אינטל
צילום: Istock

עובדי אינטל - נגמרו הפינוקים; וגם - כמה עובדים יפוטרו בארץ?

בין 10% ל-20% מכח האדם בחברה יקוצץ, בישראל זה יהיה בהיקפים נמוכים יותר ועדיין - זה יהיה כואב
נתנאל אריאל | (28)
נושאים בכתבה אינטל פיטורים

הפעילות של אינטל בארץ רחבה ומגוונת - 14 אלף עובדים מתוך 130 אלף עובדי אינטל, מועסקים בישראל. ולכן, כשאינטל מפטרת בין 10% ל-20% מכח האדם בקבוצה, זה גם יגיע לישראל.

לא משנה כמה ינסו לעטוף את זה במילות ובמשפטי הרגעה - "בישראל זה לב המערכות", "ישראל חשובה מאוד לפעילות אינטל", "כאן מייצרים את המוח של השבבים", "כאן יש פעילות ייצור שהיא דווקא במוקד האסטרטגיה של הקבוצה", עדיין זה יהיה כואב. ישראל נשענה על אינטל במשך שנים רבות, אפילו עשרות שנים. ישראל נתנה לאינטל מתנות של מיליארדים. זה היה משתלם לכל הצדדים - קיבלנו מפעלים, העסקת כח אדם, אינטל קיבלה מיסוי אפס ואת הראש של הישראלים. 

אינטל גם עשתה כאן מסע רכישות גדול, המוכרת היא מובילאיי שהשלימה הנפקה בשבוע שעבר, אבל יש לאינטל רכישות רבות קטנות יותר בתחומי פיתוח ועיצוב השבבים, לצד רכישות של מפעלי ייצור - רכישת טאואר אמורה להיות מושלמת בתחילת השנה הבאה. 

ישראל ואינטל כרוכות זו בזו והצרות של אינטל ישפיעו עלינו. קשה לראות את אינטל מבטלת את עסקת טאואר, אבל האמת שאם יש למנהלים שלה שכל, חוש עסקי, וקצת פלפל הם צריכים לבקש הנחה. משהו קרה בחצי השנה האחרונה, מאז הדיווח על הרכישה. אם הם במקום של חיסכון בעלויות, הם יכולים לנסות ולהגיע לעסקה חדשה. לא טריוויאלי, אבל כנראה אפשרי.

אבל השאלה היותר חשובה היא עד כמה תיפגע הפעילות בישראל. אז האמת היא שלפחות איך שמשדרים לתקשורת, הפעילות בישראל טובה - יש כאן מפעלי שבבים ובזה לא רוצים לגעת, יש כאן פעילות של מובילאיי שהפכה להיות עצמאית ולא צפויה שם פגיעה בהמשך לגיוס הכספים בוול סטריט, ויש כאן פעילות פיתוח ועיצוב שבבים שנחשבת טובה. יש גם פעילות בדומה לכל מדינה בעולם של שיווק, תמיכה וכו', אבל היא לא בהיקפים גדולים.

על פי הנהלת אינטל, הם ימנעו מלקצץ בפעילות הייצור ויצמצמו פעילויות תפעוליות - שיווק ומכירה, הנהלה וכלליות, מחקר ופיתוח. המשמעות לישראל היא שאם היקף הפיטורים הצפוי בתוכנית התלת שנתית הוא 10% עד 20%, כך שבסה"כ הרה ארגון הכולל יחסוך 20 מיליארד דולר בשלוש שנים (בשנה השלישית עד 10 מיליארד דולר), סיכוי טוב שאנחנו מתחת לטווח הזה. על פי ההערכות מדובר על מאות, אולי מאות רבות - אבל לא פיטורים בהיקף מאוד רחב. בישראל כאמור 14 אלף עובדים, ונראה ששיעור המפוטרים יהיה עד 5%-6%.

אבל הפיטורים זה לא העניין הגדול. חברות שמפטרות, בוחרות בפיטורים אחרי ובמקביל  לצמצומים במקומות שאפשר - הוצאות על רווחה, בונוסים, צ'ופרים ועוד. אינטל היתה חברה שמפנקת את העובדים שלה - גם במפעלים. גם בלואו טק. כשמפטרים עובדים, הפינוקים מצטמצמים, הרווחה של העובדים הקיימים נפגעת וגם יכולת ההשתכרות העתידית.

קיראו עוד ב"גלובל"

העבדים מפנימים שהם במקום שנמצא במגננה וזה מסוכן לאינטל. מסביב יש חברות יעילות יותר, רווחיות יותר שצריכות עובדים - הצרות של אינטל הן הרווח שלה. 

תגובות לכתבה(28):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    צביקה 01/11/2022 10:34
    הגב לתגובה זו
    כמו תמיד המנהלים יקבלו בונוס שמן והעובדים ילכו הבייתה.
  • 11.
    רמה נמוכה שם 31/10/2022 08:23
    הגב לתגובה זו
    אינטל זה אוסף של חברים ללא קשר ליכולות המקצועיות. יש גם מוכשרים בנהם אבל הרוב שם זה קומבינה חברתית יותר מאשר מקצועית. בהחלט יש לא מעט לקצץ בישראל
  • עובד אינטל 17/11/2022 13:04
    הגב לתגובה זו
    לא נכון בעליל
  • 10.
    בלי תמריצים מהמדינה 30/10/2022 14:01
    הגב לתגובה זו
    חברת אינטל היא דוגמא לכישלון שבו כל אזרחי המדינה מממנים קבוצת עובדים שמרוויחה היטב . הרי ללא הטבות המס שנתנו לאינטל היא לא הייתה מעסיקה עובד אחד כאן ובטח שלא משלמת את המשכורות שהיא משלמת . מילא אם היה מדובר על ציבור חלש אבל בסופו של דבר עובדים שם עובדי הייטק מפונקים....
  • ניב 30/10/2022 17:18
    הגב לתגובה זו
    .המדינה לא מימנה כלום. הטבת מס פירושה שהמדינה מקבלת פחות ממה שהייתה יכולה לקבל אם לא היתה נותנת הטבת מס, אבל אם לא היתה נותנת, אז היתה מקבלת אפס. לכן המדינה לא נתנה כלום, ולא מימנה את עובדי ההייטק. אלא המדינה קיבלה פחות, אך עדיין קיבלה, ולכן עובדי אינטל הם אלו שמימנו את המדינה ואת שאר האזרחים, כשהאלטרנטיבה של המדינה היתה לקבל אפס. כל דבר הגדול מאפס זאת מתנה למדינה, ולא להיפך, אז אל תתבלבל. ושלא נדבר על כל שעובדי ההייטק עצמם משלמים 62% מס הכנסה (כולל מס הכנסה שהם משלמים בכל חודש על הפקדות המעסיק לפנסיה ולפיצויים). עובדיי ההייטק רואים 1/3 בנטו, כי המדינה לוקחת להם 2/3.
  • ג'וש 31/10/2022 11:26
    א. כל עובד מפריש לפנסיה ופיצויים ב. אינטל קיבלה מהמדינה 3.5 מיליארד שח מענק. ג.אינטל שילמה מס של 5% בלבד
  • 9.
    רחל 30/10/2022 12:03
    הגב לתגובה זו
    אנשים מוכשרים עם יכולות גבוהות שמרוויחים משכורת גבוה אבל בתאכלס עושים עבודה פשוטה ומשעממת שכל ילד בן 16 יכול להחליף אותם אחרי הכשרה לא ארוכה במיוחד.
  • 8.
    מושון 30/10/2022 07:50
    הגב לתגובה זו
    טאואר כיום עושה מחזור שנתי של כ1.7 מיליארד דולר. בעוד מספר חודשים הפעילות של טאואר במפעל החדש באיטליה תחל לטאואר יש שליש החזקה במפעל. אם תחילת הפעילות טאואר תגיע למחזור של כ2.5 מיליארד. השווי של טאואר לאחר הרכישה עומד על 5.3 מיליארד. מובילאי נרכשה בכ16 מיליארד ועושה מחזור של 1.2 מיליארד. איך יתכן שטאואר שווה שליש מי מובילאי. המחיר של טאואר נמוך משמעותית. טאואר יכולה להמכר בהרבה יותר.
  • 7.
    אין כח 30/10/2022 07:41
    הגב לתגובה זו
    ולקבל משכורת שמנה תנאים מעולים ורכב. ככה זה הייטק למי שלא מכיר. עכשיו מתחילים לדרוש שגם אתרום משהו,אין לי כח
  • 6.
    מפעל של רובוטים (ל"ת)
    אינטליסט לשעבר 30/10/2022 06:57
    הגב לתגובה זו
  • אינטל 30/10/2022 09:14
    הגב לתגובה זו
    לא ברור למה מפטרים את העובדים במקום את המנהלים הכושלים
  • 5.
    החזירות והשחצנות של ההיטק (ל"ת)
    יוחאי 29/10/2022 22:49
    הגב לתגובה זו
  • ברק 30/10/2022 08:53
    הגב לתגובה זו
    או סוכנות הנדל"ן שאתה עובד בהם יתחילו לראות ירידה בביקוש ופיטורים כי ההייטקיסטים שקנו חטיפים, יצאו לטיולים או קנו דירות יפוטרו ויתחילו לחסוך אתה לא תדבר כך. יש סיכוי שגם אתה תפוטר, גם אם אתה פרזיט עובד מדינה.
  • בוב 21/11/2022 15:36
    כבר הרבה זמן מספרים לנו על ה"פגיעה ההיקפית בנותני שירותים" שטויות, זה שולי ביותר. לכל היותר תהיה הקלה קטנה בלחץ של מחירי הדירות כלפי מעלה, וזה דוקא יעשה טוב לאנשים.
  • תסביר 31/10/2022 12:10
    עובדי מדינה זה המדינהעצמה לא ? איך יפוטרו
  • דיויד 30/10/2022 07:56
    הגב לתגובה זו
    אינטל בניגוד לסטארטאפים מממנת את הכל מרווחים ולא מכספי משקיעים
  • 4.
    אם ימשיכו להוריד בבונוסים אני עוזב (ל"ת)
    תומר 29/10/2022 21:26
    הגב לתגובה זו
  • בבקשה לא :( (ל"ת)
    פט ג. 30/10/2022 08:12
    הגב לתגובה זו
  • אליק 30/10/2022 07:52
    הגב לתגובה זו
    לכל אדם יש מחליף
  • גם אני (ל"ת)
    ישראל 29/10/2022 22:59
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עובד במובילאיי 29/10/2022 21:19
    הגב לתגובה זו
    מובילאיי = אימפריה
  • לא אל תעזוב אני מתחננת, איך נמדיך בלעדך??? (ל"ת)
    30/10/2022 06:57
    הגב לתגובה זו
  • חברה בגסיסה רכשה חברת טכנולוגיה מסורבלת ומיושנת. (ל"ת)
    מי 30/10/2022 03:48
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שלי 29/10/2022 20:28
    הגב לתגובה זו
    באזור שאני גר .שכרו 2 היטקסטיםכול אחד דירה ב25000לחודש פלוס מתווך. שיקצצו
  • ואתה עבדת בשביל המקום שאתה גר בו ? (ל"ת)
    יצחק 30/10/2022 07:29
    הגב לתגובה זו
  • הייטקיסט 29/10/2022 23:57
    הגב לתגובה זו
    את מוזמנת גם ללמוד קשה ולעבוד קשה ולהרוויח בהתאם
  • 1.
    מושון 29/10/2022 20:23
    הגב לתגובה זו
    לדעתי המחיר שטאואר נרכשה נמוך משמעותית. טאואר שווה הרבה יותר
  • אז תקנה - טאואר נסחרת גם בניויורק וגם בת״א (ל"ת)
    אאא 09/11/2022 18:07
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.