חללית של SpaceX
צילום: Pixbay

עסק לעשירים בלבד - ענף תיירות החלל פותח מבערים

וירג'ין גלקטיק ציינה שבמחצית הראשונה של 2023 היא תחל בפעילות מסחרית של שירותי טיסות לחלל; העלות היא יקרה והאדם הממוצע כנראה לא יעמוד בעלויות - אך המיליארדרים כן
נתן טגי | (2)
נושאים בכתבה חלל תיירות

האפשרות של מימוש תיירות חלל הפכה להיות ריאלית. חברות קמות על-ידי המיליארדים הגדולים בעולם - שמחפשים ריגושים מחוץ לאטמוספירה. בעבר רק מדינות כמו ארצות הברית או ברית המועצות הרשו לעצמן להתעסק עם פרויקטים יומרניים בתחום החלל.

בשנים האחרונות החלו להתפתח חברות שהחליטו לקחת את תחום חקר החלל הרבה קילומטרים קדימה - ולשלב עימו תיירות. נאס"א - סוכנות החלל של ארה"ב האחראית על תוכנית החלל האמריקאית וחקר האווירונאוטיקה והחלל מטעם ממשלת ארצות הברית קונה שרותים מהחברה הפרטית ספייס איקס של אילון מאסק, ספייס איקס היא חברה אמריקאית, המפעילה שירותי שיגור לחלל ומייצרת חלליות מטען וחלליות מאוישות.

בעבר עלויות השיגור לחלל היו גבוהות מאוד וכאמור רק מדינות כמו ארה"ב וברית המועצות דאז הרשו לעצמן להתעסק עם פרויקטים יומרניים ויקרים  מהסוג הזה. החברות שהוקמו בתחום הן ספייס איקס של אילון מאסק, בלו אוריג'ן של ג'ף בזוס, מייסד אמזון כאשר החברה שלו ביצעה את טיסת התיירות הראשונה שלה בשנה שעברה, ומאז ביצעה עוד שתיים נוספות. היא מציעה טיסות חלל על בסיס קבוע, ולצידה החברה הציבורית וירג'ין גלקטיק שייסד ריצ'ארד ברנסון, הצליחו להוריד את עלויות השיגור ולהשיג השקעות פרטיות בהיקפים גדולים, בין השאר באמצעות פיתוח סגמנט תיירות החלל כשמיליארדרים משקיעים מאות אלפי דולרים ולעיתים מיליוני דולרים בטיסות תיירותיות לחלל - וכשזה באמת הופך להיות ריאלי מניית וירג'ין גלקטיק (היחידיה כחברה ציבורית)  VIRGIN GALACTIC HOLDINGS מגיבה בהתאם.

חברת וירג'ין גלקטיק דיווחה על תוצאותיה לרבעון השלישי ההפסד שהציגה החברה בשורה התחתונה היה גבוה משמעותית מהצפוי, הפסד של 146 מיליון דולר ברבעון לעומת הפסד של 48 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. חשוב לציין כי וירג'ין גלקטיק טרם החלה בפעילות המסחרית שלה, כך שהרווח בשורה התחתונה לא כל כך חשוב. החברה שרפה פחות מזומנים מהצפוי, נתון שתמיד טוב לסטארט-אפ שהציפייה ממנו לשרוף מזומנים גבוה מהצפוי או לפחות בהתאם לצפי.

החברה עשתה שימוש ברבעון השלישי ב-107 מיליון דולר, נתון נמוך יותר מהתחזית שהותירה השוק שהחברה תשרוף 113 מיליון דולר - כאשר נכון לסוף הרבעון השלישי של החברה ב-2022, נותר לחברה 1.1 מיליארד דולר מזומן בקופה. על -פי וירג'ין גלקטיק, החברה צפויה לבזבז ברבעון הרביעי של השנה כ-125 מיליון דולר, נתון נמוך מהערכות האנליסטים שהעריכו כי החברה תשרוף כ-130 מיליון דולר ברבעון הרביעי. 

לחברה יש מספיק מזומן כדי להביא את החברה לתחילת טיסות חלל מסחריות. "אנחנו ממשיכים במסלול להשקת שירות מסחרי ברבעון השני של 2023", אמר המנכ"ל מייקל קולגלזייר. בשיחת המשקיעים לאחר הדוחות ציינה החברה כי היא עובדת במרץ על הרחבת צי החלליות שלה על מנת לתמוך בצמיחה ארוכת הטווח של החברה. האנליסט של Cowen, אוליבר צ'ן, ציין כי הוא מרוצה מכך שהחברה בדרך להשיק שירות מסחרי של טיסות לחלל במחצית הראשונה של 2023.  צ'ן מעריך כי וירג'ין גלקטיק תמכור שירותי נסיכות לחלל בכ-מיליארד דולר עד 2028 - כמו כן הוא מעניק מחיר יעד של 7$ למניה. 

חברת וירג'ין גלקטיק מוכרת מושבים לטיסות חלל תמורת 450 אלף דולר, לעומת מחיר קודם של 250 אלף דולר. החברה המתחרה של וירג'ין, בלו אוריג'ין שכבר ביצעה טיפה מסחרית לחלל לא פרסמה כמה עלה התענוג לאותם חמישה נוסעים ששילמו, כמו כן בעבר כרטיס לנסיעת חלל בצוותא עם ג'ף בזוס נמכר במכירה פומבית תמורת 28 מיליון דולר, אין ספק שבמחירים הללו העסק הזה הוא לעשירים בלבד.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    נו באמת 04/11/2022 17:52
    הגב לתגובה זו
    בעידן של התחממות גלובלית דורשים מעניים לקחת מקלחות קרות ולשלם יותר על חשמל "ירוק" בזמן שהעשירים יטוסו לחלל בטילים שפולטים CO2 כמו מיליוני מכוניות. גאוני.
  • אמנון 05/11/2022 10:33
    הגב לתגובה זו
    אתה רק מקנא בעשירים, בלי עשירים היום לא היית יכל לקנות מכונית גם לא חשמלית. העשירים הם מאמצים את הטכנולוגיות האלה מוקדם על מנת לממן את הפיתוח ולהוזיל את המחיר.
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.