סוף שנה מוצלח לשנה כלכלית טובה - עונת הקניות תהיה חזקה
סנטה קלאוס הגיע - השבוע שנפתח בירידות חדות על רקע אכזבה מכישלון חבילת ההוצאה של ביידן וחשש מהתפשטות האומיקרון, התהפך והפך לשבוע מהסרטים. מחקרים חדשים הראו ששיעור האישפוז מהאומיקרון נמוכים, בדרום אפריקה דווח על דעיכה בנדבקים באומיקרון, נתוני התמ"ג לרבעון השלישי שפורסמו אתמול בארה"ב לימדו על צמיחה מהירה מהצפוי (2.3% לעומת צפי ל-2.1%), סקר אמון הצרכנים של הקונפרנס בורד עלה בבולטות ולהערכת כלכלני בלומברג הנתונים מרמזים שזאת הולכת להיות עונת קניות חגים חזקה מאד למרות האינפלציה הגואה והמוצרים שלא מגיעים. זה מה שאנחנו אוהבים בשוק האמריקאי, תמיד עם סוף טוב. מדדי המניות עלו ברובם לרמות טרום האומיקרון והפחד התפוגג, כשמדד ה-VIX ירד מתחת ל-20 נקודות. חג שמח.
גם בישראל הנתונים אתמול המשיכו ללמד שלא האינפלציה הגבוהה יחסית, לא שיעור האבטלה הרחב והגבוה (6.5%) ולא העיכובים באספקה מפריעים לצרכנים, כשהפדיון בענפי הכלכלה השונים ממשיך לזנק בקצב שנתי מהיר של 11% בחודשים אוג'-אוק' ובמיוחד בלטו לטובה ענפי הבידור, אומנות ופנאי שהתרחבו בקצב שנתי של 43%! איזה בידור! היום יפרסם בנק ישראל את המדד המשולב שיעזור להבין אם האומיקרון הפריע לבידור להימשך גם בנובמבר.
מי שלא יצא מבור האומיקרון ולא חזר לרמות שקדמו לו הן תשואות האג"ח הארוכות שנותרו נמוכות יחסית. לא שזה רע, להיפך זה מדהים כי הן בעצמן תומכות בשוק המניות, רק שזה קצת מוזר כי בטווחים הקצרים השוק דווקא כן התקדם לעבר הכרה בהעלאות ריבית ואף החל לראשונה לתמחר העלאה בארה"ב כבר בחודש מאי. להערכת כלכלני בלומברג הסבר אפשרי לרמה הנמוכה שנותרה בתשואות הוא המדיניות המרחיבה של הבנק הסיני. הסינים נזכיר קיצצו החודש את דרישת יחס הרזרבה מהבנקים ב-50 נקודות בסיס (RRR) והשוק מצפה שימשיכו בהקלות מוניטריות נוספות ב-2022 עד כדי אפילו אפשרות של הפחתת ריבית. זאת כדי להתמודד עם הכלכלה המקומית המאטה ובעיות האשראי שצצות בעיקר בענף הנדל"ן.
הסבר אחר לתשואות שנותרו נמוכות עשוי להיות קשור להתקררות בציפיות האינפלציה - זה היה כ"כ צפוי שאחרי שהפד יכיר בכך שהאינפלציה לא בדיוק טרנזיטורית היא תראה פתאום יותר טרנזיטורית... אין לו מזל זה. ציפיות האינפלציה הגלומות בארה"ב ל-10 שנים עומדות על 2.5% לעומת 2.8% טרום האומיקרון ומתקשות לעלות בחזרה. האם לאור החולשה במחיר הנפט, הקיפאון במחירי ההובלה הימית, הבעיות באישור חבילת ההוצאה של ביידן המשקיעים מתקשים לראות מנועים שיעלו את האינפלציה מדרגה נוספת? בינתיים יש להם את מחירי המכוניות המשומשות שמתייקרים בכל חודש בממוצע ב-100 דולר, אבל קצת מלחיץ לבנות על תופעה כל כך מוזרה וחריגה אסטרטגיה ארוכת טווח.
- אושרה ארכה להגשת הבקשות למענק האומיקרון - עד ה-17.11
- חגיגית מענקים - ירידה בפעילות בתחילת השנה, תזכה במענק אומיקרון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 1.ברק 23/12/2021 11:50הגב לתגובה זוכשהממשל צריך להחזיר חובות הוא שם מיסים על הכלכלה, החזרת חובות לבנקים ולזרים שואבת כסף מהכלכלה האמריקנית והיא יוצרת צמצום כמותי בעצמה. זו הסיבה שהבקים חושבים שהאינפלציה טרנזיטורית ושפאווללא יעלה את הריבית. היינו בסרט הזה שלוש פעמים מאז 2008 ואתם יכולים לבדוק בכותרות, כל פעם בכו שתיהיה אינפלציה ובסוף המחירים ירדו די מהר בגלל כל החובות בשוק.לאנשים יש זכרון קצר.

הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25% – מה אמר פאוול במסיבת העיתונאים?
הפדרל ריזרב הפחית את הריבית ברבע אחוז לטווח של 4%-4.25% וצופה עוד 2 הורדות ריבית השנה. הבנק המרכזי ציין כי נוכח האינפלציה הגבוהה יפעל בזהירות ויבחן הפחתות נוספות לפי הנתונים
בפעם הראשונה השנה ומאז חזרתו של טראמפ לבית הלבן, הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25%. החלטת הפדרל ריזרב התקבלה כצפוי לאחר תקופה ארוכה של סימנים להאטה בשוק העבודה והיחלשות בלחצי האינפלציה. מדובר במהלך שנועד להמריץ את הצמיחה ולתמוך בתעסוקה, ומסמן שינוי כיוון מובהק אחרי חודשים של ריבית יציבה ברמות גבוהות. כעת נותר לראות מה פאוול יגיד במסיבת העיתונאים.
הפדרל ריזרב הוריד את הריבית
לראשונה מזה תשעה חודשים, אך שמר על גישה זהירה כאשר הפחית אותה ברבע אחוז בלבד. בתום ישיבת מדיניות בת יומיים קבעה ועדת השוק הפתוח של הבנק המרכזי יעד ריבית חדש בטווח של 4%-4.25%, בהתאם לציפיות המשקיעים. עוד לפני ההחלטה העריך שוק החוזים על הריבית בסבירות של 96%
שהפד יבחר בהפחתה צנועה זו.
בהודעתו ציין הפדרל ריזרב כי זוהי הפחתת הריבית הראשונה לשנת 2025, וכי התחזית החציונית
מצביעה על הורדה כוללת של כ-0.5% נוספים עד סוף השנה. עם זאת, לא כולם שותפים לקצב הזה: המושל מירן הצביע בעד הפחתה חדה יותר של חצי אחוז כבר בהחלטה הנוכחית, בעוד שישה בכירים סבורים שלא תהיינה עוד הורדות במהלך השנה ותשעה בכירים מעריכים שתי הפחתות נוספות. עוד הדגיש
הבנק כי הסיכונים להיחלשות בשוק העבודה גברו, מה שמעיד על שינוי דגש במדיניות – ממאבק באינפלציה להגנה על התעסוקה והצמיחה.
- הפד' המפולג: הורדת ריבית בצל דרמה פוליטית, ואיך יגיב שוק המניות?
- האם הפד יוריד את הריבית ב-0.5% ומה יקבע את הכיוון של וול סטריט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שוק העבודה
למרות סימנים ברורים להאטה בשוק העבודה, הפדרל ריזרב הותיר ללא שינוי את תחזיותיו לשיעור האבטלה לשנה הקרובה. לפי התחזית החציונית בעדכון האחרון של תחזיות המדיניות (SEP), שיעור האבטלה צפוי לעלות ל-4.5% עד סוף 2025 – בדיוק כפי שנקבע בתחזיות הקודמות.

אובר נכנסת לעולם משלוחי הרחפנים בשיתוף חברה ישראלית
אובר נכנסת לראשונה לתחום משלוחי הרחפנים עם השקעה של עשרות מיליוני דולרים בפלייטרקס הישראלית, שצפויה להפעיל פיילוט משלוחים אוטונומיים בארה"ב עד סוף השנה
חברת אובר Uber 2.1% הכריזה על שיתוף פעולה אסטרטגי עם חברת הרחפנים הישראלית פלייטרקס (Flytrex), שיסמן את ההשקעה הראשונה של אובר בתחום משלוחי הרחפנים, ופותח עבורה ערוץ חדש לעולם הלוגיסטיקה האוטונומית. השירות החדש יושק
כפיילוט בארה"ב כבר עד סוף השנה, ויאפשר שילוב של מערך משלוחי הרחפנים של פלייטרקס בתוך פלטפורמת Uber Eats.
על פי הדיווח של החברה, המהלך נועד לבנות רשת שילוח גמישה שתשלים את צי הרכבים, האופניים והשליחים של אובר, ותתרחב לראשונה גם למשלוחים אוויריים
אוטונומיים. פלייטרקס, שנחשבת לאחת מארבע ספקיות הרחפנים היחידות שקיבלו אישור FAA לפעילות בטווח מעבר לקו הראייה (BVLOS), כבר ביצעה מעל 200 אלף משלוחים בארה"ב בשלוש השנים האחרונות.
באובר הסבירו כי שילוב הרחפנים של פלייטרקס עם הרשת הגלובלית של מסעדות,
סוחרים ולקוחות יאפשר לקצר זמני משלוח, להפחית עלויות ופליטות מזהמים, ולהפוך את הלוגיסטיקה העירונית ליעילה ובטוחה יותר. "אנו נכנסים לפרק הבא, שילוח מהיר ובר קיימא מהאוויר", אמר סרפראז מרדיה, נשיא תחום התחבורה והמשלוחים האוטונומיים של אובר. מנגד, יו"ר פלייטרקס
נועם ברדין הוסיף כי "רחפנים אוטונומיים הם העתיד של משלוחי המזון, מהירים, זולים וללא מגע יד אדם. השילוב עם מומחיות הלוגיסטיקה של אובר הוא הצעד שיאפשר לעשות את זה בהיקף עולמי."
החברות מציינות כי מעבר לפיילוט, אובר גם תשקיע הון ישיר בפלייטרקס כדי
להאיץ את פיתוח הטכנולוגיה והטמעתה בקנה מידה רחב. אם הפיילוט יצליח, מדובר במהלך שעשוי לשנות את כללי המשחק בתחום ה"לסט מייל" ולהפוך את משלוחי המזון והמצרכים למהירים ודלים יותר בפליטות מזהמים.
- המהפכה האווירית: מוניות eVTOL יגיעו לאובר תוך שנתיים
- אובר הכתה את הציפיות אבל התגובה במניה - פושרת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חברת הרחפנים פלייטרקס
פלייטרקס (Flytrex) היא
חברת טכנולוגיה ישראלית שהוקמה בשנת 2013 על ידי יריב בש ועמית רגב, ומתמחה בפיתוח והפעלה של מערכי משלוחי רחפנים אוטונומיים. החברה פועלת כיום בעיקר בארה״ב, בין היתר במדינות צפון קרוליינה וטקסס, ומבצעת משלוחים של מזון ומצרכים ישירות לחצרות הבתים של לקוחות פרטיים.
עד היום השלימה פלייטרקס יותר מ־200 אלף משלוחים, והיא אחת מארבע החברות היחידות שקיבלו אישור מרשות התעופה האמריקאית (FAA) להפעיל רחפנים בטיסות מעבר לקו ראייה (BVLOS) ללא צורך בצופים אנושיים, מה שמוזיל משמעותית את עלויות המשלוחים. החברה גייסה עד כה למעלה מ־100
מיליון דולר ממשקיעים, בהם BRM וג׳ואי לאו, ובחודשים האחרונים הצטרף אליה נועם ברדין, לשעבר מנכ״ל Waze וסגן נשיא בגוגל, כיו״ר, במטרה להוביל את המעבר משלב הפיתוח והרגולציה להתרחבות עסקית רחבת היקף.