חללית של SpaceX
צילום: Pixbay

40 לווייני SpaceX נהרסו בסופה גאומנטית; הערכת נזק של כ-50 מ' ד'

מדובר ביותר מ-80% מכלל הלוויינים אותם שיגרה SpaceX בתחילת השבוע האחרון, 49 במספר. הלוויינים שוגרו על מנת לתמוך בפורייקט ה-Starlink של החברה, במסגרתו בונה האחרונה רשת של לוויינים הצפויים לספק תקשורת אינטרנטית מהירה בכל רחבי העולם
תומר אמן |

כ-40 לווינים של חברת SpaceX הפרטית של אלון מאסק הושמדו בסערה גאומגנטית היום בלילה, כך דווח. מדובר ביותר מ-80% מכלל הלוויינים אותם שיגרה החברה בתחילת השבוע האחרון, כ-49 במספר. שיגור הלוויינים היה מוצלח תחילה, כאשר כולם הצליחו להכנס בבטחה למסלול סביב כדור הארץ, אם כי כאמור, רובם המוחלט הושמד ביום שלמחרת. 

על פי הדיווח, הלויינים היו במסלול הקפה נמוך כאשר פרצה הסופה וכתוצאה מכך נשרפו באטמוספרה של כדור הארץ. הלווינים היו חלק מתוכנית הסטארלינק (Starlink) של החברה, שנועדה ליצור רשת של לווינים שיספקו תקשורת אינטרנטית בעלת רוחב פס מהיר בכל רחבי כדור הארץ. עד כה שיגרה החברה כ-1,900 לוויינים שונים, ולה כ-145 אלף משתמשים. 

SpaceX היא חברה פרטית, ומהיותה כזו היא אינה מדווחת על עלות הייצור המדוייקת של הלוויינים שלה. אם זאת, גורמים בשוק מעריכים כי אובדן של מרבית כוח המשימה יעלה לחברה כ-50 מיליון דולר. 

SpaceX דיווחה בעבר כי כל פעם שהיא משגרת מחדש סדרה של לוויני ה-Falcon 9 שלה היא נפרדת לשלום מסכום של בין 28 ל-30 מיליון דולר. נוסף לכך, הנהלת החברה כבר ציינה בעבר שעלות הייצור של כל לויין מסתכמת בכבין 500 אלף למיליארד דולר, כך שאובדן של 40 טילים מוערך בשווי של כ-20 מיליון דולר. 

סופה גאומגנטית מתפרצת כאשר פולטת השמש גלי קרינה מגנטית אל עבר כדור הארץ. הכדור בתגובה פולט את גלי הקרינה בחזרה ואלו נדחסים באטמוספרה החיצונית. פעולת הדחיסה מובילה לחימום גלי הקרינה וכתוצאה מכך, מגדילה את הגרר שפועל על הלוויינים שנמצאים במסלול סיבוב נמוך. 

נציגים מטעם SpaceX התייחסו למקרה ומסרו כי "חומרת הסופה הובילה להגדלת הגרר בכ-50% יותר מהעומס אותו תוכננו הלווינים לשרוד במקור." כעת מעריכים בחברה כי יתרת 9 הלווינים ישרדו את הסופה וימשיכו בטיפוס אל היעד המקורי שלהן. הנציגים לא מסרו אם החברה הייתה מודעת במקור לסופה הצפויה, לאחר שמנהל האוקיינוסים והאטמוספירה הלאומי של ארצות הברית (NOAA) התריע על מקרה של התלקחות סולארית שהובילה בסופו של דבר לסופה, מוקדם יותר בתחילת השבוע ובסמוך למועד שיגור הלוונים. 

NOAA מצמיד מדד חומרה לכל סופה גאומנטית, כאשר זה נע בין בין G1 (החומרה הקלה ביותר) ל-G5 (החומרה הקשה ביותר). בתחילת השבוע דיווח המנהל כי הוא צופה שחומרת הסופות תהיינה בין G1 ל-G2, וזאת יום טרם שיגור הלוויינים. 

קיראו עוד ב"גלובל"

SpaceX היא אחת מהשחקנים המובילים בסקטור הלויינים והרקטות, ופרוייקט ה-Starlink הוא הדובדבן שבקצפת שלה. הסיבה בגינן שיגרה תחילה SpaceX את הרקטות אל מסלול הקפה נמוך מהרגיל נבעה מהעובדה כי החברה רצתה לשגר מספר רב יותר של לווינים בו זמנית, וכמו כן על מנת שאם יתרחשו תקלות טכניות במהלך השיגור, יוכל הלווין לצאת ממסלול ההקפה שלו ולהישרף בבטחה באטמוספרה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social