פוטין
צילום: יוטיוב

מחיר הגז מזנק; חשש מהסלמה בין רוסיה לפולין

פולין לרוסיה – "לא צריכים את הגז שלכם", בעקבות דרישת רוסיה שהתשלום יהיה ברובלים. מה יקרה כשמועד התשלום יגיע?

רוסיה פנתה לפולין ובולגריה והתנתה את מכירת הגז אליהן רק בתשלום ברובלים. פולין אמרה – לא. מוסקבה לא נותרה אדישה והודיעה על כוונתה לעצור ממחר את הגז לפולין. הממשלה בוורשה טענה שזו הפרת חוזה, אבל המדינה ערוכה לכך.

המתיחות בין רוסיה לפולין עולה מדרגה ויש חששות שתחמיר ותסלים. שרת האקלים הפולנייה אנה מוסקבה אמרה כי בעקבות המהלך של מוסקבה,  בכוונת ורשה לעתור לבתי המשפט נגד המהלך. בהמשך גם בולגריה מסרה כי נודע לה שאספקת הגז מרוסיה תיעצר.

 

עצירת הגז נעשית דרך חברת גזפרום שהיא בעצם מובילת הגז מרוסיה למדינות אירופה. בתגובה מחירי הגז מזנקים. אבל, החשש הוא הרבה יותר גדול ממחסור באנרגיה ומחירי גז עולים. החשש הוא מתוקפנות שתגיע לכדי מלחמה.

פולין חוששת שהיא עלולה ליפול קורבן לתוקפנות מצד רוסיה ולכן היא מחזיקה בקו תקיף מבין חברות האיחוד האירופי, בנוגע לתגובה הדרושה מול רוסיה בקשר לפלישה לאוקראינה.

פולין החליטה לאסור ייבוא של פחם רוסי כבר במאי, בניגוד לאיחוד האירופי שמתכנן להוציא לפועל מהלך דומה רק באוגוסט. אלא שקשה למצוא חלופות אנרגיה מתאימות. רוסיה מספקת קרוב למחצית מהגז לפולין וכשני שליש מהנפט שפולין צריכה.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    אנונימי 05/05/2022 18:46
    הגב לתגובה זו
    הרוסים התגלו כנמר של הצבא הרוסי הוא לא הצבא האדום . הטנקים שלהם מנייר והפגזים של הטנקים שלהם נמצאים בחלק הקדמי לכן קל לפגוע ולשרוף אותם . ומי ששלח אותם יעוף ע״י הצבא הרוסי לא ינצח . ואוקראינה צריכה לתקוף בחזרה לתוך שטח רוסיה
  • 7.
    בן 05/05/2022 16:32
    הגב לתגובה זו
    יפסיקו לקנות מהם והם ירעבו ללחם. מי שיקנה זה רק האיראנים והסינים.
  • 6.
    תמים 01/05/2022 21:52
    הגב לתגובה זו
    פוטין סנילי. לא יודע מה הוא עושה. הגיע הזמן שהמערב יבין שפוטין סנילי, דמנטי.
  • 5.
    לילי 29/04/2022 13:38
    הגב לתגובה זו
    האריה שנהרג הוא מנהיג הלהקה או החלש / המנודה בלהקה . פוטין היינו האריה החדש של מזרח אירופה ... תקופת מלכותו של האריה מסתיימת , כאשר אריה חזק יותר , הורג את המנהיג או את החלש ביותר .
  • 4.
    המחיר של הגז לא זז (ל"ת)
    27/04/2022 13:39
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כח הרוס להרוס (ל"ת)
    אור 27/04/2022 12:42
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנונימי 27/04/2022 10:31
    הגב לתגובה זו
    מה יהיה איפה החוזה הענק ל20 שנה?מה קורה שם למה אף אחד לא מקדם את הנושא
  • 1.
    לרון 27/04/2022 10:07
    הגב לתגובה זו
    מתפתחת לאט ובטוח
  • דב 27/04/2022 12:54
    הגב לתגובה זו
    קיימת כבר מעל עשרים שנה, והיא האסלאם נגד הציביליזציה המערבית. השמאל מחלה חשוכת מרפא, זה הנקרא בטעות פרוגרסיבי, והוא אנרכיסטי תוקפני הוא פן אחד. האסלאם עלול להיות המנצח הגדול והוא יחזיר את העולם למאה ה-7הברברית שלו. חידושי הטכנולוגיה המערביים יהיו הווסאלים שלו.
אייל פודהורצר מנכל אקונרגי
צילום: ליאורה רויטמן

"המשבר באירופה הפך את האנרגיות המתחדשות לאסטרטגיה, ואנחנו שם"

אייל פודהורצר, מייסד משותף ומנכ"ל אקונרג'י, מציב יעדים שאפתניים לחברה לקראת 2026, ומסביר מדוע גרמניה היא יעד אסטרטגי

אתי אפללו |
נושאים בכתבה אנרגיה ירוקה

יתרונה הגדול של אקונרג'י הוא הפוזיציה שלה כ"שחקן מקומי" בכל שוק שבו היא פועלת, כך לדברי אייל פודהורצר מייסד שותף ומנכ"ל אקונרג'י, בכנס אנרגיה ותשתיות של ביזפורטל. "בניגוד לשחקנים רבים שמגיעים עם הון בלבד, אנחנו למעשה יזמים מקומיים. נכנסנו מלמטה, מעולמות הפיתוח, וכיום אנחנו יצרני חשמל. בכל מדינה אנחנו בונים תשתית מקומית עם צוותי הנדסה, תכנון ותפעול, שמאפשרת לנו לנצל ידע, להוזיל עלויות ולהגדיל רווחיות".

בבואם לבחון מדינה חדשה, הסביר פודהורצר, החברה בודקת מספר פרמטרים: גודל השוק, יעדיה האנרגטיים של המדינה, חיבור לרשת החשמל, ורווחיות הפרויקטים. "המלחמה בין רוסיה לאוקראינה האיצה את התוכניות – מדינות קבעו יעדים שאפתניים מאוד. גרמניה, למשל, שואפת להגיע ל־80% אנרגיות מתחדשות עד 2030 ול־100% עד 2035", ציין.



"צוואר הבקבוק הוא לא הכסף – אלא החיבור לרשת"

על אף עודפי ההון המחפשים השקעות באירופה, פודהורצר מבהיר: "הבעיה אינה מימון, אלא זמינות פרויקטים וחיבור לרשת. אנחנו מפתחים היום פרויקטים שכבר אושרו אך יתחברו לחשמל רק ב־2029 או 2030. לכן אנחנו בונים מלאי פרויקטים ארוך טווח".

לדבריו, המלחמה באוקראינה סימנה נקודת מפנה: "אירופה הציבה לעצמה יעד ברור שהוא עצמאות אנרגטית. ראינו רגולציה חדשה, מכסות גבוהות יותר, מענקים ותמריצים. כיום אין היגיון כלכלי בהקמת אנרגיה שאינה מתחדשת. השוק מתרחב גם בזכות המעבר לרכב חשמלי".