אינטל שבבים
צילום: אינטל

האם מניות השבבים בדרך למטה?

האם התאמות מלאי של הלקוחות יובילו לירידה בביקושים לשבבים וכמה זמן זה עשוי לקחת? לא הכל וורוד בממלכת השבבים
נושאים בכתבה אינטל שבבים

ביקושים גדולים לשבבים לצד מחסור עולמי ובעיות אספקה, הרימו את מחירי השבבים. ככה זה שיש ביקוש שעולה על ההיצע. אפילו אם ידוע שזה נקודתי, לזמן קצר, המחירים עולים. במצב כזה, יש ריצת אמוק של הלקוחות לרכוש שבבים, למלא את המלאי, כי מי יודע מה יקרה מחר בשוק הזה וכשזה קורה, יצרניות השבבים בתקופה נהדרת – מחירים עולים מתורגמים לרווחים עצומים. עם זאת, גם היצרנים האחרים והמתחרות בריצת אמוק – ריצה לספק את הביקושים, לייצר עוד, להקים מפעלים. ואז מגיעים בהמשך למצב הפוך – עודף היצע.

אנחנו עוד לא שם, אבל ויליאם שטיין, אנליסט מ-Truist מזהיר שיש סימנים שהחגיגה עומדת להסתיים -  "בימים האחרונים נודע לנו על שינוי שלילי פתאומי באותות הביקוש ממגוון רחב של יצרני ציוד מקורי של מחשבים, צרכנים ותקשורת" כותב שטיין ומתאר "הקיצוצים בביקושים קשורים בעיקר לייצור ברבעון השני, אך הביקושים לאורך המחצית השנייה של השנה נותרו חזקים".

זה לא אמור להיות מפתיע. היתה הערכה שמתישהו הביקושים יירדו נקודתית גם בגלל עודפי מלאי. השאלה אם מדובר בהתאמה של מלאים או במשהו חמור יותר – התאמה של ביקושי צרכנים, ובמילים אחרות – פחות רכישות של צרכנים.

כך או אחרת, על רקע הערכתו, מפחית שטיין את מחירי היעד על מניות השבבים – מחיר היעד ל-AMD ADVANCED MICRO DEVICES ירד מ-144 ל-111 דולר. מחיר היעד של אינטל  INTEL CORPORATION ירד מ-53 דולר ל-49 דולר. שתי המניות האלו בהמלצה פושרת של "החזק".

מניית אינבידיה NVIDIA COR מקבלת המלצת קנייה עם מחיר יעד של 298 דולר בעוד בעבר המחיר היה 347 דולר.

מניות השבבים איבדו בשבוע האחרון יותר מאשר המדדים המובילים - אינטל, AMD, אינבידיה, איבדו בהתאמה, 5%, 6% ו-10%. ההמלצות של שטיין מבטאות פרמיה נמוכה של כ-4% על מניית אינטל, כ-85 על מניית AMD וכ-25% פרמיה על מניית אינבידיה.

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    ציון 09/04/2022 13:19
    הגב לתגובה זו
    עם PEG על 0.94 והיא צומחת בקצב טוב. בעתיד הקרוב ורחוב הביקוש לשבבי זיכרון רק הולך וגדול. משנה לשנה יש שוק חדש שדורש ביקוש לשבבי זיכרון. השוק החדש זה הרכבים החשמליים האוטונומים.
  • 7.
    דודו 09/04/2022 00:15
    הגב לתגובה זו
    נעזוב עכשיו נפסיד . נישאר נפסיד. מה עושים?
  • 6.
    פז 08/04/2022 23:58
    הגב לתגובה זו
    זה הזמן לקנות.חברות השבבים עברו תיקונים חדים
  • דוד 10/04/2022 01:54
    הגב לתגובה זו
    לא פעם ולא פעמיים הניתוח הנקודתי רחוק ממה שקורה בפועל.
  • 5.
    חרטא (ל"ת)
    חרטא 08/04/2022 20:49
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    האם זה נכון גם למניית טאואר? (ל"ת)
    גדעון 08/04/2022 18:59
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יורד כבר חצי שנה גוטה (ל"ת)
    יוס 08/04/2022 18:45
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אחרי שהיא נמכרה ותימחק מהבורסה מחפשים תחליף אחר (ל"ת)
    טאואר 08/04/2022 18:41
    הגב לתגובה זו
  • אבי 09/04/2022 13:48
    הגב לתגובה זו
    רק אינטל היא העתיד.
  • 1.
    אנונימי 08/04/2022 18:03
    הגב לתגובה זו
    30% רווח AMD כדאי למכור??
  • אקי 27/04/2022 08:15
    הגב לתגובה זו
    מה עם רווח 30%,בטח עכשיו זה 3% כואב הלב ??
  • חחחה 09/04/2022 19:23
    הגב לתגובה זו
    בעע
  • לא מוכרים סוס מנצח ! (ל"ת)
    משקיע 09/04/2022 13:49
    הגב לתגובה זו
  • rgb 09/04/2022 09:46
    הגב לתגובה זו
    עוד לא
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social