הנשיא ביידן
צילום: דיוויד לינמן

בניסיון להתמודד עם האינפלציה: ביידן שוקל להסיר מכסים על יבוא מסין

הנשיא האמריקאי מתכנן להסיר מכסים על יבוא פלדה, אלומיניום ועוד. מדובר על מכסים שהטיל קודמו בתפקיד דונלד טראמפ; איך זה ישפיע על המניות הסיניות?
נתן טגי | (1)

ב-2018 פתח נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ במלחמת סחר כנגד סין, עד כדי הטלת מכסים על ייבוא מוצרים או סחורה משתי המדינות בשיעור של עד 25%, או - עשרות ואפילו מאות מיליארדי דולרים. באחת מהחלטותיו הראשונות, נשיא ארה"ב הנוכחי ג'ו ביידן, הסיר חלק מההיטלים שהטיל קודמו, וכעת הוא מתכנן להמשיך בקו הזה כדי לנסות ולהקל על הלחצים האינפלציוניים בארצות הברית - שכבר הגיעו ל-8.6% בשנה האחרונה.  כעת על- פי עיתון הוול סטריט, ג'ורנל ביידן שוקל להסיר את המכס על ייבוא של חלק מהמוצרים מסין, זאת בכדי להתמודד עם האינפלציה, שכן הסרת מכסים מעודדת יבוא ומורידה מחירים לציבור. בגלל האינפלציה הגבוהה, ביידן נואש להציג פעולות להורדת מחירים לציבור וזו אחת מהפעולות לקראת בחירות האמצע המתקרבות, שיתקיימו בחודש נובמבר הקרוב, גם אם מדובר בפעולות מול מוצרים סיניים מתחרים. יצוין כי ביידן עצמו אמר במהלך הבחירות לנשיאות כי "אם לסין תהיה הדרך, היא תמשיך לשדוד את ארצות הברית" אבל מילים לחוד ומעשים לחוד - היה ברור שביידן יהיה פחות ניצי לעומת טראמפ ביחס לסין, והוא בהחלט מממש את זה. כן צריך לומר שחסימת ייבוא פוגעת במשק ומייקרת את המחירים לצרכן, שנאלץ לרכוש רק תוצרת מקומית יקרה יותר, כאשר מנגד, מי שנהנים ממכסים הם התעשיינים המקומיים. לביידן יש מטרות סותרות מול סין, מצד אחד הוא חייב להקל על האינפלציה עם הורדת ההיטלים על ייבוא מסין, ומצד שני לשמור על לחץ כלכלי על סין. סגן ראש ממשלת של סין ליו הי (Liu He), ושרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן דנו על המכסים, כך על פי הודעת משרד המסחר של סין.  עם זאת, כלכלנים ברחבי ארה"ב סקפטיים לגבי ההשפעה של הסרת המכסים על האינפלציה בארה"ב, וזאת מכיוון שהסיבה לאינפלציה הנוכחית היא המשבר בשרשרת האספקה, כלומר בעיות בצד ההיצע, ולאו דווקא בצד הביקוש. תומכי הפחתת ההיטלים על הייבוא, לעומת זאת, טוענים שהפחתתם היא אחד הכלים הבודדים שעומדים לרשותו של ביידן כדי להראות שהוא רציני לגבי האטת עליות המחירים לצרכן. שינוי מדיניות המיסוי על סחורות המיובאות מסין נאמדות כעת בהיקף של 350 מיליארד דולר. על פי העיתון, פקידי הממשל אומרים בשיחות סגורות שביידן אכן נוטה להורות למשרד הסחר של ארה"ב להוציא לדרך את הפטור על מוצרים כגון פלדה ואלומיניום, דבר שעשוי להקל על האינפלציה. ביידן, באופן מפתיע אולי, ובדומה לטראמפ - רואה בסין גורם חתרני, ומנסה להישען פחות על הכלכלה והתעשיות הסיניות, אבל בעולם הגלובלי שבו אנחנו חיים אי אפשר באמת לחסום ייבוא, הכלכלה מלמדת שזה פשוט מזיק לשני הצדדים, ובעקבות האינפלציה המתגברת אולי אין לביידן ברירה אלא לפעול כך, גם אם זה להוריד את הראש קצת בפני הסינים. איך זה ישפיע על המניות הסיניות? מי שצפויות ליהנות מהורדת המכסים הן החברות הסיניות. פתיחת השוק לסחר חופשי וללא מכסים על חומרי גלם ומוצרים בין המדינות עשויה להוביל חברות להפריה הדדית. הכלכלה הסינית משמשת בפועל כבית החרושת לייצור זול עבור המערב, ואם ביידן ימשיך בקו הזה היא עשויה לחזור להיות כך גם עבור השוק האמריקאי, החברות הסיניות יהנו ככל הנראה מביטול היטלי המכסים. בין החברות הללו צפויות להיות גם הענקית טנסנט TENCENT HOLDINGS , וגם חברות הרכבים אקספנג  XPENG וניו  NIO INC

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    גיל 05/07/2022 19:46
    הגב לתגובה זו
    בוא נתחיל מזה שביידן חתיכת דפקט. הוא כל הזמן מפגין חולשה בעולם מלא ביריונים (סין רוסיה ועוד). מי שמפגין חולשה מול ביריונים סופו לא טוב. ובאשר לכם העיתונאים. אתם מחזיקים מעצמכם אנשים אינטיליגנטים והכי חכמים בעולם אבל אתם חושבים כמו עדר כבשים. כולכם כמעט מזמרים את אותה מנגינה. מה זאת אומרת בעולם גלובלי אי אפשר להטיל מכסים ולהגביל יבוא. ראשית הסינים אלופי הגבלות היבוא והם חיים יופי יופי בעולם גלובלי. שנית אין דבר כזה אי אפשר , מי שמחליט לשנות מציאות לטובה לא יכול לחשוב ולפעול כמו ביידן והאליטה העיתונאית. זה נכון שכשמגבילים יבוא המחירים עולים כי המשק המקומי רוכש תוצרת מקומית בעיקר שמיוצר תחת רגולציה מחמירה של איכות סביבה,זכויות העובדים,ועוד. אבל מצד שני אם נשענים על יצור עצמי אז יש פחות אבטלה ויותר מיסים למדינה. מעבר לכך , חשבתי שהעיתונאים וביידן מהקליקה שלהם (האליטה שחושבת שהיא הכי הכי...) מניפים את דגלי זכויות האדם,זכויות העובד,והכי חשוב (מבחינתכם) איכות הסביבה. אז תחליטו מה יותר חשוב לכם אליטה שרואה את עצמה כהכי נאורה והכי חכמה, אתם מעדיפים למשכן את העתיד לטובת ההווה(מה שאתם עושים כבר שני עשורים בערך) ולהרוס
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social