סוף שנה מוצלח לשנה כלכלית טובה - עונת הקניות תהיה חזקה
סנטה קלאוס הגיע - השבוע שנפתח בירידות חדות על רקע אכזבה מכישלון חבילת ההוצאה של ביידן וחשש מהתפשטות האומיקרון, התהפך והפך לשבוע מהסרטים. מחקרים חדשים הראו ששיעור האישפוז מהאומיקרון נמוכים, בדרום אפריקה דווח על דעיכה בנדבקים באומיקרון, נתוני התמ"ג לרבעון השלישי שפורסמו אתמול בארה"ב לימדו על צמיחה מהירה מהצפוי (2.3% לעומת צפי ל-2.1%), סקר אמון הצרכנים של הקונפרנס בורד עלה בבולטות ולהערכת כלכלני בלומברג הנתונים מרמזים שזאת הולכת להיות עונת קניות חגים חזקה מאד למרות האינפלציה הגואה והמוצרים שלא מגיעים. זה מה שאנחנו אוהבים בשוק האמריקאי, תמיד עם סוף טוב. מדדי המניות עלו ברובם לרמות טרום האומיקרון והפחד התפוגג, כשמדד ה-VIX ירד מתחת ל-20 נקודות. חג שמח.
גם בישראל הנתונים אתמול המשיכו ללמד שלא האינפלציה הגבוהה יחסית, לא שיעור האבטלה הרחב והגבוה (6.5%) ולא העיכובים באספקה מפריעים לצרכנים, כשהפדיון בענפי הכלכלה השונים ממשיך לזנק בקצב שנתי מהיר של 11% בחודשים אוג'-אוק' ובמיוחד בלטו לטובה ענפי הבידור, אומנות ופנאי שהתרחבו בקצב שנתי של 43%! איזה בידור! היום יפרסם בנק ישראל את המדד המשולב שיעזור להבין אם האומיקרון הפריע לבידור להימשך גם בנובמבר.
מי שלא יצא מבור האומיקרון ולא חזר לרמות שקדמו לו הן תשואות האג"ח הארוכות שנותרו נמוכות יחסית. לא שזה רע, להיפך זה מדהים כי הן בעצמן תומכות בשוק המניות, רק שזה קצת מוזר כי בטווחים הקצרים השוק דווקא כן התקדם לעבר הכרה בהעלאות ריבית ואף החל לראשונה לתמחר העלאה בארה"ב כבר בחודש מאי. להערכת כלכלני בלומברג הסבר אפשרי לרמה הנמוכה שנותרה בתשואות הוא המדיניות המרחיבה של הבנק הסיני. הסינים נזכיר קיצצו החודש את דרישת יחס הרזרבה מהבנקים ב-50 נקודות בסיס (RRR) והשוק מצפה שימשיכו בהקלות מוניטריות נוספות ב-2022 עד כדי אפילו אפשרות של הפחתת ריבית. זאת כדי להתמודד עם הכלכלה המקומית המאטה ובעיות האשראי שצצות בעיקר בענף הנדל"ן.
הסבר אחר לתשואות שנותרו נמוכות עשוי להיות קשור להתקררות בציפיות האינפלציה - זה היה כ"כ צפוי שאחרי שהפד יכיר בכך שהאינפלציה לא בדיוק טרנזיטורית היא תראה פתאום יותר טרנזיטורית... אין לו מזל זה. ציפיות האינפלציה הגלומות בארה"ב ל-10 שנים עומדות על 2.5% לעומת 2.8% טרום האומיקרון ומתקשות לעלות בחזרה. האם לאור החולשה במחיר הנפט, הקיפאון במחירי ההובלה הימית, הבעיות באישור חבילת ההוצאה של ביידן המשקיעים מתקשים לראות מנועים שיעלו את האינפלציה מדרגה נוספת? בינתיים יש להם את מחירי המכוניות המשומשות שמתייקרים בכל חודש בממוצע ב-100 דולר, אבל קצת מלחיץ לבנות על תופעה כל כך מוזרה וחריגה אסטרטגיה ארוכת טווח.
- אושרה ארכה להגשת הבקשות למענק האומיקרון - עד ה-17.11
- חגיגית מענקים - ירידה בפעילות בתחילת השנה, תזכה במענק אומיקרון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 1.ברק 23/12/2021 11:50הגב לתגובה זוכשהממשל צריך להחזיר חובות הוא שם מיסים על הכלכלה, החזרת חובות לבנקים ולזרים שואבת כסף מהכלכלה האמריקנית והיא יוצרת צמצום כמותי בעצמה. זו הסיבה שהבקים חושבים שהאינפלציה טרנזיטורית ושפאווללא יעלה את הריבית. היינו בסרט הזה שלוש פעמים מאז 2008 ואתם יכולים לבדוק בכותרות, כל פעם בכו שתיהיה אינפלציה ובסוף המחירים ירדו די מהר בגלל כל החובות בשוק.לאנשים יש זכרון קצר.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אסיה בורסות (גרוק)השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
השווקים באסיה פתחו את השבוע בעליות, בהובלת דרום קוריאה ויפן, על רקע התאוששות במניות הטכנולוגיה ונתוני אינפלציה מעודדים מסין; במקביל, החוזים בוול סטריט מטפסים לאחר דיווח על פריצת דרך במגעים בסנאט לסיום ההשבתה הממשלתית, ובשוק הקריפטו נרשמות עליות כשהביטקוין
חוזר מעל 105 אלף דולר
המסחר באסיה נפתח הבוקר במגמה חיובית, עם התאוששות רחבה במניות הטכנולוגיה לאחר שבוע תנודתי במיוחד שבו נרשמו ירידות חדות סביב חששות מהערכת יתר במניות הבינה המלאכותית. המשקיעים מגיבים גם לנתוני האינפלציה שפורסמו בסין בסוף השבוע, שהפתיעו כלפי מעלה והעידו
על התחלה של יציבות מחודשת בביקושים המקומיים, אם כי ההאטה בענפי הייצור והנדל״ן ממשיכה להעיב. ברקע, בשווקים גוברת האופטימיות לסיום השבתת הממשל האמריקאי, לאחר דיווחים על התקדמות משמעותית במגעים בין המפלגות בוושינגטון.
המסחר באסיה
בדרום קוריאה, מדד קוספי מזנק בכ-3.4% ומוביל את העליות באסיה, לאחר מימושים חדים בשבוע שעבר. מניות הבנקים וחברות הביטוח מושכות את השוק מעלה, לצד התאוששות חדה במניות הטכנולוגיה: סמסונג אלקטרוניקס עולה בכ-2.6% ו-SK הייניקס מזנקת ביותר מ-5%. גם החברות
SK Inc ו-GS Holdings בולטות בעליות של כ-10% ו-11% בהתאמה, על רקע שיפור בתיאבון הסיכון של המשקיעים.
ביפן, מדד ניקיי 225 מוסיף 1.3% והמדד הרחב טופיקס עולה בכ-0.6%, בהובלת מניות השבבים ואחרי פרסום
פרוטוקולי הבנק המרכזי (BOJ), שמהם עלה כי "התנאים להעלאת ריבית נוספת כמעט והבשילו". עם זאת, חברי הבנק הדגישו כי יש לבחון עד כמה האינפלציה הבסיסית אכן מבוססת כדי למנוע הידוק מוקדם מדי. תשואת האג"ח ל-10 שנים עלתה לשיא של החודש האחרון, כ-1.7%.
בסין, מדד שנחאי כמעט ללא שינוי ומדד CSI 300 יורד קלות ובהונג קונג,
מדד האנג סנג מתחזק בכ-0.9%, בהובלת מניות טכנולוגיה מקומיות שהתאוששו לאחר הירידות האחרונות.
- הירידות באסיה ממשיכות גם היום; עליות בחוזים בוול סטריט
- נפילות באסיה: הניקיי יורד 3% אחרי הירידות בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוסטרליה, מדד ASX 200 עולה ב-0.7% בהובלת מניות הפיננסים, ובראשן בנק ANZ שמטפס כמעט 2% לאחר שהודיע על צעדי התייעלות
נוספים.
