זום שיחות וידאו
צילום: ZOOM
לקראת הדוחות

אחרי קריסה של 83% מהשיא; זום בדוח קריטי למשקיעים

זום חזרה לאותו מחיר לפני פרוץ המגיפה - המשקיעים יתמקדו במספר המשתמשים, ההכנסות מכל משתמש, הצפי להמשך השנה והתחרות הגוברת עם מייקרוסופט
עומר רוסו | (2)

חברת שיחות הווידאו באינטרנט זום ZOOM VIDEO שהיתה מכוכבות הקורונה וזינקה ב-735% לשווי שוק חלומי של 161 מיליארד דולר, זאת על רקע המעבר של עסקים וחברות לעבודה מהבית, נחתה בשנה האחרונה למציאות. 

אבל מאז אותו פיק בקורונה, קרה דבר או שניים: הקורונה דעכה, אנשים חוזרים לעבוד גם מהמשרד, השימוש בזום הולך ופוחת, וזום עצמה הספיקה להוציא דוחות כספיים בשרשרת שאיכזבו את המשקיעים והפילו את המניה. לפני מספר רבעונים, פרסמה  החברה דוחות רצופים מאכזבים שהפילו את המניה בכל פעם ב-15%.

המניה קרסה מהשיא, ב-83%, לשווי שוק נוכחי של 30 מיליארד דולר - כל הדרך חזרה לרמות המחירים שהייתה בהן לפני הקורונה. אז הקורונה וההייפ לקחו אותה כל הדרך למעלה והחזרה למציאות ריסקה אותה מטה. אז נכון, הפופולריות של עבודה מהבית תפסה תאוצה בקורונה, והיא ממשיכה גם כעת, אך קצב החדירה של שיחות הווידאו יורד מדרגה לעומת תקופת הקורונה.

יש משקיעים שזום חרוטה להם כמניית דיגיטל, כמובילה של תחום השיחות בווידאו, וככזו שהיא תישאר רלבנטית בהינתן שעבודה מהבית ועבודה היברדית תישאר ואפילו תתחזק ולכן הם מאמינים-תומכים במניית זום. 

זום בדרך כלל מכה את הצפי אבל מורידה תחזיות להמשך ונופלת

בדוחות שיתפרסמו מחר (שני) לאחר המסחר בוול סטריט, קונצנזוס האנליסטים צופים רווח למניה של 93 סנט, קיטון של 31% ביחס לרבעון המקביל (מובן לגמרי, זום לא יכולה לשחזר את ההישגים של 2021), בשורה העליונה היא עדיין צפויה לצמוח ב-9% להכנסות של 1.12 מיליארד דולר. זום ידועה כמכה תחזיות סדרתית בדוחות הכספיים, כאשר ב-13 הדוחות האחרונים החברה הכתה את השורה העליונה והתחתונה בעקביות, אך זה לא מנע ממנה לקרוס על רקע הורדת תחזיות לרבעון הבא ולשנה כולה.

על מה עוד להסתכל בדוחות זום?

עוד נתון שחשוב לשים לב אליו בדוחות זום הוא כמובן מספר המשתמשים היומיים/ חודשיים בממוצע, וההכנסות פר מנוי. יהיה מעניין לראות האם החברה המשיכה גם ברבעון השני של 2022 בדעיכה ואבדן מנויים, או שמא הצליחה לשמור על מספר המנויים ביחס לרבעון הקודם ואף להגדילם. כמובן שמדובר במנוע הצמיחה המהותי של זום. לצערה של זום, הענקית מיקרוסופט  MICROSOFT היא מתחרה חזקה מאוד בפלטפורמת שיחות הווידיאו שלה ״Teams", שם מיקרוסופט לוקחת נתח שוק מחברת זום, וכאשר צריך לזכור שיש למיקרוסופט לקוחות מוסדיים גדולים יותר מאשר לזום. איכות הלקוחות, היא גם קריטריון חשוב.

לזום יש 5.7 מיליארד דולר בקופה. מה היא תעשה איתם?

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    עולה הזמר 21/08/2022 15:09
    הגב לתגובה זו
    שגם אם הקורונה לא הייתה, זום בסוף היא בלוף אחד גדול, כי גם המצב כיום אמור להיות מדהים לזום, אבל ההבטחה לא מתממשת, לדעתי עם המשכורות היום בחברות טכנולוגיות יהיה מאוד קשה לחברות להציג רווחים משמעותיים.
  • 1.
    לתקוע בזמן ולברוח (ל"ת)
    פרה שמנה מכוערת 21/08/2022 12:57
    הגב לתגובה זו
פארוק פתיח אוזר (רשתות)פארוק פתיח אוזר (רשתות)

הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי

מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה

פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר. 

Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה. 

באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים  בלי כיסוי לנכסים שלהם.  בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר  בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.

הרשעה תקדימית

בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.

הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי. 

טים ברנרס-ליטים ברנרס-לי

ממציא האינטרנט מזהיר: מודלי הבינה המלאכותית עלולים למוטט את כלכלת הרשת

סר טים ברנרס-לי מתריע שמודלי השפה יחליפו את הגולשים בביקור באתרים והפרסום הדיגיטלי יתמוטט. גוגל, מטא וחברות נוספות כבר נערכות לשינוי עמוק באופן שבו ייראה האינטרנט בעידן הבינה המלאכותית

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אינטרנט פרסום

סר טים ברנרס-לי, האיש שהמציא את הרשת העולמית, חושש לגבי עתיד הכלכלה הדיגיטלית. בכנס בלונדון על עתיד הבינה המלאכותית, ברנרס-לי הזהיר שמודלי השפה הגדולים עלולים להחליף בני אדם בצריכת תוכן מהרשת. לדבריו, המודל העסקי המבוסס על פרסום, שאיפשר הקמת אימפריות דיגיטליות של מיליארדים, עלול "להתפרק" עם עליית הבינה המלאכותית הג׳נרטיבית.


ברנרס-לי תיאר תרחיש שבו מודלי שפה גדולים קוראים את דפי האינטרנט במקומם של המשתמשים, שמעדיפים לפנות לצ’אטבוטים לקבלת מידע. במצב כזה, לדבריו, המערכת הכלכלית הנוכחית מתחילה להתערער. “אם דפי האינטרנט נקראים על ידי מודלי שפה ולא על ידי אנשים, והמודל מספק תשובה ישירה במקום להפנות למקורות, אז כל מודל הפרסום שעליו נשענת הרשת מתחיל להתמוטט,” אמר.


התרחיש הזה מאיים על הבסיס שעליו נבנו חברות ענק כמו גוגל ומטא. לראשונה זה שנים, הדומיננטיות של גוגל בתחום החיפוש נמצאת תחת איום ממשי מאז ש-OpenAI השיקה את ChatGPT בסוף 2022. תגובתה של גוגל לשינוי הייתה השקת “מצב בינה מלאכותית” במנוע החיפוש ובאפליקציות שלה. המערכת מאפשרת למשתמשים לקבל תשובות ישירות ושיחתיות, במקום רשימת קישורים מסורתית. אך דווקא מהלך זה, לפי מומחים, עשוי להרחיק עוד יותר את המשתמשים ממודעות הפרסום ולהעמיק את האתגר הכלכלי של גוגל.


הפרסום תלוי באנשים

ברנרס-לי הדגיש שחלק גדול מהרשת נשען על פרסום, והפרסום תלוי בכך שאנשים אכן מבקרים באתרים וקוראים את התוכן. “הכול בנוי על ההנחה שבן אדם קורא את דף האינטרנט,” הסביר. “אם מודל שפה עושה זאת במקומו, יש כאן בעיה כלכלית עמוקה.” לדבריו, מדובר בשאלה שמגיעה אל לב המבנה של הרשת, לא רק ליכולות הטכנולוגיות שלה. יוצר הרשת העולמית הוסיף כי הוא מבין את התסכול הגובר מהפרסום הממוקד. “יש אנשים שהפרסום העוקב אחריהם מביא אותם לשיגעון,” אמר, וציין שחלקם סבורים שיישומים דיגיטליים “מאזינים לכל מילה”. הוא קרא לפתח מודל חלופי למימון תוכן מקוון, אך נמנע מלפרט כיצד לדעתו צריך להיראות מודל כזה.


עם זאת, בשלב זה אין סימנים ממשיים לקריסה של מודל הפרסום ברשת. בשבוע שעבר דיווחה אלפאבית, החברה האם של גוגל, על הכנסות שיא של 100 מיליארד דולר ברבעון. מנכ"ל החברה, סונדאר פיצ’אי, אמר כי הביקוש לשירותי המחשוב בענן מחזק את העסק. גם מטא הציגה תוצאות חזקות, עם הכנסות של 51.2 מיליארד דולר ברבעון השלישי - עלייה של 26% לעומת השנה שעברה. למרות זאת, מניית מטא נחלשה לאחר שהחברה הציגה תוכניות להשקעות כבדות בתשתיות בינה מלאכותית. התגובה מצביעה על כך שהמשקיעים מבינים שהחברות האלה נמצאות בעיצומו של מעבר עמוק, וכי ההשקעות בבינה מלאכותית הן הימור על עתיד לא ודאי.