עליבאבא
צילום: Istock

עליבאבא תשנה את הרישום הראשי שלה להונג קונג

החברה צפויה למשוך איתה חברות סיניות נוספות הנסחרות בארה"ב ולבסס את הונג קונג כחלופה האופציונאלית
דור עצמון | (2)

ענקית הקמעונאות הסינית  ALIBABA GROUP  (סימול: BABA) תשנה את הרישום הראשוני (Primary Listing) לבורסה בהונג-קונג, זאת לאחר שכל השנים נסחרה שם כמניה כפולה לאחר שהנפיקה בניו יורק ב-2014. 

הבורסה של הונג קונג שינתה לאחרונה כללים, מה שהקל על חברות נוספות להשיג רישומים ראשיים כפולים במרכז הפיננסי הסיני. על פי הדיווחים, עליבאבא היא החברה הגדולה הראשונה שמנצלת את שינוי הכללים. "קיבלנו אישור מהדירקטוריון להגיש בקשה להוספת הונג קונג כמקום רישום ראשי נוסף, בתקווה לטפח בסיס משקיעים רחב יותר ומשקיעים מגוונים יותר שישתתפו בצמיחת עליבאבא ובעתידה, במיוחד מסין ומשווקים אחרים באסיה" אמר יו"ר ומנכ"ל קבוצת עליבאבא, דניאל ג'אנג.

המהלך הוא "מאוד אסטרטגי" מכיוון ששוק הונג קונג לא הציע נזילות רבה לעליבאבא כמו השוק האמריקאי. רישום ראשוני בהונג קונג יאפשר לעליבאבא להיכלל בבורסות שנגחאי ושנג'ן המעניקות גישה למשקיעים הסיניים. הצעד של עליבאבא עשויה כאמור לעודד חברות סיניות נוספות ללכת בעקבותיה, ולעזור לבסס את הונג קונג כמקום חלופי, כאשר הרגולטורים האמריקאים מאיימים לזרוק חברות סיניות מהבורסות בארה"ב, אלא אם כן יעמדו בכללי הביקורות הפיננסיות.

ארה"ב וסין מסוכסכות כבר שני עשורים בגלל דרישה חוקית לרגולטורים אמריקאים לקבל גישה מלאה לבדיקת ניירות עבודת ביקורת. אמצעי זה נועד להגן על משקיעים מפני הונאה חשבונאית ועוולות אחרות. יו"ר הרשות לניירות ערך האמריקאית, גארי גנסלר, אמר שלא ברור האם הרשויות האמריקאיות והסיניות יגיעו להסכם כדי להימנע מתאריך היעד שנכפה על ידי הקונגרס לשנת 2024 להוצאת עסקים מהבורסה של ניו יורק ומהנאסד"ק.

האיום של אובדן גישה ישירה למשקיעים בארה"ב הכביד על המניות הסיניות. עליבאבא עצמה השילה כשני שלישים מערכה מאז השיא של 2020 וחוותה תקיפה רגולטורית שביקשה לרסן התנהגות אנטי-תחרותית בכל מגזר האינטרנט. נפח המסחר היומי הממוצע שלה בהונג קונג עמד על כ-700 מיליון דולר, בהשוואה לכ-3.2 מיליארד דולר בארה"ב.

הדו"ח הכספי השנתי של עליבאבא עשוי לאותת כי עליבאבא עשויה להתווסף לרשימת החברות של הרשות האמריקאית לניירות ערך שעלולות להיות מוסרות מהבורסה בארה"ב כתוצאה מסירובה של בייג'ין לאפשר לפקידים אמריקאים לבדוק את עבודת רואי החשבון שלהם.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אבי 27/07/2022 18:21
    הגב לתגובה זו
    מה המשמעות של הסרה של החברה מהבורסה האמריקאית ? מה המשמעות למחזיקי המניות ? האם ניתן טכנית להעביר מניות של עליבאבא מהבורסה האמקאית לבורסה הטיוואנית?
  • סין 31/07/2022 09:14
    הגב לתגובה זו
    אין להאמין לאף מילה שלהם, ולאף סיכום איתם. בדומה לרוסיה של פוטין. מדינה עם משטר דיקטטורי ורצחני. ראו מה קרה לאלטשולר שהאמין במניות שלהם. שומר נפשו ירחק מהפושעים האלה. יאיר לפידות צדק מאד לגביהם. מושחתים במלוא מובן המילה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.