יצרן הרכב ריוויאן
צילום: צילום מסך: פייסבוק החברה

אמזון מפילה את ריוויאן: הסוללה מתרוקנת 40% מהר יותר אם מפעילים מזגן

ריוויאן נופלת ב-14%; שוק הרכב החשמלי תוסס, טסלה עולה לאחר ציוץ של מאסק על השקת מודל היוקרה בסין בחודש מארס הקרוב, ולמרות התקלה באפליקציה ביום שישי שמנעה נסיעה ברכבי החברה, ו-NIO מתקנת נפילה של 9% משבוע שעבר
גיא טל | (5)
חברת רכבי היוקרה החשמליים ריוויאן  RIVIAN AUTOMOTIVE (סימול: RVIN), הספיקה יותר מלהכפיל את שוויה בתוך מספר ימים (זינקה ב-120% בתוך כמה ימים ספורים והגיעה לשווי של יותר מ-150 מיליארד דולר) מאז הצטרפותה לבורסה לפי שווי של 77 מיליארד דולר, אבל מאז היא מתרסקת ואיבדה 35% מהשווי- כולל 12% היום, אך היא עדיין מעל המחיר בהנפקה ונסחרת כעת לפי שווי של כ-100 מיליארד דולר. מה גרם לשינוי הכיוון המהיר? באמצע שבוע שעבר זה לא היה ברור, אבל שתי חדשות רעות לחברה החדשה מסבירות את הירידות. אמזון שמחזיקה בכ-20% ממניות חברת ריוויאן, ואף הזמינה ממנה מאה אלף רכבים, פרסמה הודעה לפיה הסוללה של היצרנית - אולי החלק החשוב ביותר ברכב חשמלי, -מתרוקנת במהירות גבוהה ב-40% מהרגיל כאשר מופעל מזגן על חימום או קירור. בעוד באופן רשמי ריוויאן הודיעה כי רכבי הוואן מתוצרתה יוכלו לנסוע בין טעינה לטעינה בטווח של 120 ל-150 מייל (כ-190 עד 240 ק"מ), נהג מבחן שהיה מעורב בבדיקת הרכב אמר כי הטווח האמיתי יקטן בהרבה כתלות בשימוש במיזוג האוויר. אחד המנהלים באמזון, רוס רייצ'י, אמנם מסר שהדגם שנבדק איננו הדגם הסופי שתייצר ריוויאן, אך זה כמובן מה שמצופה ממנו להגיד כשותף ובעל מניות בחברה. בתגובה להודעה של אמזון יש מי שכבר תוהים האם ייתכן שריוויאן בסוף תתברר כתרמית מהסוג של חברת ניקולה NIKOLA CORPORATION . אמנם שם הייתה תרמית בסדר גודל שונה, אך על כל פנים נשאלת השאלה מדוע החליטו באמזון לרכוש עשרות אלפי כלי רכב מחברה שטרם מכרה כלי רכב אחד, מבלי לבדוק קודם את הדגם הסופי ואת יכולות החברה לעמוד בתנאי הרכישה המוצהרים. פורד וריוויאן כבר לא במקביל - חברת פורד הודיעה כי היא לא מצאה הזדמנויות לשת"פ בין החברות. הרומן בין החברות התחיל בזמן ההשקעה הראשונית של פורד בסטארט-אפ הרכב החשמלי בשנת 2019. החברות הודיעו על שיתוף פעולה ביצור רכב עתידי. לאחר מכן נמסר ששיתוף הפעולה יתבצע על דגם היוקרה המפורסם "לינקולן" של פורד. בשנת 2020 החלו החריקות כשהחברות ביטלו את המיזם השאפתני אך הודיעו שיחפשו הזדמנויות אחרות לשיתוף פעולה ביניהן.  כעת מתברר שההזדמנויות האלו לא נמצאו. דובר מטעם חברת פורד איאן ת'יבודאו אמר: "אנו מכבדים את ריוויאן וקיימנו דיונים נרחבים עמם, אך שני הצדדים הסכימו לא להמשיך בחיפוש אחר כל סוג של שיתוף פעולה בפיתוח כלי רכב משותף. יש לציין כי חברת פורד עצמה נהנתה מאוד מההנפקה המוצלחת של ריוויאן, כאשר השקעה של 500 מיליון דולר, הפכה לשווי של מעל 10 מיליארד דולר. למרבה האירוניה, החברה הצעירה ריוויאן שווה כיום מאה מיליארד דולר, יותר מחברת פורד ששווה כ-80 מיליארד דולר (כשעשרה מתוכם ניתן לייחס לאחזקות שלה בריוויאן עצמה) למרות העובדה שפורד היא יצרנית מוכחת של רכבים וקיימת בשוק שנים רבות, ואילו ריוויאן לא מכרה רכבים בינתיים. ריוויאן עצמה מסרה בתגובה כי "כיון שפורד פנתה לדרך עצמאית בפיתוח רכב אלקטרוני משלה, וכיון שהביקוש לרכבי ריוויאן עלה, החלטנו באופן משותף להתמקד כל חברה בפרויקטים שלה. היחסים שלנו עם פורד הם חלק חשוב במסע שלנו ופורד תישאר משקיעה ושותפה בדרכנו המשותפת לעתיד החשמלי". בינתיים השוק לא קונה את זה. מניית ריוויאן צוללת היום במסחר ואילו פורד דווקא עולה ב-3%. NIO – תיקון מי שכמובן נהנית מהנפילה בריוויאן היא הסינית,  NIO INC , בעלת שווי שוק של כ-65 מיליארד דולר. החברה מזנקת היום ככל הנראה בתגובה לחדשות הרעות מכיוונה של ריוויאן, ובהחלט ניתן לומר שהחדשות הללו מגיעות אליה בזמן. NIO איבדה בשבוע שעבר כ-9% מערכה לאחר שהחליטה לצאת להנפקת מניות ולגייס כ-2 מיליארד דולר, בשער של כ-37.5 דולר, לעומת מחיר של יותר מ-41 דולר באותו זמן, כלומר בדיסקאונט של 9% על מחיר המניה בשוק.  המומחיות של מאסק – הזזת שוק המניות בעזרת ציוצים ומה קורה בטסלה? שם כמובן המניה מתנהלת לפי חוקים משלה. נדמה כי מול כל ידיעה שלילית שאמורה לפגוע במחיר המניה מגיע ציוץ של מאסק והופך את הקערה. לאחר שבסוף שבוע האחרון ננעלו בעלי מכונית טסלה רבים מחוץ לרכביהם בגלל תקלה באפליקציה, ולאחר שנודע כי עוד בכיר בחברה מכר ממניותיו, בהמשך למכירות של מאסק עצמו (שהפילה את המניה בשבוע שעבר), התקלה החמורה באפליקציה והמכירה היו אמורות גם הן להוריד את המניה. אבל אילון מאסק משחק במחיר של המניה של טסלה, ואפילו לא מתבייש בכך. מאסק לא הסתיר היום את התלהבותו מהמודל היוקרתי החדש של טסלה שהושק ביוני האחרון, S Plaid,  וצייץ בחשבון הטוויטר שלו כי המודל הזה "משוגע" (sick). צייצן סיני שמגדיר את עצמו כ"בעל מכונית טסלה מודל S" שאל בתגובה מתי המודל הזה מגיע לסין. מאסק בתגובה מפתיעה צייץ: "קרוב לוודאי באזור מארס". נזכיר כי בחודש יוני האחרון השיקה טסלה את מודל S Plaid  היוקרתי בארצות הברית במחיר של 129,990 דולר. הטווח של מכונית היוקרה הוא 520 מייל (כ-837 קילומטר) והיא יכולה להגיע ל-200 מייל לשעה (כ-321 קמ"ש). בנוגע לדגם זה אמר מאסק כי הוא "מהיר יותר מפורשה ובטוח יותר מוולוו".   לקריאה נוספת: >>> המתחרות של טסלה: מי אתן לוסיד וריוויאן? >>> הנפקת ענק: ריוויאן הונפקה בנאסד"ק לפי שווי של 77 מיליארד דולר >>> למה השווי של ריוויאן קפץ ב-30 מיליארד דולר בחצי שנה?  

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    משה 23/11/2021 01:34
    הגב לתגובה זו
    באמת...תלמד לעשות מחקר
  • בדיוק מה שהוא כתב (ל"ת)
    מושון 24/11/2021 11:38
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שגיא 22/11/2021 22:17
    הגב לתגובה זו
    כול כך הרבה הנפקות פייק חלום..זו בועה פר אקסלנס.
  • 2.
    דולי 22/11/2021 20:51
    הגב לתגובה זו
    כלומר טעינה לא מספיקה לנסיעה מתל אביב לחיפה וחזרה. זו לא מכונית זה בלוף. כישלון במלוא מובן המילה. אם הרכב לא נוסע 400 קמ עם מזגן בין טעינה לטעינה אין סיבה לקנות אותו. גם שער 110 זה יותר מדי. אני צופה נפילה ל-10 דולר שמהווים שווי של 100 מיליון שזה גם הרבה. בעצם המחיר הריאלי למניה זה 3-5 דולר
  • 1.
    אתר האינדיאנים מכניס וירוס לטלפונים 22/11/2021 20:01
    הגב לתגובה זו
    אתר האינדיאנים מכניס וירוס לטלפונים
טראמפ ופאוולטראמפ ופאוול

הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25% – מה אמר פאוול במסיבת העיתונאים?

הפדרל ריזרב הפחית את הריבית ברבע אחוז לטווח של 4%-4.25% וצופה עוד 2 הורדות ריבית השנה. הבנק המרכזי ציין כי נוכח האינפלציה הגבוהה יפעל בזהירות ויבחן הפחתות נוספות לפי הנתונים

אדיר בן עמי |

בפעם הראשונה השנה ומאז חזרתו של טראמפ לבית הלבן, הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25%. החלטת הפדרל ריזרב התקבלה כצפוי לאחר תקופה ארוכה של סימנים להאטה בשוק העבודה והיחלשות בלחצי האינפלציה. מדובר במהלך שנועד להמריץ את הצמיחה ולתמוך בתעסוקה, ומסמן שינוי כיוון מובהק אחרי חודשים של ריבית יציבה ברמות גבוהות. כעת נותר לראות מה פאוול יגיד במסיבת העיתונאים.


הפדרל ריזרב הוריד את הריבית לראשונה מזה תשעה חודשים, אך שמר על גישה זהירה כאשר הפחית אותה ברבע אחוז בלבד. בתום ישיבת מדיניות בת יומיים קבעה ועדת השוק הפתוח של הבנק המרכזי יעד ריבית חדש בטווח של 4%-4.25%, בהתאם לציפיות המשקיעים. עוד לפני ההחלטה העריך שוק החוזים על הריבית בסבירות של 96% שהפד יבחר בהפחתה צנועה זו.


עם זאת, אתגר האינפלציה ממשיך להעיב על קובעי המדיניות. מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט טיפס כמעט באחוז שלם מעל יעד האינפלציה של 2% שנקבע על ידי הבנק, מה שמעיד כי לחצי המחירים טרם שככו. הפד הדגיש כי ימשיך לעקוב מקרוב אחר הנתונים הכלכליים וכי המשך הורדות ריבית יישקלו בזהירות, בהתאם להתפתחויות בשוק העבודה וברמות המחירים.


בהודעתו ציין הפדרל ריזרב כי זוהי הפחתת הריבית הראשונה לשנת 2025, וכי התחזית החציונית מצביעה על הורדה כוללת של כ-0.5% נוספים עד סוף השנה. עם זאת, לא כולם שותפים לקצב הזה: המושל מירן הצביע בעד הפחתה חדה יותר של חצי אחוז כבר בהחלטה הנוכחית, בעוד שישה בכירים סבורים שלא תהיינה עוד הורדות במהלך השנה ותשעה בכירים מעריכים שתי הפחתות נוספות. עוד הדגיש הבנק כי הסיכונים להיחלשות בשוק העבודה גברו, מה שמעיד על שינוי דגש במדיניות – ממאבק באינפלציה להגנה על התעסוקה והצמיחה.


שוק העבודה 

למרות סימנים ברורים להאטה בשוק העבודה, הפדרל ריזרב הותיר ללא שינוי את תחזיותיו לשיעור האבטלה לשנה הקרובה. לפי התחזית החציונית בעדכון האחרון של תחזיות המדיניות (SEP), שיעור האבטלה צפוי לעלות ל-4.5% עד סוף 2025 – בדיוק כפי שנקבע בתחזיות הקודמות.


ליסה קוק (אונ' מישגן)ליסה קוק (אונ' מישגן)

טראמפ פנה לבית המשפט העליון כדי לפטר את חברת מועצת הנגידים ליסה קוק

הנשיא מבקש לבטל החלטות של ערכאות נמוכות ולהדיח את קוק בטענה להטעיה במסמכי משכנתא, מהלך שעשוי להעניק לו רוב במועצת הפדרל ריזרב ולהשפיע על מדיניות הריבית לשנים ארוכות

אדיר בן עמי |

נשיא ארה״ב הגיש עתירה לבית המשפט העליון בבקשה לבטל החלטות של ערכאות נמוכות ולאפשר לו לפטר את ליסה קוק, חברת מועצת הנגידים של הפדרל ריזרב. הצעד מגיע יום לאחר שקוק הצביעה בעד הורדת ריבית בישיבת ספטמבר של הבנק.

בלב המחלוקת עומד מצב שלא התרחש ב־111 שנות קיומו של הפדרל ריזרב: נשיא המבקש לפטר נגידה בטענה ל"סיבה מוצדקת". טראמפ טוען כי קוק הציגה מסמכי משכנתא כוזבים ב־2021, לפני מינויה, וכך קיבלה תנאים מועדפים. לטענתו, הדבר מצדיק את הדחתה ממועצת קובעי הריבית של ארצות הברית.


הפרשה החלה ב־25 באוגוסט כאשר טראמפ שלח לקוק מכתב פיטורים. מנהל סוכנות הפיננסים הפדרלית, ביל פולטה, טען כי במסמכי המשכנתא שהגישה הופיעו פרטים לא נכונים שהקנו לה תנאים מועדפים. שלושה ימים אחר כך פתחה קוק בהליך משפטי כדי למנוע את הדחתה. ב־9 בספטמבר קיבל שופט פדרלי את בקשתה של קוק להקפיא את הפיטורים באופן זמני, מה שאיפשר לה להמשיך בתפקידה ולהצביע בישיבת הפד. הממשל ערער על ההחלטה בטענה שלנשיא נתונה סמכות לפטר נגיד מסיבה מוצדקת, וכי אין מקום להתערבות שיפוטית בהחלטה מסוג זה. עוד נטען כי מסמכי המשכנתא מספקים עילה ברורה לפיטורים.


ביום שני האחרון דחה בית משפט לערעורים את בקשת הממשל וקבע ברוב של שניים מול אחד שקוק תמשיך לכהן כל עוד הדיון נמשך. השופטים ציינו כי הסרתה בשלב זה תפגע בזכותה להליך הוגן ותערער את המצב הקיים.


כעת עתר הממשל לבית המשפט העליון. בעתירה שהגיש התובע הכללי ג'ון זאואר נטען כי מדובר בהתערבות שיפוטית שאינה במקומה בסמכות הפיטורים של הנשיא. לטענת הממשל, תפקיד כמו של קוק אינו מוגן על ידי סעיפי הליך הוגן, ולנשיא שיקול דעת מלא להגדיר מהי סיבה מוצדקת לפיטורים. העתירה מבקשת להוציא "צו עצירה" שיביא להדחת קוק מיידית אף בטרם יתקבל פסק דין סופי. הממשל טוען כי עיכוב ההחלטה יפגע ביכולתו של הנשיא להפעיל את מדיניותו הכלכלית ובסמכות הרשות המבצעת.