עוד חבל הצלה: הבנק הפדרלי פרס רשת ביטחון על הבנקים המסחריים
הבנקים המרכזיים בעולם, בניהם ארה"ב, בריטניה, גוש האירו ויפן, יוכלו לערוך עסקאות החלף (SWAP) ולהזרים דולרים בכל עת כדי למנוע בעיית אשראי גלובלית. מה זה יעשה ואיך זה קשור להחלטת הריבית ביום רביעי?
ביום רביעי הקרוב יחליט יו"ר הפד ג'רום פאוול האם להעלות את הריבית בארה"ב. אין ספק שעבור חברי הבנק המרכזי מדובר בהחלטה לא פשוטה. הם מנסים לצנן את האינפלציה מצד אחד, אבל מצד שני מבינים שלא ניתן להעלות את הריבית ללא הפסקה ואולי להשאירה הפעם על 4.75% כדי להקל על השוק.
בינתיים, במטרה לצנן את האווירה בשווקים, הבנק הפדרלי פרס רשת ביטחון. הבנקים המרכזיים של המדינות החזקות כמו ארה"ב, יפן, בריטניה, קנדה, שוויץ וגוש האירו, שעסקו בפעילות עסקאות החלף (SWAP) פעם בשבוע, יוכלו להזרים כסף בכל רגע נתון - זאת כדי למנוע בעיית אשראי. המהלך הזה זכור מ-2008 ונעשה בו שימוש גם במהלך הקורונה. הוא נועד כדי למנוע פאניקה בשווקים לנוכח קריסת הבנקים המסחריים. במקרה של חוסר במימון דולרי, הבנקים יוכלו לעשות עסקאות בניהם. הבנקים באותן מדינות הודיעו הלילה כי "הרשת שהוקמה בין הבנקים המרכזיים משמשת כגיבוי לנזילות, כדי להקל על לחצים בשוקי המימון בעולם. כך נרכך את ההשפעות של לחצים על אספקת האשראי למשקי בית ועסקים". מצד אחד, זה נותן ביטחון למשקיעים, אבל מצד שני - מראה כמה הפאניקה בשווקים גדולה.
שאלה מעניינת היא מה יקרה לריבית בעקבות האירועים האחרונים? מצד אחד, הבנק הפדרלי זרק עוד חבל הצלה, אבל מדברים על כך שבנקים אחרים נמצאים בסכנת התמוטטות. ואולי השאלה היא מה חזק יותר, היציבות והשקט שביידן מנסה להעניק למערכת הבנקאית, או הניסיון לבלום את האינפלציה באמצעות העלאת ריבית?
תכנית החירום של הבנק הפדרלי להלוואות וההבטחה שהפיקדונות יוחזרו למפקידים הרגיעה את השוק. העלאת ריבית אגרסיבית, שלא נראית כרגע באופק, עשויה לשדר שוב לחץ. ביידן מאפשר כעת לבנקים להעמיד אג"ח לפי הערך הנקוב ולא לפי הערך הנוכחי והמופחת. זה יכול להתפרש כחבל הצלה, אבל העלאת הריבית עשויה להבריח את המשקיעים שיחששו שהמצב בשוק אינו בטוח למרות המדיניות של הממשלה.
- לקראת החלטת הריבית - למה אפשר לצפות?
- חבר הפד שרוצה לחתוך את הריבית בחצי אחוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 1.לילי 20/03/2023 08:18הגב לתגובה זוהולך כמו משבר נשמע משבר נראה משבר -זה משבר. זה משבר ראלי . כלים מוניטריים לא יעילים מעתה לטפל באינפלציה . יש לבצע צמצום תקציבי של הממשל הפדרלי והמקומי (ברמת המדינות ) . כדי להוריד את האינפלציה .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת?
החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל.
שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.
ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.
מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?
השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.
השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- מה אמר טראמפ על הסכם נורמליזציה עם סעודיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.
