עליבאבא
צילום: Istock

עליבאבא תשנה את הרישום הראשי שלה להונג קונג

החברה צפויה למשוך איתה חברות סיניות נוספות הנסחרות בארה"ב ולבסס את הונג קונג כחלופה האופציונאלית
דור עצמון | (2)

ענקית הקמעונאות הסינית  ALIBABA GROUP  (סימול: BABA) תשנה את הרישום הראשוני (Primary Listing) לבורסה בהונג-קונג, זאת לאחר שכל השנים נסחרה שם כמניה כפולה לאחר שהנפיקה בניו יורק ב-2014. 

הבורסה של הונג קונג שינתה לאחרונה כללים, מה שהקל על חברות נוספות להשיג רישומים ראשיים כפולים במרכז הפיננסי הסיני. על פי הדיווחים, עליבאבא היא החברה הגדולה הראשונה שמנצלת את שינוי הכללים. "קיבלנו אישור מהדירקטוריון להגיש בקשה להוספת הונג קונג כמקום רישום ראשי נוסף, בתקווה לטפח בסיס משקיעים רחב יותר ומשקיעים מגוונים יותר שישתתפו בצמיחת עליבאבא ובעתידה, במיוחד מסין ומשווקים אחרים באסיה" אמר יו"ר ומנכ"ל קבוצת עליבאבא, דניאל ג'אנג.

המהלך הוא "מאוד אסטרטגי" מכיוון ששוק הונג קונג לא הציע נזילות רבה לעליבאבא כמו השוק האמריקאי. רישום ראשוני בהונג קונג יאפשר לעליבאבא להיכלל בבורסות שנגחאי ושנג'ן המעניקות גישה למשקיעים הסיניים. הצעד של עליבאבא עשויה כאמור לעודד חברות סיניות נוספות ללכת בעקבותיה, ולעזור לבסס את הונג קונג כמקום חלופי, כאשר הרגולטורים האמריקאים מאיימים לזרוק חברות סיניות מהבורסות בארה"ב, אלא אם כן יעמדו בכללי הביקורות הפיננסיות.

ארה"ב וסין מסוכסכות כבר שני עשורים בגלל דרישה חוקית לרגולטורים אמריקאים לקבל גישה מלאה לבדיקת ניירות עבודת ביקורת. אמצעי זה נועד להגן על משקיעים מפני הונאה חשבונאית ועוולות אחרות. יו"ר הרשות לניירות ערך האמריקאית, גארי גנסלר, אמר שלא ברור האם הרשויות האמריקאיות והסיניות יגיעו להסכם כדי להימנע מתאריך היעד שנכפה על ידי הקונגרס לשנת 2024 להוצאת עסקים מהבורסה של ניו יורק ומהנאסד"ק.

האיום של אובדן גישה ישירה למשקיעים בארה"ב הכביד על המניות הסיניות. עליבאבא עצמה השילה כשני שלישים מערכה מאז השיא של 2020 וחוותה תקיפה רגולטורית שביקשה לרסן התנהגות אנטי-תחרותית בכל מגזר האינטרנט. נפח המסחר היומי הממוצע שלה בהונג קונג עמד על כ-700 מיליון דולר, בהשוואה לכ-3.2 מיליארד דולר בארה"ב.

הדו"ח הכספי השנתי של עליבאבא עשוי לאותת כי עליבאבא עשויה להתווסף לרשימת החברות של הרשות האמריקאית לניירות ערך שעלולות להיות מוסרות מהבורסה בארה"ב כתוצאה מסירובה של בייג'ין לאפשר לפקידים אמריקאים לבדוק את עבודת רואי החשבון שלהם.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אבי 27/07/2022 18:21
    הגב לתגובה זו
    מה המשמעות של הסרה של החברה מהבורסה האמריקאית ? מה המשמעות למחזיקי המניות ? האם ניתן טכנית להעביר מניות של עליבאבא מהבורסה האמקאית לבורסה הטיוואנית?
  • סין 31/07/2022 09:14
    הגב לתגובה זו
    אין להאמין לאף מילה שלהם, ולאף סיכום איתם. בדומה לרוסיה של פוטין. מדינה עם משטר דיקטטורי ורצחני. ראו מה קרה לאלטשולר שהאמין במניות שלהם. שומר נפשו ירחק מהפושעים האלה. יאיר לפידות צדק מאד לגביהם. מושחתים במלוא מובן המילה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.