בקבוק תרופות ביומד תרופה
צילום: Istock
דוחות

ביוג'ן מוותרת על התרופה נגד האלצהיימר ומחליפה מנכ"ל

החברה פספסה את תחזיות האנליסטים בשורה התחתונה; ההכנסות עמדו על 2.5 מיליארד דולר בדומה לצפי האנליסטים; הסרת התרופה ממלאי התרופות של החברה יחסוך לה כחצי מיליארד דולר
נתן טגי |

חברת הביו-פרמצבטיקה ביוג'ן   BIOGEN IDEC  (BIIB) הודיעה כי תפסיק את תשתית הייצור המסחרית עבור התרופה שלה למחלת האלצהיימר, אדוהלם (Aduhelm).

החברה תעבור גם שינוי פנים בדמותו של המנכ"ל כאשר הודיעה כי היא החלה לחפש מנכ"ל חדש. הנוכחי מישל וונטסוס, שנכנס לתפקיד ב-2017, ימשיך לכהן עד שימונה יורשו. "זה הזמן הנכון לעבור למנהיג חדש שיבנה את הפרק הבא של ביוג'ן על הבסיס החזק הקיים היום", אמר סטליוס פאפאדופולוס, יו"ר מועצת המנהלים.

בתוצאותיה הכספיים לרבעון הראשון דיווחה החברה על רווח הנקי הסתכם בכ-303.8 מיליון דולר (2.06 דולר למניה) לעומת כ-410 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד (2.69 דולר למניה).

ברווח המתואם למניה עמד על 3.62 דולר למניה לעומת צפי האנליסטים שעמד על 4.34 דולר. בחברה ייחסו את הירידה ברווח המתואם למחיקת המלאי עבור התרופה השנויה במחלוקת של החברה נגד אלצהיימר.

בשורה העליונה דיווחה החברה על הכנסות של כ-2.5 מיליארד דולר ברבעון הראשון בדומה לתחזיות האנליסטים שהסתכמו באותו הסכום בדיוק.

בתרופות:

Tysabri, התרופה לטרשת נפוצה ומקור ההכנסה המרכזי של ביוג'ן אחראי על הכנסות בסך 520.8 מיליון דולר ברבעון (עלייה מ-503.3 מיליון דולר).

Tecfidera, תרופה נוספת לטרשת נפוצה שהניבה מכירות של כ-409.9 מיליון דולר ברבעון (ירידה מ-479.3 מיליון דולר).

לאדולם היו מכירות של 2.8 מיליון דולר.

בתחזית עתידית ביוג'ן מסרה כי היא מתכננת לבצע קיצוץ של 500 מיליון דולר, כאשר הקיצוצים נובעים חלקית מביטול המאמצים המסחריים הגלובליים סביב אדולם. החברה מסרה כי היא היא צופה הכנסות של 9.7 עד 10 מיליארד דולר ורווח למניה של 14.25 עד 16 דולר לשנה.

הרקע לביטולה של התרופה נגד אלצהיימר של החברה 

אדולם הייתה התרופה החדשה הראשונה לאלצהיימר מזה כמעט שני עשורים. מחירה בתחילה היה 56,000 דולר בשנה, והיה צפוי להפוך במהירות לתרופה שוברת קופות שתניב מיליארדים עבור ביוג'ן.

אבל הרופאים היססו לרשום את זה, לאור עדויות חלשות לכך שהתרופה מאטה את התקדמות האלצהיימר. המבטחים חסמו או הגבילו את הכיסוי על תג המחיר הגבוה של התרופה והתועלת הלא ברורה. אפילו ההחלטה של ​​החברה להפחית את מחיר התרופה בחצי - ל-28,000 דולר בשנה - לא עשתה הרבה.

בחודש שעבר (אפריל) תוכנית הבריאות של הממשל הפדרלי של Medicare הטילה מגבלות כיסוי קפדניות על מי יכול לקבל את התרופה, מה שהכניס מכירות של 2.8 מיליון דולר ברבעון הראשון, שזה עתה הסתיים. הרוב המכריע של חולי אלצהיימר בארה"ב מבוגרים מספיק כדי להעפיל ל-Medicare, המכסה יותר מ-60 מיליון אנשים, כולל בני 65 ומעלה, ונכים מתחת לגיל 65.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social