ביהמ"ש בארה"ב אישר פשרה בין בואינג למשפחות נספי ההתרסקות באתיופיה

החברה תודה שהיו ליקויי בטיחות במטוסים מדגם 737-מקס ושהיא האחראית לדבר. המשפחות תוותרנה על סנקציות נגד עובדי החברה הקשורים לכך בעבר ובהווה, ועל טענותיהן נגד יצרנית החיישנים לדגם זה. המניה עולה, וברקע דיווח על סוף הקרקוע בסין
גיא טל |

שופט בית המשפט האמריקאי אישר הסכם פשרה בין יצרנית המטוסים  BOEING (BA) לבין משפחות הנספים באסון התרסקות המטוס שלה מסדה 737-MAX באתיופיה ב-2019 בו נהרגו 157 בני אדם

מניית החברה מנתרת בשעה זו בוול סטריט מעל 5% לאחר מספר הודעות בסלון האווירי שמתקיים בימים אלו בדובאי, ביניהן הודיעה החברה שהיא מצפה לקבל בקרוב אישור מסין להפעיל מחדש את המטוס בתחומה.

במסגרת הסכם הפשרה בואינג תודה שלמטוס היו ליקויי בטיחות ושאין להאשים אף אחד אחר בהתרסקות. מטוס מסדרת הדגל של החברה, 737 מקס, קורקע לאחר שתי התרסקויות. הראשונה באינדונזיה בשנת 2018 והשנייה באתיופיה בשנת 2019 בהן נספו מאות בני אדם.

החברה ביצעה תיקונים משמעותיים ולאחר 20 חודשים חזר המטוס לשירות. ההתרסקויות אלו עלו עד כה לחברת בואינג כ-20 מיליארד דולר בישוב תביעות שונות מלבד זו שכעת הוסדרה והייתה אמורה לידון בבית המשפט באילינוי.

יצוין כי במסגרת ההסדר לא ינקטו סנקציות נגד בכירי ועובדי בואינג בעבר ובהווה שהיה להם חלק בליקויים שהובילו להתרסקות. עוד ויתרו משפחות הנספים בהסדרת על טענות נוספות נגד יצרנית החיישנים למטוסי ה-737-מקס, חברת Rosemount Aerospace, וכמוה גם את אלה נגד החברה האם Rockwell Collins מקבוצת Raytheon Technologies.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.