target 190521 01
צילום: Daniel ODonnell unsplash

טארגט מקווה לטוב בעונת החגים - אבל זה לא יהיה קל

החברה רואה ירידה של 6% בתנועה בחנויות שלה לעומת השנה שעברה. הצמיחה בקיפאון והיא פספסה בתוצאות כבר 3 רבעונים רצופים. מה היא תעשה בעונת החגים כדי לנסות לנסות להתמודד?
נתנאל אריאל |
נושאים בכתבה טארגט קמעונאות

חברת טארגט TARGET CORP , הקמעונאית ה-8 בגודלה בארה"ב פספסה בתוצאות כבר 3 רבעונים רצופים. ההכנסות שלה עצומות - יותר מ-26 מיליארד דולר ברבעון, אבל ההאטה מורגשת. בשנה שעברה היא צפתה שבשנת 2022 תהיה "צמיחה דו ספרתית בינונית בהכנסות" אבל זה לא קורה. האינפלציה מכה בה (ובשאר הקמעונאיות) בעוצמה והצמיחה חד ספרתית נמוכה. גם הרווחים לא מרשימים את השוק והחברה מפספסת בהם בגדול. הענקית שנסחרה לפי שווי של 120 מיליארד דולר נסחרת כעת לפי שווי של 66 מיליארד, כלומר המניה נפלה ב-45% בתוך שנה וחודשיים.

השאלה היא כמובן האם הסיפור הזה יימשך. התוצאות של הקמעונאיות הגדולות מצביעות על הפעילות הכלכלית במשק. אם הן לא מצליחות זה כבר לא חברות חלום טכנולוגיות שיש פחות ביקוש, אלא האטה אמיתית בצריכה. הצרכנים, שמתמודדים בעצמם עם האינפלציה, לא ממהרים להוציא את הארנק. נזכיר שהאינפלציה הגיעה לשיא של 9% לפני מספר חודשים ועומדת כעת על 7.1%. 

לטארגט אין עכשיו את היתרון שהיה לה במהלך הקורונה - אז היא נחשבה ל'קמעונאי חיוני' ולכן החנויות שלה נשארו פתוחות, בזמן שהקניונים היו סגורים. מעבר לכך, אנשים חידשו מלאים ב'יציאה מהקורונה' ולא בטוח שהם צריכים שוב לחדש את הארון בבגדים או מוצרים לבית.

בטארגט כבר ניסו להנמיך ציפיות עם פרסום הדוחות של הרבעון השלישי ואמרו כי גם עונת החגים לא צפויה לעזור. החברה "רואה ירידה חד ספרתית נמוכה במכירות החנויות במהלך רבעון החגים, עם מרווח תפעולי כולל של 3% (הצפי בשנה שעברה היה ל-8%). 

התנועה בחנויות של טארגט נמצאת בירידה (ולא רק אצלה, אלא גם אצל וולמארט, Macy's, בסט ביי ואחרות), גם כאשר משווים את השנה לעומת השנה שעברה, וגם בהשוואה לשנת 2019, לפני הקורונה. על פי נתונים של Placer.ai התנועה בחנויות ירדה ב-6.1% משנה לשנה, וגם לעומת 2019 מדובר בירידה של 4.7%. הנתונים נכונים לשבוע של ה-5 בדצמבר.

אבל הבעיה שלה מורכבת יותר - היא הימרה בגדול על המוצרים הלא נכונים, בזמן הלא נכון. רק 20% ממכירות המוצרים שלה הם מצרכים בסיסיים. השאר אלה מוצרים כמו לבוש, מוצרים לבית ועוד, ואלה הם מוצרים שאפשר להביא או לא בהתאם לשיקול דעת. החברה טעתה במוצרים שהביאה ונתקעה עם הרבה יותר מדי סחורה, במקביל לשחרור הפקק בשרשרת האספקה והזינוק באינפלציה, והחברה יצאה במבצעים בניסיון לרוקן מלאים עודפים. ואם זה לא מספיק אז בסוף אוקטובר ותחילת נובמבר טארגט גם נתקלה באתגר חדש - האטה חדה במכירות.

מה תעשה הקמעונאית?

ובכל זאת, טארגט תנסה להילחם עם כל התותחים הכבדים שיש לה, כולל מבצעים משמעותיים, פרסומות והבלטת ההנחות שהיא תתן בעונת החגים הנוכחית (בשבוע הבא חג המולד). המבצעים שלה הפעם גדולים יותר, בהיקפים גדולים יותר וביותר חנויות. המשקיעים ירצו לראות שיפור בתוצאות במהלך עונת החגים, למרות שטארגט עצמה מנסה להנמיך ציפיות ואומרת שהיא לא צופה שהכלכלה תחזור למצב 'ורוד' בשנה הקרובה. "אם המצב שם יחמיר, זה יעלה את השאלה מה קורה עם טארגט" אומרים אנליסטים בוול סטריט.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.