נמל המפרץ ספינות אוניות
צילום: יריב כרמלי

המתחרה הגדולה של צים מעלה תחזיות להמשך השנה; איך תגיב צים?

חברת מארסק המונפקת בבורסה הדנית היא חברת השילוח הימי הגדולה בעולם עם מחזור שילוח של 4.1 מיליון מכולות; זו החברה השנייה מסקטור השילוח הימי שמרימה תחזיות להמשך, צים הבאה בתור?
עומר רוסו | (2)

מארסק A.P. MOELLER-MAERSK A/S בתוצאות מקדמיות חזקות לרבעון השני וכן מעדכנת את התחזיות שלה לכיוון מעלה. בחברה צופים EBITDA שנתי של 37 מיליארד דולר - לעומת התחזית הקודמת ל-EBITDA של 30 מיליארד דולר. עלייה משמעותית בצפי. ברבעון השני החברה הציגה הכנסות של 21.7 מיליארד דולר ו-EBITDA של 10.3 מיליארד דולר.

לפני שבוע בלבד, פרסמה את דוחותיה הכספיים חברת אפאג-לויד, חברת השילוח הרביעית בגודלה בסקטור, וגם היא סיפרה את אותו הסיפור: תוצאות טובות ובנוסף הרמת תחזיות להמשך השנה. הרוח הגבית מאותן חברות מעלה את מניות הסקטור בשבוע האחרון, כשצים בשבוע האחרון עולה ב-8%.

סימן טוב לצים הישראלית? - צים נמצאת במומנטום שלילי, ירידה של 35% מאז חודש מרץ האחרון, אז נכבש שיא כל הזמנים של המניה, במחיר 75 דולר (בנטרול הדיבידנדים) אך בכל זאת החברה הישראלית הניבה למשקיעים תשואה של כ-500% מההנפקה בינואר 2021. בתקופה האחרונה צים יורדת על רקע ההקלות בשרשרת האספקה וירידת מחירי השילוח, בנוסף הסגרים בסין ממשיכים להיפתח ואיתם פקקי הנמלים העצומים שהיו בשנה האחרונה. עם כל זה, רווחי והכנסות החברה צפויים לרדת משנה לשנה, אך עדיין להישאר גבוהים לאור מחירי השילוח שעדיין פי 3 גבוהים משנת 2019. ובאם אנחנו מסתכלים על תוצאות חברותיה לסקטור, נראה ששנת 2022 עדיין צפויה להיות טובה לחברות השילוח הימי.

האנליסטים צופים שברבעון הנוכחי (רבעון שני) צים תמשיך להציג תוצאות טובות וההכנסות יגדלו ב-64% משנה לשנה, אך כבר מהרבעון הבא, הצמיחה תרד משמעותית. הם צופים צמיחה של 8% מרבעון לרבעון, כאשר ברבעון הרביעי צפויה ירידה בהכנסות בשיעור של 24% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. בשנה הבאה הרווחים גם צפויים לרדת דרמטית. השוק מצפה (ממוצע התחזיות) ל-1.6-1.8 מיליארד דולר, זה עדיין רווח פנומנלי והרבה מעבר לממוצע ההיסטורי. מדובר עדיין מכפיל רווח של 3 בלבד, אבל זו ירידה של 65% ברווחים לעומת 2022.

מעבר לכך, הסיכון בתחזית גדול. בהינתן שורה של נעלמים ובהינתן הטווח הגדול בין האנליסטים הפסימיים לאופטימיים, נראה שאי הוודאות בקשר למחירי התובלה ובהתאמה לצפי ההכנסות והרווחים של צים, מאוד גדול. לכן, התחזית לרווחים מאוד לא מוצקה, כל שינוי בהערכה לגבי מיתון-האטה, שרשרת האספקה וגורמים נספים עלול להשפיע על התחזית בצורה דרמטית.

"צים מוערכת בחסר ביחס לחברות הספנות למרות תוצאות טובות יותר", כך אמר בראיון לביזפורטל אלי גליקמן, נשיא ומנכ"ל צים. הוא מעריך שהחברה תשלם מעל 1.5 מיליארד דולר מס בשנה הקרובה. בהינתן מס חברות של 23% מדובר ברווח לפני מס של כ-6 מיליארד דולר; לדבריו, צים סגרה בתחילת חודש מאי חוזים לשנה קדימה ל-50% מהקווים - במחיר כפול מאשר בשנה שעברה, מה ש"נותן לנו ביטחון בתוצאות להמשך".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    והיא כבר מזמן לא הגדולה בעולם (ל"ת)
    נו מה נעשה איתכם 03/08/2022 00:09
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    נו מה נעשה איתכם 02/08/2022 22:39
    הגב לתגובה זו
    אין לזה משמעות רק תוצאות מול תוצאות
פארוק פתיח אוזר (רשתות)פארוק פתיח אוזר (רשתות)

הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי

מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה

פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר. 

Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה. 

באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים  בלי כיסוי לנכסים שלהם.  בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר  בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.

הרשעה תקדימית

בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.

הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי. 

דיוויד קוסטמן מנכל אאוטבריין
צילום: נועם גלאי
דוחות

הרווח נעלם: טידס מתקשה להתייצב אחרי המיזוג עם אאוטבריין

הכנסות החברה המאוחדת קפצו ב-42% ל-318.8 מיליון דולר, אך נרשם הפסד נקי של 19.7 מיליון דולר. ההנהלה מבטיחה צעדים לשיפור הרווחיות, בזמן שתחום הטלוויזיה המחוברת ממשיך לצמוח



אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אאוטבריין

חברת הפרסום הדיגיטלי טידס הולדינג Teads Holding -45.93%  פרסמה דוח רבעוני מעורב. ההכנסות זינקו ב-42% והגיעו ל-318.8 מיליון דולר, אך במקביל נרשם הפסד נקי של 19.7 מיליון דולר, לעומת רווח של 6.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.הנתונים משקפים את המורכבות של המיזוג שהחברה עדיין מנסה לעכל והמניה צונחת ב-48%. אמש דיווחה גם טאבולה, שלעומת זאת זינקה ב-8% בתגובה לדוחות.


המיזוג יצא לפועל בפברואר השנה, כשאאוטבריין הישראלית רכשה את טידס הצרפתית בעסקה של כמיליארד דולר. מדובר היה במהלך שנועד לשלב בין תחומי ההתמחות של שתי החברות: אאוטבריין, המתמקדת בהמלצות תוכן, וטידס, שפועלת בתחום הפרסום בווידאו ובטלוויזיה. במסגרת העסקה שילמה אאוטבריין 725 מיליון דולר במזומן, 25 מיליון בתשלום נדחה, וחלק נוסף במניות ובמניות המירות. עבור אאוטבריין, העסקה הייתה הזדמנות אסטרטגית. אלטיס, החברה האם של הוט והבעלים של טידס, נאלצה למכור נכסים בשל חובות של כ-60 מיליארד דולר. טידס, שתכננה הנפקה ב-2021 לפי שווי של 3 מיליארד דולר אך נסוגה ממנה, נמכרה לבסוף בשווי נמוך בהרבה. נזכיר כי אלטיס רכשה את טידס ב-2017 תמורת 307 מיליון דולר בלבד.


אף שהמיזוג אמור היה ליצור חברה חזקה ומגוונת יותר, המציאות מורכבת. מנכ"ל החברה המאוחדת, דיוויד קוסטמן, הודה כי הרבעון הנוכחי לא עמד בציפיות. לדבריו, החברה נוקטת צעדים ממוקדים לשיפור הרווחיות ולהאצת הצמיחה, תוך דגש על יצירת תזרים מזומנים חיובי. בנוסף, מונה מנהל חדש למחלקת המכירות בעקבות שינוי מבני שבוצע לאחר המיזוג.


המספרים

הרווח הגולמי עלה ב-116% ל-105.7 מיליון דולר, ושיעור הרווח הגולמי גדל מ-21.8% ל-33.2% - בעיקר בזכות הפעילות של טידס, המאופיינת במרווחים גבוהים יותר. עם זאת, ההפסד הנקי כולל 3.7 מיליון דולר הקשורים לעלויות רכישה ואינטגרציה, ועוד 0.7 מיליון דולר כתוצאה מארגון מחדש. המדד המרכזי מבחינת החברה הוא הרווח הגולמי בניכוי עלויות רכישת תנועה (Ex-TAC gross profit). כאן נרשם שיפור משמעותי: 130.5 מיליון דולר לעומת 59.7 מיליון דולר בשנה שעברה - עלייה של בדרך 119%.


ה-EBITDA המתואם עמד על 19.2 מיליון דולר לעומת 11.5 מיליון ברבעון המקביל, עלייה של 66%. עם זאת, תזרים המזומנים ממשיך להוות אתגר: החברה השתמשה ב-23.7 מיליון דולר בפעילות התפעולית שלה, לעומת תזרים חיובי של 13.7 מיליון דולר אשתקד. גם תזרים המזומנים החופשי המתואם נותר שלילי, בגובה 24 מיליון דולר.