סקירה שלילית על אורמד פארמה מחקה 28.5% משווי החברה
מניית חברת התרופות אורמד פארמ (US), הדואלית התרסקה לשווי שוק של 720.8 מיליון דולר (כ-2.23 מיליארד שקל) לאחר שמחקה היום 28.5% במסחר בוול סטריט. בארץ השער שלה נסגר מוקדם יותר היום על 2.69 מיליארד שקל, לאחר מחיקה של 11% משוויה.
מה הסיבה לצלילה במניה? ביום חמישי דווקא פורסם ייתכן שמדינת בנגלדש תחל לקבל חיסונים לקורונה של אורמד עד תחילת 2022, וכי הצדדים כבר נמצאים בקשר לקבלת 25-30 מיליון מניות חיסון דרך הפה של החברה. אורמד גם דיווחה על הקמת מיזם משותף במקסיקו כדי לקדם את החיסון שלה שם. ברור שזו לא הסיבה.
מה שקרה הוא שבאתר לא מוכר שנקרא פרלקס אדוויסרס (parallax.bio) שמתיימר "לזהות, לגלות, לא לאהוב ולהעריך בחסר חברות ביוטק", התפרסם מאמר עם הטענה שהשווי של אורמד פארמה מופרז בגלל "המדע הנתון בספק, הניסויים המפוקפקים, חוסר באסטרטגיה וניהול כושל, בין שאר הדגלים האדומים שמתנופפים מעל החברה מאז 2008". בשנת 2014 כבר פורסם מאמר שלילי על החברה, אומר האתר, "ומאז כל כך מעט השתנה, שכן החברה עדיין לא הראתה התקדמות מדעית כלשהי והיא רחוקה ממיסחור של מוצר כלשהו".
נציין כי באורמד פארמ 1.78% לא ממש עוזרים למשקיעים להיות רגועים, כאשר החברה יצאה להנפקה לפני כחודש בדיסקאונט על מחיר השוק - והפילה את המניה ב-13% באותו יום. אז נכון שמנכ"ל החברה גם אמר בראיון לביזפורטל שהחיסון של החברה הוא היחיד שיהיה מסוגל להתמודד עם מוטצית הדלתא - וכי היא ממתינה למשרד הבריאות בישראל שאוטוטו יאשר לחברה להתקדם, אבל מאז עברו מספר חודשים ובינתיים אין התקדמות.
- עליבאבא מצליחה להכות את הצפי לראשונה מזה שלושה רבעונים
- כל מה שצריך לדעת לפני שמקימים חנות אינטרנטית לעסק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חיסון הקורונה אותו מפתחת אורמד, מיועד לשימוש הן כחיסון עצמאי והן כתוספת עבור אנשים שכבר חוסנו בעבר כנגד הנגיף. זאת על רקע הצורך בבוסטרים והערכה של חלק מהמומחים שיהיה צורך בחיסון נוסף כל מספר חודשים, כפי שקורה מאז יציאתם לשוק של החיסונים של פייזר ומודרנה.
אז מה טוען האתר שהפיל את מניית אורמד היום?
הביקורת באתר נוגעת במספר נקודות. הראשונה מתמקדת בבחינה של צבר המוצרים בפיתוח של החברה. החברה מפתחת טכנולוגיה המאפשרת להחליף חיסונים בתרופות הניטלות דרך הפה. על פי האתר, הניסויים במוצר הדגל של החברה, קפסולות אינסולין לנטילה דרך הפה ללא צורך בהזרקה, נמשכים כבר כעשור, ורק עכשיו נכנסים לשלב 3, ולטענת האתר התוצאות לא מבטיחות.
בנוסף, מותח האתר ביקורת על מה שהוא מתאר כ"צינור להעברת כסף לבני המשפחה של בעלי השליטה כאשר משכורות בני משפחת קידרון ושאר ההוצאות המיוחסות אליהם מהוות כשליש מהוצאות החברה, והן גבוהות מאד ולא אופייניות ביחס לחברה ללא מוצר ממוסחר והתקדמות מינימאלית". בנוסף מתוארת ההתנהלות הבעייתית לכאורה של בעלי החברה לאורך השנים, שכוללת דילול בעלי המניות (הנפקה אחרונה בוצעה ב-3 בנובמבר השנה), הוצאה מזערית יחסית על מחקר ופיתוח, במיוחד בחברה מן הסוג הזה ועוד.
- רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
- טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
נקודה נוספת המתוארת בביקורת הוא מה שהם מכנים "חוסר באסטרטגיה" כאשר מגוון התחומים אליהם מתפרסת החברה "כוללים אינסולין, חיסוני שפעת, חיסוני קורונה, ועוד, מה שנראה כאילו החברה "יורה לכל הכיוונים" אבל לא פוגעת בכלום, רק מאריכה עוד ועוד את הניסויים ושורפת את כספי המשקיעים".
לדברי כותב המאמר, "המסקנה היא שהחברה לא באמת תצליח לייצר איזו שהיא תרופה אי פעם בהתבסס על הטכנולוגיה שלה. מכל המידע הגלוי עולה שהחברה מעולם לא הוכיחה שהיא הצליחה לפתור את הבעיות המדעיות של העברת החלבון דרך הפה, מה שעומד בבסיס פיתוח התרופות הייחודיות שלה. גם תוצאות הניסויים שכבר פורסמו מצביעים על הצלחה מוגבלת מאד באתגר המדעי, ובכלל הניסויים מתוארים כחסרי אמינות".
מאורמד פארמה נמסר בתגובה: "המאמר מלא שגיאות ושקרים. בוחנים צעדים משפטיים ועם הSEC נגדו".
בנוסף, בנק ההשקעות הקנדי Canaccord Genuity המנהל כ-95 מיליארד דולר קנדי הגיב לדברים ואמר: "דיברנו עם ההנהלה (של אורמה פארמה. ג"ט). המנכ"ל הצהיר כי החברה שכרה חברה חיצונית שתחקור את הפרסום כדי לנסות לזהות את מחבר/י הדו"ח. החברה תעשה זאת וככל הנראה תעביר את תוצאות הבדיקה ל-SEC להמשך חקירה. אנחנו לא מאמינים שלדו"ח יש טעם כלשהו. הנקודות העובדתיות שנדונו בדו"ח היו ידועות ונבדקו במאמצי בדיקת הנאותות שלנו"
בבנק הוסיפי כי כעת מדובר ב-"הזדמנות קנייה אידיאלית" ונתנו למניה אפסייד של 58%.
- 14.האמת שהטענות נשמעות די נכונות... ביחוד לגבי השכר (ל"ת)יאיר 24/11/2021 11:43הגב לתגובה זו
- 13.אוריאל 24/11/2021 08:01הגב לתגובה זועוד נקבל מוצר מצוין דרך הפה שיפתור את כאב וסבל הזריקה
- 12.ישראל ישראלי 23/11/2021 15:44הגב לתגובה זופרסמו היום:https://finance.yahoo.com/news/oramed-reaches-75-enrollment-phase-132500268.html חברה ומניה שבאופן אישי אני מאוד אוהב ומאמין. כל הפייק לא מרגש
- 11.אחד העם 23/11/2021 15:29הגב לתגובה זומדוע הנהלת החברה לא מגיבה להשמצות חמורות שגובלות בפלילים נגדה ואם יש מקום לתביעת לשון הרע, בעלי המניות/המשקיעים זכאים לקבל הבהרות חד משמעיות מהנהלת החברה.
- 10.למה אין תגובה מההנהלה/חברה,הרי יש דובר לקבוצה. (ל"ת)יוסף 23/11/2021 14:50הגב לתגובה זו
- 9.מרוויח 23/11/2021 13:32הגב לתגובה זוקמפיין חשוד מאוד נגד חברה מוצקה ומבטיחה
- 8.עודד 23/11/2021 13:06הגב לתגובה זוקברניטי החברה צריכים להרגיש מוחמאים שיש מי שמסמן אותם כאיום ומריץ מהלך כזה. לדעתי, לא אירוע שישפיע על החברה לרעה, הטכנולוגיה גוברת על הפייק
- 7.שורטי וביגי 23/11/2021 13:02הגב לתגובה זושאפו לביזפורטל על שציינו שהידיעה עליה בנו את השורט מגיעה ממקור מפוקפק. הזדמנות טוב לקנות לחדי אבחנה
- 6.אנונימי 23/11/2021 11:24הגב לתגובה זומה עושים במצב כזה?הם כנראה נוכלים בחסות החוק מריח לי רע מאוד.הם כבר התעשרו ומי שקנה הפסיד 35 אחוז כבר וזה לא הסוף.פשוט עוד פח אשפה בחסות בורסת תא.למה לא זורקים אותם לכלא לעשר שנים
- מרוויח 23/11/2021 13:31הגב לתגובה זואם אתה בוחר את הפוזיציות שלך לפי כתבות בבלוג עלום ונבהל ממניפולציות זולות זה כנראה לא בשבילך.. עדיף שתצלול לפרטים האמיתיים בשטח לפני שאתה מזיע ב
- 5.מענין מה תהיה התייחסות הנהלת החברה לכתב אישום כזה?! (ל"ת)אחד העם 23/11/2021 11:18הגב לתגובה זו
- חובב 23/11/2021 12:59הגב לתגובה זואלא רק לתוצאה העגומה שהמניפולציה הזולה הצליחה. המחיר כרגע מגוחך לעומת ההערכות, יתקן ויזנק להערכתי. אף.די.איי לא מאשר שלב 3 ל״פייק טכנולוג׳י״
- 4.אבנר 23/11/2021 10:25הגב לתגובה זודו"ח שהוציאה חברה קקמייקה שאפשר להזמין ב-20 אלף דולר. המוצר של אורמד יהיה עם ביקוש אדיר. אם המניה תמשיך לרדת אני קונה עוד.
- 3.יורם 23/11/2021 10:02הגב לתגובה זומזל יצאתי בזמן ועשיתי את הקופה היפה שלי מקווה לסבב נוסף בקרוב
- פראייר (ל"ת)עודד 23/11/2021 13:08הגב לתגובה זו
- 2.פישרקינג 23/11/2021 08:31הגב לתגובה זותקנו אותי אם אני טועה
- צביקה 23/11/2021 10:52הגב לתגובה זוגם המוצר וגם המניה
- "אתר מפוקפק", נעשו ניסויים שהצליחו... (ל"ת)יתכן שצריך להדגיש 23/11/2021 09:36הגב לתגובה זו
- 1.יוני 23/11/2021 01:20הגב לתגובה זואיזה מלך
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אביגל שורק, קרדיט: החברהרבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%
דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66% , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית
של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.
החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום
תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.
מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר.
“ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.
אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת
מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר
נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.
- דלק US קופצת בוול סטריט - זוכה להעלאת המלצה מוולס פארגו
- האביר הלבן של ויסמן ובירן: דלק US רוכשת את השליטה באלון USA ב-572 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.
