יור הפדרל ריזרב גרום פאואל
צילום: CC

גולדמן זאקס: הפד יעלה ריבית 5 פעמים השנה; תעלה עד 1.5%

העלאות הריבית צפויות להתקיים במהלך החודשים מרץ, מאי, יולי, ספטמבר ודצמבר של השנה הקרובה. עוד צופים בגולדמן זאקס כי הבנק המרכזי יחל לצמצם את המאזן שלו בחודש יוני של השנה הקרובה, וכי יעלה את הריבית 3 פעמים נוספות במהלך השנה הבאה
תומר אמן | (6)

בנק ההשקעות האמריקאי GOLDMAN SACHS (סימול: GS) צופה כי הבנק הפדרלי בארצות הברית יעלה את הריבית במשק האמריקאי 5 פעמים במהלך השנה הקרובה, וזאת לעומת התחזית הקודמת של הבנק שעמדה על סך של 4 פעמים. עוד צופה הבנק כי העלאת הריבית הראשונה תתרחש במהלך חודש מרץ של השנה הקרובה.

כלכלנים מטעם ומחוץ לבנק עמלו רבות על עדכון התחזיות להעלאת הריבית האמריקאית על ידי הפד מאז השבוע שעבר, אז אישר הבנק המרכזי פעם נוספת כי יעלה את הריבית וכי יאיץ את קצב האטת רכישות האג"חים המקומיים וזאת על מנת להילחם באינפלציה בשוק המקומי.

במהלך פגישת הפד האחרונה, שהתקיימה כאמור בשבוע שעבר, הודיע יו"ר הבנק המרכזי, ג'רום פאוול, כי ההחלטה לצמצום הרכישות הן בשוק האג"חים הממשלתיות והן באלו הנשענות על שוק המשכנתאות המקומי צפויה להתקבל כבר בחודשים הקרובים.

עוד דיווחו אנליסטים מטעם גולדמן זאקס כי הם צופים שהבנק המרכזי יעלה את הריבית בפעם השנייה במהלך חודש מאי, וכי יתחיל לצמצם את המאזן לקראת חודש יוני. העלאת הריבית השלישית והרביעית צפויות להתקיים בחודשים יולי וספטמבר, והאחרונה צפויה להתקיים במהלך סוף חודש דצמבר של השנה הקרובה, כך צופים בבנק ההשקעות. את השנה צפויה לסיים ארה"ב עם ריבית בנק מרכזי שתעמוד על בין 1.25%-1.5%, כך על פי תחזיות גולדמן זאקס.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    יהודה 01/02/2022 08:37
    הגב לתגובה זו
    הם מנסים להפחיד בכדי להצליח בשורט
  • 4.
    אלון 30/01/2022 23:54
    הגב לתגובה זו
    השנה כולם יאכלו ירידות חזקות ואחר כל עליות חזקות ומי שישב בפוזיציה אחת ימחק.....תלמדו לעשות גם שורטים בשוק זיגזג כזה כדי לשרוד.אם פוטין יכנס לאוקראינה בפברואר יהיו נפילות של 20 אחוזים.....קחו בחשבון......
  • 3.
    אחד שמבין..... 30/01/2022 23:48
    הגב לתגובה זו
    חברים יקרים,כדאי שתתחילו ללמוד להשתמש בשורטים ואחר כך בלונגים לסירוגין אם אתם רוצים להרוויח,כי השוק בחודשים הקרובים יעשה ירידות של 10-15 אחוז ואחר כך עליות חדות של 10 אחוזים ומי שישאר בפוזיציה אחת בלי להחליף ימחק....ותיזכרו שגיליתי את זה לכם לפני שקרה.....
  • 2.
    לא יקרה (ל"ת)
    א 30/01/2022 22:18
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שנליק 30/01/2022 20:45
    הגב לתגובה זו
    השוק יוצא מאיזון
  • י 30/01/2022 22:52
    הגב לתגובה זו
    אני רואה כניסה לשוק דובי נוסח 2008 הפעם יש המון סיבות פשוט להימחץ,השוק לפני לחיצה חזקה למטה כל עליה לצורך ירידה חזקה יותר,עד עכשיו היתה חנינה,תיכף יתחילו המינוסים המחרידים. גזור ושמור.ברור שמהתחתית הבורסה רק תצמח אבל איפה אנחנו ואיפה התחתית...תיכף תראה מה זה אמריקאים זורקים סחורה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.