יצרן הרכב ריוויאן
צילום: צילום מסך: פייסבוק החברה

אמזון מפילה את ריוויאן: הסוללה מתרוקנת 40% מהר יותר אם מפעילים מזגן

ריוויאן נופלת ב-14%; שוק הרכב החשמלי תוסס, טסלה עולה לאחר ציוץ של מאסק על השקת מודל היוקרה בסין בחודש מארס הקרוב, ולמרות התקלה באפליקציה ביום שישי שמנעה נסיעה ברכבי החברה, ו-NIO מתקנת נפילה של 9% משבוע שעבר
גיא טל | (5)
חברת רכבי היוקרה החשמליים ריוויאן  RIVIAN AUTOMOTIVE (סימול: RVIN), הספיקה יותר מלהכפיל את שוויה בתוך מספר ימים (זינקה ב-120% בתוך כמה ימים ספורים והגיעה לשווי של יותר מ-150 מיליארד דולר) מאז הצטרפותה לבורסה לפי שווי של 77 מיליארד דולר, אבל מאז היא מתרסקת ואיבדה 35% מהשווי- כולל 12% היום, אך היא עדיין מעל המחיר בהנפקה ונסחרת כעת לפי שווי של כ-100 מיליארד דולר. מה גרם לשינוי הכיוון המהיר? באמצע שבוע שעבר זה לא היה ברור, אבל שתי חדשות רעות לחברה החדשה מסבירות את הירידות. אמזון שמחזיקה בכ-20% ממניות חברת ריוויאן, ואף הזמינה ממנה מאה אלף רכבים, פרסמה הודעה לפיה הסוללה של היצרנית - אולי החלק החשוב ביותר ברכב חשמלי, -מתרוקנת במהירות גבוהה ב-40% מהרגיל כאשר מופעל מזגן על חימום או קירור. בעוד באופן רשמי ריוויאן הודיעה כי רכבי הוואן מתוצרתה יוכלו לנסוע בין טעינה לטעינה בטווח של 120 ל-150 מייל (כ-190 עד 240 ק"מ), נהג מבחן שהיה מעורב בבדיקת הרכב אמר כי הטווח האמיתי יקטן בהרבה כתלות בשימוש במיזוג האוויר. אחד המנהלים באמזון, רוס רייצ'י, אמנם מסר שהדגם שנבדק איננו הדגם הסופי שתייצר ריוויאן, אך זה כמובן מה שמצופה ממנו להגיד כשותף ובעל מניות בחברה. בתגובה להודעה של אמזון יש מי שכבר תוהים האם ייתכן שריוויאן בסוף תתברר כתרמית מהסוג של חברת ניקולה NIKOLA CORPORATION . אמנם שם הייתה תרמית בסדר גודל שונה, אך על כל פנים נשאלת השאלה מדוע החליטו באמזון לרכוש עשרות אלפי כלי רכב מחברה שטרם מכרה כלי רכב אחד, מבלי לבדוק קודם את הדגם הסופי ואת יכולות החברה לעמוד בתנאי הרכישה המוצהרים. פורד וריוויאן כבר לא במקביל - חברת פורד הודיעה כי היא לא מצאה הזדמנויות לשת"פ בין החברות. הרומן בין החברות התחיל בזמן ההשקעה הראשונית של פורד בסטארט-אפ הרכב החשמלי בשנת 2019. החברות הודיעו על שיתוף פעולה ביצור רכב עתידי. לאחר מכן נמסר ששיתוף הפעולה יתבצע על דגם היוקרה המפורסם "לינקולן" של פורד. בשנת 2020 החלו החריקות כשהחברות ביטלו את המיזם השאפתני אך הודיעו שיחפשו הזדמנויות אחרות לשיתוף פעולה ביניהן.  כעת מתברר שההזדמנויות האלו לא נמצאו. דובר מטעם חברת פורד איאן ת'יבודאו אמר: "אנו מכבדים את ריוויאן וקיימנו דיונים נרחבים עמם, אך שני הצדדים הסכימו לא להמשיך בחיפוש אחר כל סוג של שיתוף פעולה בפיתוח כלי רכב משותף. יש לציין כי חברת פורד עצמה נהנתה מאוד מההנפקה המוצלחת של ריוויאן, כאשר השקעה של 500 מיליון דולר, הפכה לשווי של מעל 10 מיליארד דולר. למרבה האירוניה, החברה הצעירה ריוויאן שווה כיום מאה מיליארד דולר, יותר מחברת פורד ששווה כ-80 מיליארד דולר (כשעשרה מתוכם ניתן לייחס לאחזקות שלה בריוויאן עצמה) למרות העובדה שפורד היא יצרנית מוכחת של רכבים וקיימת בשוק שנים רבות, ואילו ריוויאן לא מכרה רכבים בינתיים. ריוויאן עצמה מסרה בתגובה כי "כיון שפורד פנתה לדרך עצמאית בפיתוח רכב אלקטרוני משלה, וכיון שהביקוש לרכבי ריוויאן עלה, החלטנו באופן משותף להתמקד כל חברה בפרויקטים שלה. היחסים שלנו עם פורד הם חלק חשוב במסע שלנו ופורד תישאר משקיעה ושותפה בדרכנו המשותפת לעתיד החשמלי". בינתיים השוק לא קונה את זה. מניית ריוויאן צוללת היום במסחר ואילו פורד דווקא עולה ב-3%. NIO – תיקון מי שכמובן נהנית מהנפילה בריוויאן היא הסינית,  NIO INC , בעלת שווי שוק של כ-65 מיליארד דולר. החברה מזנקת היום ככל הנראה בתגובה לחדשות הרעות מכיוונה של ריוויאן, ובהחלט ניתן לומר שהחדשות הללו מגיעות אליה בזמן. NIO איבדה בשבוע שעבר כ-9% מערכה לאחר שהחליטה לצאת להנפקת מניות ולגייס כ-2 מיליארד דולר, בשער של כ-37.5 דולר, לעומת מחיר של יותר מ-41 דולר באותו זמן, כלומר בדיסקאונט של 9% על מחיר המניה בשוק.  המומחיות של מאסק – הזזת שוק המניות בעזרת ציוצים ומה קורה בטסלה? שם כמובן המניה מתנהלת לפי חוקים משלה. נדמה כי מול כל ידיעה שלילית שאמורה לפגוע במחיר המניה מגיע ציוץ של מאסק והופך את הקערה. לאחר שבסוף שבוע האחרון ננעלו בעלי מכונית טסלה רבים מחוץ לרכביהם בגלל תקלה באפליקציה, ולאחר שנודע כי עוד בכיר בחברה מכר ממניותיו, בהמשך למכירות של מאסק עצמו (שהפילה את המניה בשבוע שעבר), התקלה החמורה באפליקציה והמכירה היו אמורות גם הן להוריד את המניה. אבל אילון מאסק משחק במחיר של המניה של טסלה, ואפילו לא מתבייש בכך. מאסק לא הסתיר היום את התלהבותו מהמודל היוקרתי החדש של טסלה שהושק ביוני האחרון, S Plaid,  וצייץ בחשבון הטוויטר שלו כי המודל הזה "משוגע" (sick). צייצן סיני שמגדיר את עצמו כ"בעל מכונית טסלה מודל S" שאל בתגובה מתי המודל הזה מגיע לסין. מאסק בתגובה מפתיעה צייץ: "קרוב לוודאי באזור מארס". נזכיר כי בחודש יוני האחרון השיקה טסלה את מודל S Plaid  היוקרתי בארצות הברית במחיר של 129,990 דולר. הטווח של מכונית היוקרה הוא 520 מייל (כ-837 קילומטר) והיא יכולה להגיע ל-200 מייל לשעה (כ-321 קמ"ש). בנוגע לדגם זה אמר מאסק כי הוא "מהיר יותר מפורשה ובטוח יותר מוולוו".   לקריאה נוספת: >>> המתחרות של טסלה: מי אתן לוסיד וריוויאן? >>> הנפקת ענק: ריוויאן הונפקה בנאסד"ק לפי שווי של 77 מיליארד דולר >>> למה השווי של ריוויאן קפץ ב-30 מיליארד דולר בחצי שנה?  

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    משה 23/11/2021 01:34
    הגב לתגובה זו
    באמת...תלמד לעשות מחקר
  • בדיוק מה שהוא כתב (ל"ת)
    מושון 24/11/2021 11:38
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שגיא 22/11/2021 22:17
    הגב לתגובה זו
    כול כך הרבה הנפקות פייק חלום..זו בועה פר אקסלנס.
  • 2.
    דולי 22/11/2021 20:51
    הגב לתגובה זו
    כלומר טעינה לא מספיקה לנסיעה מתל אביב לחיפה וחזרה. זו לא מכונית זה בלוף. כישלון במלוא מובן המילה. אם הרכב לא נוסע 400 קמ עם מזגן בין טעינה לטעינה אין סיבה לקנות אותו. גם שער 110 זה יותר מדי. אני צופה נפילה ל-10 דולר שמהווים שווי של 100 מיליון שזה גם הרבה. בעצם המחיר הריאלי למניה זה 3-5 דולר
  • 1.
    אתר האינדיאנים מכניס וירוס לטלפונים 22/11/2021 20:01
    הגב לתגובה זו
    אתר האינדיאנים מכניס וירוס לטלפונים
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.