "אנחנו מאמינים שסך הכל עסקי השירותים שווים בין 1.2 ל-1.3 טריליון דולר" אומר איבס.

וודבוש לא לבד - בחודש שעבר בגולדמן זאקס העלו את מחיר היעד של החברה ל-199 דולר, תוך זאת שהם מציינים את האמון שיש להם בביקוש החזק למוצרים של אפל. גם ב-UBS אופטימיים - האנליסטים בבנק השוויצרי מציינים במחקר שערכו כי בעוד הביקוש העולמי לסמארטפונים צנח ב-14% בפברואר, המכירות של אפל ירדו ב-3% בלבד. בבנק שמרו על דירוג "קניה" למניית אפל, עם מחיר יעד של 180 דולר.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    פלג 08/04/2023 15:00
    הגב לתגובה זו
    ומניית פייסבוק תעלה מנגד.. וההיפך.. ביוני נדע.. ולעניות דעתי אפל מכוונים גבוה מידי וזה יהיה פלופ כי השוק לא מוכן עדיין למשקפיים מקצועיים... ולכן המשקפי גיימינג של פייסבוק יהיו הצלחה..
  • 2.
    אנליטור 04/04/2023 08:42
    הגב לתגובה זו
    לפני שנה אמרו שבריבית של 5% אפל שווה 120$ מה קרה?
  • 1.
    אמן כן יהיה רצון! (ל"ת)
    ונאמר אמן 03/04/2023 22:21
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.