נייקי ספורט הנעלה קמעונאות ריצה
צילום: Istock
לקראת הדוחות

הרווח צפוי להיחתך ב-20%, המניה ירדה ב-42% מתחילת שנה; מה יהיה בדוחות נייקי?

המניה נמצאת בשפל של שנתיים ונפלה ב-42% מתחילת השנה, תוך תמחור דברים שליליים רבים. האנליסטים צופים דוחות חלשים לנייקי בעקבות רוח נגדית מסין, שרשרת בעיות האספקה והתחזקות שער הדולר. למרות הכל, הפסימיות הרבה משאירה מקום להפתעות
עומר רוסו |

אנליסטים צופים שהדוחות הקרובים של נייקי NIKE יהיו מאכזבים, אך אולי בגלל שהפסימיות גדולה מאוד יש דווקא מקום להפתעות. נייקי מתמודדת עם אתגרים גדולים; החל מהיחלשות כלכלת סין שמהווה כרוח נגד לענקית הביגוד הספורטיבי, שחשופה לסין בשיעור גבוה, ועד לתנועות בשערי החליפין שיפגעו ברווחי החברה על רקע שער הדולר שמתחזק אל מול המטבעות באחרים. בנוסף, בעיות שרשרת האספקה לא נעלמו לגמרי מן העולם ועלולים לתת את אותותיהם גם כן. מניית נייקי ירדה ב-42% עד כה בשנת 2022 כשכעת היא נמצאת במחיר הנמוך ביותר בשנתיים האחרונות.

הדוחות שיתפרסמו היום לאחר המסחר יתייחסו לרבעון השלישי של השנה. אנליסטים צופים שהרווח למניה יעמוד על 92 סנט, קיטון של 20% מהרבעון המקביל אשתקד. ההכנסות צפויות לקפוא כאשר אנליסטים צופים הכנסות של 12.2 מיליארד דולר, בדומה לרבעון המקביל.

ברבעון האחרון נייקי דיווחה על ירידה של 19% בהכנסות שמגיעות מסין - כ-1.6 מיליארד דולר, כאשר הסגרים נתנו את הטון בסין ופגעו בכלכלה ובחנויות נייקי. החברה נתנה תחזית כי היא צופה שההכנסות השנתיות יצמחו בשיעור דו ספרתי נמוך. כעת האנליסטים צופים גרוע יותר, כשעל פי הקונצנזוס צופים שהחברה תכניס 50 מיליארד דולר, צמיחה של 7%.

אנליסטית דויטשה בנק, גבריאלה קרבון, הורידה את מחיר היעד למניית נייקי ל-123 דולר מ-130 דולר אך שמרה על דירוג ״קנייה״. קרבון אמרה שהיא צופה שהרווחים של נייקי יפספסו את הצפי בעקבות היחלשות מכירות בסין ופגיעה בעקבות שערי החליפין של המטבעות. היא צופה שהמכירות בסין יעמדו על 1.58 מיליארד דולר, בעוד שקונצנזוס האנליסטים מעריך הכנסות מסין של 1.66 מיליארד דולר.

אנליסט ג'פריס, רנדל קוניק, הוריד את מחיר היעד שלו למניית נייקי ל-130 דולר מ-155 דולר, תוך ציון ירידה במכירות הדיגיטליות, ירידה במכירות בסין בחודש אוגוסט והתחזקות הדולר האמריקאי. קוניק צופה רווח למניה של 3.40 דולר בשנת 2022, נמוך מהקונצנזוס האנליסטים שצופה 3.64 דולר. האנליסט צופה כי ההכנסות השנתיות של נייקי יעמדו על 49.3 מיליארד דולר. קוניק שמר על דירוג "קנייה" לטווח ארוך המבוסס על רקורד של חדשנות ושמירה על רלוונטיות תרבותית לאורך זמן.

אנליסטית ברקליס מזהירה כי הדוחות עלולים להיות חלשים, זאת על רקע מלאי שגדל, סביבה מאקרו-כלכלית מאתגרת בסין והשפעה גדולה משערי החליפין בשל התחזקות הדולר. האנליסטית הורידה את הדירוג מ-״תשואה עודפת״ ל-״תשואת מדד״, במילים אחרות, לדעתה נייקי לא תכה את המדד. היא עושה זאת בשילוב עם הורדת מחיר היעד מ-125 דולר ל-110 דולר, מחיר שעדיין משקף אפסייד של 6% מהמחיר כעת.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביונד מיט
צילום: BEYOND MEAT

מ-240 לפחות מדולר - הקריסה של ביונדמיט

ביונד מיט הייתה סמל לעתיד של תעשיית המזון, מאז ההייפ הראשוני אחרי ההנפקה איבדה את מרבית השווי ונאבקת לשרוד, כשהמניה קורסת מתחת לדולר והחברה מנסה להימנע מפשיטת רגל ברקע החובות הגבוהים

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה ביונד מיט קריסה

לפני שש שנים, ביונד מיט Beyond Meat -22.4%  הייתה סמל למהפכה. חברה שהבטיחה לשנות את הדרך שבה העולם צורך חלבון, לא עוד בשר מן החי, אלא תחליפים צמחיים שאפשרו לשלב בין טעם, בריאות וסביבה. המשקיעים התאהבו, הכותרות היללו, והמניה טסה. באותה תקופה זה נראה כמו העתיד של תעשיית המזון. אבל העתיד הזה לא התממש. בשנים האחרונות הביקוש לבשר צמחי דעך, המתחרים התחזקו, והחברה מעולם לא הצליחה להראות רווח שנתי אחד.

ההגעה לנאסדק

החברה הגיעה לנאסדק בתחילת מאי 2019, בתקופה חמה במיוחד עבור תחום הפוד-טק, במה שהפך לאחת ההנפקות הזכורות של בתחום. החברה גייסה כ-240 מיליון דולר לפי מחיר של 25 דולר למניה, ששיקף לה שווי שוק של כ-1.5 מיליארד דולר. ההתלהבות סביב ה"בשר הצמחי", הפכה את יום המסחר הראשון לחגיגה של ממש, כאשר המניה פתחה בעלייה חדה, וסגרה את היום הראשון ברמה של 65.75 דולר, קפיצה של כ-163%. 

תוך פחות מחודשיים המשיכה המניה לטפס והגיעה לשיא של קרוב ל-240 דולר בסוף יולי 2019, מה שהקפיץ את שווי השוק של ביונד מיט לכ-15 מיליארד דולר.

המציאות לא עמדה בציפיות


מאחורי ההייפ הגדול, החברה פשוט לא סיפקה את הסחורה. למרות היתרון הראשוני של ביונד מיט כחברת הבשר הצמחי הציבורית הראשונה, החברה מעולם לא הצליחה להציג רווח שנתי אחד. בשנים האחרונות קצב הצמיחה שלה נעצר, והירידה במכירות הפכה למגמה קבועה. הכנסות החברה ירדו בשיעור שנתי ממוצע של כ-8% בשנתיים האחרונות, וברבעון האחרון נרשמה צניחה של כמעט 20% לעומת השנה שעברה, בעיקר כתוצאה מירידה של כ-19% בנפח המוצרים שנמכרו.

במקום להתרחב, החברה החלה להתכווץ. אחרי שיתוף הפעולה עם רשתות מזון מהיר והציפיות למכירות המוניות, הציבור התעייף מהמוצר, קטגוריית הבשר הצמחי כולה נחלשה, ויריבות כמו טייסון פודס ואימפוסיבל פודס תפסו נתח שוק גדל. אפילו הצרכנים המודעים לבריאות ולאקלים לא הצליחו להציל את המגמה. אבל האכזבה הגדולה ביותר נרשמה בשורה התחתונה. החברה שורפת מזומנים בקצב מהיר, עם הפסד של כ-92 מיליון דולר בשנה הנוכחית לעומת כ-110 מיליון בשנה הקודמת, והמאזן שלה נחלש משמעותית.


וול סטריט שור וילדה (דאלי)וול סטריט שור וילדה (דאלי)
סקירה

נעילה שלילית בוול-סטריט; ביונד-מיט נפלה ב-22%, ויזה איבדה 3%

צוות גלובל |

העליות בשווקי המניות האמריקניים נעצרו, לאחר שחולשה בבנקים אזוריים העלתה מחדש חששות בנוגע לאיכות האשראי במערכת הפיננסית. ה-S&P 500 והדאו איבדו 0.6%, הנאסד״ק ירד ב-0.5%, על רקע דיווחים של שני בנקים, Zions Bancorp ו־Western Alliance, על הפסדים הקשורים להלוואות שנחקרות כעת בשל חשד להונאה במקביל, משקיעים פנו לאפיקים סולידיים יותר והביקוש לאג"ח ולזהב דחף את מחיריהם כלפי מעלה.

מניית Zions צנחה בכ-13% לאחר שחשפה מחיקה של 50 מיליון דולר בגין הלוואה בעייתית שניתנה דרך בנק שלה בקליפורניה. Western Alliance נפלה ב-11% לאחר שדיווחה על חשיפה לאותו לווה. אנליסטים ניסו להרגיע וטענו כי מדובר במקרה נקודתי, אך ההשוואות לקריסת Silicon Valley Bank מלפני כשנתיים וחצי חידדו את החשש מפני בעיות רוחביות בענף. גם קריסתה הדרמטית של חברת האשראי לרכב Tricolor Holdings, שהובילה את ג׳יי פי מורגן למחיקה של 170 מיליון דולר, העצימה את הדאגה לבריאות האשראי במערכת.

במקביל, המתיחות הגיאופוליטית ממשיכה ללוות את השווקים. נשיא ארה״ב דונלד טראמפ שוחח עם מקבילו הרוסי ולדימיר פוטין במשך שעתיים והשניים סיכמו להיפגש בבודפשט, יום לפני פגישתו של טראמפ עם נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, בבית הלבן. המשקיעים ממשיכים לעקוב בדריכות אחר ההתרחשויות בזירה הבינלאומית, שהופכות לגורם נוסף של אי ודאות בתקופה רגישה לשווקים.


נטפליקס וספוטיפיי מאחדות כוחות ומשיקות פודקאסטים בווידאו - במסגרת שיתוף הפעולה, נטפליקס תשלב תוכניות פודקאסט וידאו פופולריות בתחומי הספורט, הבידור והפשעים האמיתיים, צעד שנועד לגוון את התכנים, לחזק את התחרות מול יוטיוב ולשמור על קצב הצמיחה של המנויים