אירופה
צילום: Christian Lue unsplash

אירופה מתכנסת: על הפרק - משבר האנרגיה, והכנה לחורף הקריר שבדרך

רוסיה הופכת למונופול כספקית הגז המרכזית באירופה, השבתת צינור נורד סטרים הכניסה את אירופה לזעזוע. כעת הפקידים האירופיים נפגשים במטרה למצוא פתרון. ולמה משבר האנרגיה צפוי להכניס את הכלכלה לסחרור נוסף?

נתן טגי | (2)
נושאים בכתבה אירופה

אנו חוזים במשבר מהגדולים שהיו בכוחה של אירופה. משבר שכל אחד לא היה יכול לחזות אלמלא הפלישה של רוסיה לאוקראינה. האיחוד האירופי אובד עצות, רוסיה היא הצינור המרכזי של אספקת הגז הטבעי לאירופה. רוסיה החליטה להשבית את אספקת הגז לאירופה, ובאירופה יצטרכו למצוא פתרונות. כעת רוסיה, וולדימר פוטין העומד בראשה, זוקפת לזכותה את היתרון הזה ובדרך לשתק את כל אירופה, שכבר חושבת על היא הולכת להתמודד עם החורף הקרוב. פקידי הממשל האירופיים יפגשו בבריסל, זאת על מנת לדון כיצד הם יעברו את החורף הקרוב, עם מחסור באנרגיה, שמעלה את מחירי האנרגיה לשמיים.

משבר האנרגיה שפוקד את מדינות אירופה, הטיל ספק גדול באמינותה של רוסיה, יצואנית הענק של הנפט, גז וסחורות אחרות, מתגלה כשותפת סחר לא אמינה. מדינות המערב "נשבעו" להיגמל מהתלות בנפט והגז של רוסיה, אבל הן היו רחוקות מלהיות מוכנות לנתק את עצמן מיד, וכעת משלמות על כך מחיר כבד.

מחירי הנפט אינם מהווים בעיה כרגע מכיוון שהאספקה הרוסית מצאה את דרכה לחלקים אחרים של השוק העולמי. אבל מחסור בגז, המשמש גם לחימום בתים ישירות וגם לייצור חשמל, מאיים ליצור מצוקה עצומה כשאם יגמר כשמזג האוויר יהיה קר. רוסיה סיפקה כ-40% מהגז הטבעי של אירופה לפני הפלישה, וכעת היא לא מספקת כלום, אירופה במצוקה.

המהלך של רוסיה לסגור ללא הגבלת זמן את צינור אספקת הגז המרכזי ביותר נורד סטרים 1 כבר החל מסוף אוגוסט האחרון, גרם לכך באירופה צריכים למצוא פתרון, וכמה שיותר מהר. שרי אנרגיה מ-27 החברות באיחוד האירופי שוקלים שורה של צעדים כפתרון, החל ממכסות מחירי החשמל ועד לתמיכה ישירה וחלוקת כספים למשקי בית ועסקים.

על-פי האנליסטים של התאגיד הבנקאי מורגן סטנלי עלויות הגז והחשמל הכוללות של האיחוד האירופי עשויות לעלות ל-1.4 טריליון אירו (1.4 טריליון דולר) על בסיס שנתי מ-200 מיליארד אירו בלבד לפני המלחמה בין רוביה לאוקראינה, מתוכם 70% חשמל ו-30% גז. הגידול של 1.2 טריליון אירו שווה ערך ל-8% מהתפוקה הכלכלית של האזור, ומאיים לפגוע בהוצאות על דברים אחרים.

האיחוד האירופי יתכנס ויגבש שורה של הצעות חסרות תקדים. האחת היא להגביל את מחירי האנרגיה הסיטונאיים ל-200 אירו למגה וואט-שעה, נכתב בנייר הדיון של אחד משרי האנרגיה האירופיים. האיחוד גם ידון בנקיטת צעדים לצמצום הביקוש להספק, לרבות הפחתה חובה של 5% בצריכת החשמל בשעות השיא. אנליסטים סוברים כי על האיחוד האירופי להפחית בממוצע את צריכת הגז בשיעור של לא יותר מ-2% בהשוואה לממוצע של חמשת החורפים האחרונים.

גרמניה, שהייתה התלויה ביותר ברוסיה מאשר מדינות אחרות באיחוד האירופי, יתכן ותצטרך להפחית את השימוש בגז שלה ב-16% בחורף הקרוב, נתון חיובי יותר מהתחזיות מלפני מספר שבועות של צורך לצמצם אותו בשיעור של 26%. כמו כן, בעוד שהאיחוד האירופי יתכנסו ויחליטו על קווים מנחים עבור כלל הגוש בכללותו, מדינות בודדות באירופה ישתמשו באמצעי תמיכה משלהם. גרמניה הכריזה על סבב הקלה נוסף על משקי הבית בתשלומי החשמל, השלישי מאז סוף 2021, כאמור זאת כדי לסייע למשקי בית להתמודד עם האינפלציה המהירה ביותר מזה 40 שנה. כעת הסיוע מסתכם ב-95 מיליארד אירו וכולל בלימת מחירי החשמל המשמש לצריכה בסיסית, תקרת רווח על חברות האנרגיה ותשלומים חד-פעמיים לסטודנטים ולפנסיונרים.

קיראו עוד ב"גלובל"

לבריטניה, שכעת מחוץ לאיחוד האירופי, יש תוכנית משלה. הצו הראשון של ראש הממשלה ליז טרוס לאחר כניסתה לתפקיד השבוע היה לחשוף חבילה המיועדת ישירות לצרכנים. זה כולל תיקון חשבונות האנרגיה הביתיים סביב הרמות הנוכחיות למשך שנתיים, כ-2,500 פאונד לשנה למשק בית ממוצע. עסקים יקבלו תמיכה שווה למשך שישה חודשים.

הוצאות ממשלתיות בכדי להילחם בהלם שנוצר כתוצאה ממשבר האנרגיה יובילו בהכרח ליותר הלוואות מהמתוכנן. החשבון יקוזז כנראה על ידי מיסים גבוהים יותר, המנהיגים יודעים שהוצאות עכשיו כדי למנוע התמוטטות כלכלית מוחלטת עדיין זולה יותר, ובעלת קיימא פוליטית, מאשר לאפשר לכאב להתפוגג.

על אירופה לנהוג בזהירות

באירופה יצרכו להיות זהירים עם חלוקת המזומנים למשקי הבית בכדי להתמודד עם מחירי החשמל הגבוהים. העולם משלם כעת מחיר כבד, על הדפסת המזומנים בתקופת הקורונה שהובילה לאינפלציה מרקיעה שחקים, וריבית שתמשיך לעלות לפחות עד סוף השנה הנוכחית כדי לקרר אותה. על אירופה לא לחזור אחורה, חלוקת כספים לאזרחים בכדי להילחם במחירי האנרגיה, על מנת שלא יקפאו בחורף, תוביל שוב להדפסת מזומנים וצפויה לפגוע שוב בכלכלה במידה וזה לא ינוהל בצורה נכונה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    איתקה מגיעה בדיוק בזמן.. (ל"ת)
    חמיד אבו בדרייה 10/09/2022 08:58
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מחירי הדלק יעלו והגז דבר שיקפיץאת מחירי המניות בחדות (ל"ת)
    ברוך 10/09/2022 03:44
    הגב לתגובה זו
מקרון צרפתמקרון צרפת

צרפת סופגת הורדת דירוג חוב שלישית תוך 12 חודשים - כלכלה בהתפרקות


חוב של 112% מהתוצר. פרלמנט מפוצל ורפורמות קפואות; מה יהיה בהמשך? 

משה כסיף |

צרפת ספגה מכה נוספת בדירוג האשראי שלה כשסוכנות הדירוג הבינלאומית S&P Global הורידה את הדירוג שלה מ-AA ל-AA-. זוהי הפעם השלישית תוך פחות משנה שצרפת מאבדת דירוג חוב , אחרי הורדות דומות של Moody's ו-Fitch בחודשים האחרונים.

ההשלכות של ההורדה עלולות להיות כבדות: גופים מוסדיים כמו קרנות פנסיה, בנקים מרכזיים וקרנות גידור, שמחויבים לפעול על פי כללי השקעה מחמירים, עלולים למכור כמויות משמעותיות של אגרות חוב ממשלתיות צרפתיות. פעולה כזו תגביר את הלחץ על שוק האג"ח, תעלה את עלויות החוב של הממשלה ותאיץ את גירעון החוב הלאומי שכבר חצה את רף ה-112% מהתוצר המקומי הגולמי.

שר האוצר הצרפתי רולאן לסקור הגיב להורדה בהצהרה חריפה במהלך כנס כלכלי בפריז, שם תיאר את המצב כ"ענן נוסף בשמיים שכבר היו מעוננים בכבדות". "זוהי קריאה להתעשת", אמר בפתח דבריו, "אין להתעלם מהסיכון הגובר. מדובר באיתות חד-משמעי שדורש רצינות יתרה מצד כולנו". לסקור, שמונה לתפקידו רק לפני חודשים ספורים בעקבות משבר פוליטי פנימי, הדגיש כי הממשלה והפרלמנט חייבים לשתף פעולה כדי לשכנע את סוכנויות הדירוג ואת המשקיעים הגלובליים שתקציב 2026 יהווה צעד אמיתי לקראת הפחתת הגירעון התקציבי. "אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להתעלם מהסימנים האלה", הוסיף, "הם אינם רק ניירת, הם משפיעים על חיי היומיום של כל אזרח צרפתי".

הורדת הדירוג של S&P אינה מפתיעה לחלוטין, אך היא מגיעה ברגע קריטי. סוכנות הדירוג ציינה בדוח שלה כי הסיבות העיקריות כוללות את הגירעון התקציבי הגבוה שמגיע ל-5.4% מהתוצר בשנת 2025, עלייה מתמשכת בחוב הציבורי והיעדר התקדמות משמעותית ברפורמות מבניות שהבטיחה הממשלה. בנוסף, S&P הזהירה מפני סיכונים פוליטיים גוברים, כולל חוסר יציבות בממשלה והתנגדות פרלמנטרית חריפה לרפורמות הכרחיות. "הממשלה הצרפתית נמצאת בפני אתגר כפול: כלכלי ופוליטי", נכתב בדוח, "והשילוב הזה עלול להחמיר את המצב אם לא יטופל במהירות ובנחישות".

הדרך למשבר: איך הגענו לשלוש הורדות תוך שנה

כדי להבין את חומרת המצב הנוכחי, חשוב להסתכל אחורה על השנים האחרונות. צרפת נהנתה במשך שנים רבות מדירוג גבוה יחסית של AA מ-S&P ודומיו, שהעיד על יציבות כלכלית חזקה בתוך גוש האירו. אולם מאז משבר הקורונה ב-2020, המדינה שקעה בהוצאות עצומות על תמיכה כלכלית שכללה סובסידיות לעסקים, מענקי אבטלה מוגברים ותוכניות השקעה בתשתיות. החוב הלאומי זינק מ-98% מהתוצר ב-2019 ליותר מ-112% ב-2025. הגירעון התקציבי, שמוגבל על פי כללי האיחוד האירופי ל-3% בלבד, הוא 5% ומעלה.

אילון מאסק טסלהאילון מאסק טסלה

האם מאסק יקבל טריליון דולר? והאנליסט שממליץ למכור טסלה

בעוד המשקיעים מתמקדים בחבילת השכר האדירה של מאסק, גורל טסלה ייקבע בשטח, בתוצאות הרבעון הקרוב וביכולת החברה להפוך את חזון הרובוטקסי והרובוטים להכנסות אמיתיות

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

בעוד שמשקיעי טסלה Tesla 2.46%  עומדים להצביע על חבילת שכר של טריליון דולר למנכ"ל שלהם, השוק מתעלם מהעובדה הפשוטה שזה כנראה לא מה שיקבע את עתיד החברה. אילון מאסק יכול לקבל את התשלום הגדול בהיסטוריה הקורפורטיבית או שלא, זה די בטוח לא ישנה את המציאות העסקית של טסלה. מה שכן ישנה: התוצאות הכספיות והצעדים הבאים ברובוטקסי הרובוטים.


החבילה שמוצעת למאסק אמורה להעניק לו כ-425 מיליון אופציות מניות, בתנאי שהחברה תגיע לשווי שוק של 8.5 טריליון דולר. זה יעמיד את מחיר המניה על בערך 2,700 דולר למניה ויהפוך את התגמול לשווה טריליון דולר. התנאים כוללים מכירת 20 מיליון רכבים חשמליים, 10 מיליון מנויים לטכנולוגיית הנהיגה האוטונומית המתקדמת, ומיליון רובוטים אנושיים מסוג אופטימוס. חברת ISS, שמייעצת למשקיעים איך להצביע, המליצה נגד אישור החבילה. זה לא מפתיע, היות והם גם המליצו נגד חבילת השכר של מאסק ב-2018, פעמיים. חבילת 2018 העניקה למאסק בערך 300 מיליון אופציות והייתה חסרת תקדים בגודלה. החבילה החדשה עוד יותר גדולה.


עם זאת, ההמלצה של ISS כנראה לא תעצור את המשקיעים מלהצביע בעד. הם כבר הצביעו פעמיים בעד חבילת 2018, גם אחרי שבית משפט בדלאוור ביטל אותה בטענה שלא היו גילויים מתאימים לבעלי המניות. הם גם הצביעו בעד חבילה מ-2012 שנתנה למאסק 80 מיליון אופציות. המשקיעים כבר בחרו במבנה תגמול כזה כמה פעמים בעבר. אנליסט וודבוש דן איבס וגארי בלק ממנדל Future Fund סבורים שאין סיכוי שבעלי מניות טסלה יצביעו נגד חבילת השכר של מאסק. איבס נותן לטסלה המלצת קנייה עם מחיר יעד של 600 דולר. בלק לא מחזיק במניה כרגע, מכר אותה בסביבות 360 דולר בגלל הערכת השווי.


הכל או כלום

טסלה הגיבה ל-ISS בפוסט ארוך ברשת X, שבו טענה שהחברה מחמיצה נקודות יסוד של השקעות וממשל תקין, והוסיפה שמאסק לא מרוויח כלום אלא אם המחיר עולה באופן מהותי. זה נכון. התגמול של מאסק תלוי ביעדים ספציפיים שאם לא יושגו, הוא לא יקבל דבר. מניית טסלה נסחרת במכפיל של בערך 180 לעומת הרווחים הצפויים לשנה הבאה, לעומת 70 לפני שנה. זה מעיד על ציפיות גבוהות מהמשקיעים, שכנראה קשורות יותר לטכנולוגיות בינה מלאכותית ורכבים אוטונומיים ופחות לעסקי הרכב.


ההצבעה תתקיים באסיפה השנתית של טסלה ב-6 בנובמבר. אבל לפני זה, טסלה תפרסם תוצאות רבעון שלישי ב-22 באוקטובר. זה האירוע החשוב יותר למשקיעים. וול סטריט צופה רווח של 55 סנט למניה, ירידה מ-72 סנט שדווחו ברבעון השלישי של 2024. טסלה מכרה 497,099 מכוניות ברבעון, שיא רבעוני שמייצג עלייה של 7% בהשוואה לשנה שעברה. המשקיעים ירצו לשמוע על התחזית למכירות רכבים חשמליים ברבעון הרביעי, עם הסרת הקרדיט הפדרלי של 7,500 דולר לרכישת רכב חשמלי בסוף ספטמבר. טסלה השיקה גרסאות זולות יותר של מודל 3 ומודל Y כדי לרכך את השפעת הביטול.