יצרן הרכב ריוויאן
צילום: צילום מסך: פייסבוק החברה

אמזון מפילה את ריוויאן: הסוללה מתרוקנת 40% מהר יותר אם מפעילים מזגן

ריוויאן נופלת ב-14%; שוק הרכב החשמלי תוסס, טסלה עולה לאחר ציוץ של מאסק על השקת מודל היוקרה בסין בחודש מארס הקרוב, ולמרות התקלה באפליקציה ביום שישי שמנעה נסיעה ברכבי החברה, ו-NIO מתקנת נפילה של 9% משבוע שעבר
גיא טל | (5)
חברת רכבי היוקרה החשמליים ריוויאן  RIVIAN AUTOMOTIVE (סימול: RVIN), הספיקה יותר מלהכפיל את שוויה בתוך מספר ימים (זינקה ב-120% בתוך כמה ימים ספורים והגיעה לשווי של יותר מ-150 מיליארד דולר) מאז הצטרפותה לבורסה לפי שווי של 77 מיליארד דולר, אבל מאז היא מתרסקת ואיבדה 35% מהשווי- כולל 12% היום, אך היא עדיין מעל המחיר בהנפקה ונסחרת כעת לפי שווי של כ-100 מיליארד דולר. מה גרם לשינוי הכיוון המהיר? באמצע שבוע שעבר זה לא היה ברור, אבל שתי חדשות רעות לחברה החדשה מסבירות את הירידות. אמזון שמחזיקה בכ-20% ממניות חברת ריוויאן, ואף הזמינה ממנה מאה אלף רכבים, פרסמה הודעה לפיה הסוללה של היצרנית - אולי החלק החשוב ביותר ברכב חשמלי, -מתרוקנת במהירות גבוהה ב-40% מהרגיל כאשר מופעל מזגן על חימום או קירור. בעוד באופן רשמי ריוויאן הודיעה כי רכבי הוואן מתוצרתה יוכלו לנסוע בין טעינה לטעינה בטווח של 120 ל-150 מייל (כ-190 עד 240 ק"מ), נהג מבחן שהיה מעורב בבדיקת הרכב אמר כי הטווח האמיתי יקטן בהרבה כתלות בשימוש במיזוג האוויר. אחד המנהלים באמזון, רוס רייצ'י, אמנם מסר שהדגם שנבדק איננו הדגם הסופי שתייצר ריוויאן, אך זה כמובן מה שמצופה ממנו להגיד כשותף ובעל מניות בחברה. בתגובה להודעה של אמזון יש מי שכבר תוהים האם ייתכן שריוויאן בסוף תתברר כתרמית מהסוג של חברת ניקולה NIKOLA CORPORATION . אמנם שם הייתה תרמית בסדר גודל שונה, אך על כל פנים נשאלת השאלה מדוע החליטו באמזון לרכוש עשרות אלפי כלי רכב מחברה שטרם מכרה כלי רכב אחד, מבלי לבדוק קודם את הדגם הסופי ואת יכולות החברה לעמוד בתנאי הרכישה המוצהרים. פורד וריוויאן כבר לא במקביל - חברת פורד הודיעה כי היא לא מצאה הזדמנויות לשת"פ בין החברות. הרומן בין החברות התחיל בזמן ההשקעה הראשונית של פורד בסטארט-אפ הרכב החשמלי בשנת 2019. החברות הודיעו על שיתוף פעולה ביצור רכב עתידי. לאחר מכן נמסר ששיתוף הפעולה יתבצע על דגם היוקרה המפורסם "לינקולן" של פורד. בשנת 2020 החלו החריקות כשהחברות ביטלו את המיזם השאפתני אך הודיעו שיחפשו הזדמנויות אחרות לשיתוף פעולה ביניהן.  כעת מתברר שההזדמנויות האלו לא נמצאו. דובר מטעם חברת פורד איאן ת'יבודאו אמר: "אנו מכבדים את ריוויאן וקיימנו דיונים נרחבים עמם, אך שני הצדדים הסכימו לא להמשיך בחיפוש אחר כל סוג של שיתוף פעולה בפיתוח כלי רכב משותף. יש לציין כי חברת פורד עצמה נהנתה מאוד מההנפקה המוצלחת של ריוויאן, כאשר השקעה של 500 מיליון דולר, הפכה לשווי של מעל 10 מיליארד דולר. למרבה האירוניה, החברה הצעירה ריוויאן שווה כיום מאה מיליארד דולר, יותר מחברת פורד ששווה כ-80 מיליארד דולר (כשעשרה מתוכם ניתן לייחס לאחזקות שלה בריוויאן עצמה) למרות העובדה שפורד היא יצרנית מוכחת של רכבים וקיימת בשוק שנים רבות, ואילו ריוויאן לא מכרה רכבים בינתיים. ריוויאן עצמה מסרה בתגובה כי "כיון שפורד פנתה לדרך עצמאית בפיתוח רכב אלקטרוני משלה, וכיון שהביקוש לרכבי ריוויאן עלה, החלטנו באופן משותף להתמקד כל חברה בפרויקטים שלה. היחסים שלנו עם פורד הם חלק חשוב במסע שלנו ופורד תישאר משקיעה ושותפה בדרכנו המשותפת לעתיד החשמלי". בינתיים השוק לא קונה את זה. מניית ריוויאן צוללת היום במסחר ואילו פורד דווקא עולה ב-3%. NIO – תיקון מי שכמובן נהנית מהנפילה בריוויאן היא הסינית,  NIO INC , בעלת שווי שוק של כ-65 מיליארד דולר. החברה מזנקת היום ככל הנראה בתגובה לחדשות הרעות מכיוונה של ריוויאן, ובהחלט ניתן לומר שהחדשות הללו מגיעות אליה בזמן. NIO איבדה בשבוע שעבר כ-9% מערכה לאחר שהחליטה לצאת להנפקת מניות ולגייס כ-2 מיליארד דולר, בשער של כ-37.5 דולר, לעומת מחיר של יותר מ-41 דולר באותו זמן, כלומר בדיסקאונט של 9% על מחיר המניה בשוק.  המומחיות של מאסק – הזזת שוק המניות בעזרת ציוצים ומה קורה בטסלה? שם כמובן המניה מתנהלת לפי חוקים משלה. נדמה כי מול כל ידיעה שלילית שאמורה לפגוע במחיר המניה מגיע ציוץ של מאסק והופך את הקערה. לאחר שבסוף שבוע האחרון ננעלו בעלי מכונית טסלה רבים מחוץ לרכביהם בגלל תקלה באפליקציה, ולאחר שנודע כי עוד בכיר בחברה מכר ממניותיו, בהמשך למכירות של מאסק עצמו (שהפילה את המניה בשבוע שעבר), התקלה החמורה באפליקציה והמכירה היו אמורות גם הן להוריד את המניה. אבל אילון מאסק משחק במחיר של המניה של טסלה, ואפילו לא מתבייש בכך. מאסק לא הסתיר היום את התלהבותו מהמודל היוקרתי החדש של טסלה שהושק ביוני האחרון, S Plaid,  וצייץ בחשבון הטוויטר שלו כי המודל הזה "משוגע" (sick). צייצן סיני שמגדיר את עצמו כ"בעל מכונית טסלה מודל S" שאל בתגובה מתי המודל הזה מגיע לסין. מאסק בתגובה מפתיעה צייץ: "קרוב לוודאי באזור מארס". נזכיר כי בחודש יוני האחרון השיקה טסלה את מודל S Plaid  היוקרתי בארצות הברית במחיר של 129,990 דולר. הטווח של מכונית היוקרה הוא 520 מייל (כ-837 קילומטר) והיא יכולה להגיע ל-200 מייל לשעה (כ-321 קמ"ש). בנוגע לדגם זה אמר מאסק כי הוא "מהיר יותר מפורשה ובטוח יותר מוולוו".   לקריאה נוספת: >>> המתחרות של טסלה: מי אתן לוסיד וריוויאן? >>> הנפקת ענק: ריוויאן הונפקה בנאסד"ק לפי שווי של 77 מיליארד דולר >>> למה השווי של ריוויאן קפץ ב-30 מיליארד דולר בחצי שנה?  

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    משה 23/11/2021 01:34
    הגב לתגובה זו
    באמת...תלמד לעשות מחקר
  • בדיוק מה שהוא כתב (ל"ת)
    מושון 24/11/2021 11:38
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שגיא 22/11/2021 22:17
    הגב לתגובה זו
    כול כך הרבה הנפקות פייק חלום..זו בועה פר אקסלנס.
  • 2.
    דולי 22/11/2021 20:51
    הגב לתגובה זו
    כלומר טעינה לא מספיקה לנסיעה מתל אביב לחיפה וחזרה. זו לא מכונית זה בלוף. כישלון במלוא מובן המילה. אם הרכב לא נוסע 400 קמ עם מזגן בין טעינה לטעינה אין סיבה לקנות אותו. גם שער 110 זה יותר מדי. אני צופה נפילה ל-10 דולר שמהווים שווי של 100 מיליון שזה גם הרבה. בעצם המחיר הריאלי למניה זה 3-5 דולר
  • 1.
    אתר האינדיאנים מכניס וירוס לטלפונים 22/11/2021 20:01
    הגב לתגובה זו
    אתר האינדיאנים מכניס וירוס לטלפונים
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ביל גייטס ואילון מאסק רשתות חברתיותביל גייטס ואילון מאסק רשתות חברתיות

עשירי הטכנולוגיה צברו 2.5 טריליון דולר ב-2025: מאסק מוביל ומה קרה לביל גייטס?

ההתלהבות של המשקיעים סביב הבינה המלאכותית הזניקה את שווי החברות והעושר האישי של בכירי עמק הסיליקון, כאשר אילון מאסק מוביל את הרשימה ואילו ביל גייטס הוא היחיד שסיים את השנה עם ירידה בהונו

אדיר בן עמי |

שנת 2025 מסתמנת כאחת השנים הרווחיות ביותר אי פעם עבור האליטה של תעשיית הטכנולוגיה האמריקאית. עשרת המיליארדרים הבכירים בעמק הסיליקון הגדילו את הונם המצרפי ביותר מ־550 מיליארד דולר, בעיקר בזכות ההתלהבות הגוברת של המשקיעים סביב תחום הבינה המלאכותית. על פי נתוני בלומברג, בסיום המסחר בערב חג המולד החזיקו עשרת מייסדי ומנכ"לי הטכנולוגיה העשירים בארה״ב נכסים בהיקף כולל של כ־2.5 טריליון דולר. מדובר בזינוק חד לעומת כ־1.9 טריליון דולר בלבד בתחילת השנה.


עיקר העלייה בהון נבעה מההשקעות האדירות שבוצעו השנה בתשתיות בינה מלאכותית: שבבים מתקדמים, מרכזי נתונים ופיתוח מוצרי AI. עם זאת, בחודשים האחרונים נרשמה תנודתיות מסוימת, על רקע חששות גוברים מהיווצרות בועת השקעות בתחום. לדברי פרופ’ ג’ייסון פורמן מאוניברסיטת הרווארד, מדובר בעליות שמבוססות ברובן על ציפיות עתידיות. לדבריו, המשקיעים מהמרים על כך שהשקעות הענק ב-AI יניבו תשואה, אך עדיין קיימת אי־ודאות גבוהה לגבי קצב המימוש והכדאיות הכלכלית בטווח הארוך.


אילון מאסק מוביל את הרשימה

בראש רשימת המרוויחים עומד אלון מאסק, שהגדיל את הונו בכמעט 50% לרמה של כ־645 מיליארד דולר. במהלך השנה הוא איבד לזמן קצר את המקום הראשון, אך חזר להובלה לאחר שמייסד אורקל, לארי אליסון, עקף אותו לפרק זמן קצר בלבד. הזינוק בהונו של מאסק הגיע בין היתר בעקבות אישור חבילת תגמול חריגה בהיקף של טריליון דולר בטסלה, וכן בעקבות עלייה חדה בשווי של SpaceX, שהוערכה השנה בכ־800 מיליארד דולר, שווי שיא לחברה פרטית בתחום החלל.

מייסדי גוגל, לארי פייג’ וסרגיי ברין, רשמו גם כן קפיצה משמעותית בהונם, לאחר שהחברה הציגה התקדמות בפיתוח מודלי AI ושבבים ייעודיים. פייג’ הגדיל את הונו בכ־61% וברין בכ־59%, והם עקפו בדירוג את בכירי מטא ואורקל.


ג’נסן הואנג, מייסד ומנכ״ל אנבידיה, הפך לאחד הסמלים הבולטים של שנת ה-AI. אנבידיה צמחה לחברה הציבורית הגדולה בעולם עם שווי שוק של מעל 4 טריליון דולר, והואנג עצמו הגיע להון של כ־156 מיליארד דולר. במקביל לעלייה החדה בשווי, מסמכים רגולטוריים מראים כי הואנג מימש השנה מניות בהיקף של יותר ממיליארד דולר, תוך ניצול הזינוק במחיר המניה והביקוש הגובר לשבבי AI מתקדמים.