כריסטין לאגארד
צילום: צילום: MEDEF, מתוך flickr

נשיאת הבנק המרכזי האירופי: "האינפלציה זמנית אך תמשך יותר זמן מהצפוי"

האינפלציה בגוש האירו עלתה מעל 2% לאחרונה, מעל היעד של הבנק המרכזי האירופי - בבנק עדיין טוענים שמדובר במשבר חולף
סתיו קורן | (5)

האינפלציה בגוש האירו עלתה מעל 2% לאחרונה, מעל היעד של הבנק המרכזי האירופי (ECB). אולם נשיאת הבנק, כריסטין לגארד אמרה כי היא סבורה שמדובר בעלייה זמנית בלבד. הנשיאה הודתה שככל הנראה העלייה באינפלציה צפויה להמשך זמן רב יותר ממה שציפו בבנק. 

"אנחנו רואים שהאינפלציה עולה עוד יותר בטווח הקרוב, אבל ככל הנראה תרד בשנה הבאה" אמרה לגארד במסיבת עיתונאים לאחר שהבנק הודיע כי לא יבצע שינויים במדיניות שלו. 

לגארד זיהתה כמניעים העיקריים של האינפלציה את מחירי האנרגיה, ואת שרשראות האספקה. האינפלציה בגוש האירו הגיעה ל-3.4% בחודש שעבר וככל הנראה צפויה לעלות ל-3.7% בחודש הנוכחי, לפי הערכות הבזק שעתידות להתפרסם מחר.

זה עורר שאלות האם המדיניות האגרסיבית של הבנק של רכישות מסיביות של אג"ח ושיעורים שליליים על פיקדונות עדיין מתאימה. לגארד אמר כי האינפלציה שלטה בדיונים של מועצת הממשל. "דיברנו המון על האינפלציה ועשינו הרבה חשבון נפש כדי לבחון את הניתוח שלנו, ואנו בטוחים שהניתוח שלנו צודק, והאינפלציה תרד במהלך 2022".

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    מרקו 29/10/2021 14:47
    הגב לתגובה זו
    הגב' המלומדת שכחה שבעולמנו הכל זמני . , פעם למעלה ופעם למטה . מה חדש ?
  • 4.
    אלון מזרחי לא יכול היה לנסח את זה טוב יותר (ל"ת)
    השד כבר יצא מהבקבוק 29/10/2021 11:02
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    הכל זמני גם החיים (ל"ת)
    צחי 29/10/2021 09:42
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ומי יחזיר את ערך הכסף שנשרף 29/10/2021 00:31
    הגב לתגובה זו
    ומי יחזיר את ערך הכסף שנשרף
  • 1.
    נגידי השקר 28/10/2021 22:26
    הגב לתגובה זו
    דוואגים לעשירים ופוחדעם לעלותצריבית
פיטורים
צילום: FREEPICK

גל של פיטורים באוקטובר, הגבוה מזה 22 שנים

דוח צ'אלנג'ר מצביע על מעבר מהאטה בגיוסים לגל פיטורים; על רקע השבתת הממשל; אתמול מדד ה-ADP הצביע על גידול צנוע בתעסוקה במגזר הפרטי

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה פיטורים תעסוקה

חודש אוקטובר 2025 נרשם כחודש החלש ביותר לשוק העבודה האמריקאי מאז 2003 מבחינת הכרזות פיטורים. המעסיקים בארה"ב הודיעו על 153,074 מפוטרים, כמעט פי שלושה מספטמבר וזינוק של כ-175% מול אוקטובר 2024, לפי חברת הייעוץ צ'לנג'ר. המניעים המרכזיים הם קיצוץ עלויות, התאמות לעידן ה-AI ותיקון לגל הגיוסים של תקופת הקורונה. את הרשימה הובילו חברות טכנולוגיה ולצידן מחסנים, לוגיסטיקה וקמעונאות.

במבט מתחילת השנה, היקף ההודעות על פיטורים הגיע לכמעט 1.1 מיליון משרות, כבר כעת גבוה משמעותית מכל שנת 2024 (761 אלף). צ'אלנג'ר מציינת שמדובר בשיא רב שנתי לחודשים הראשונים של השנה, כשהאצת האימוץ של בינה מלאכותית ובלימת הביקושים הצרכניים והעסקיים דוחפות חברות להדק חגורה. על פ הדוח, הסקטור הלוגיסטי הוביל באוקטובר עם כמעט 48 אלף קיצוצים והטק אחריו בלמעלה מ-33 אלף.

הדוח מתפרסם בזמן השבתת ממשל פדרלית שדחתה את פרסום הנתונים הרשמיים של משרד העבודה, ולכן המשקיעים וקובעי המדיניות נשענים על מדדים פרטיים כמו צ'אלנג'ר ו-ADP. באותו נושא, אתמול דוח ADP (חברה לעיבוד תלושי שכר) הצביע באוקטובר על תוספת של 42 אלף משרות במגזר הפרטי ועל עליית שכר שנתית של כ-4.5%, שיפור צנוע אחרי חודשיים חלשים, אך כזה שאינו סותר גלי קיצוצים נקודתיים בסקטורים מסוימים. כלומר, השוק נע בין גיוס נמוך ופיטורים ממוקדים, שילוב שמרכך את קצב יצירת המשרות נטו.

בצ'אלנג'ר מדגישים שמדובר ב"תיקון" לחצי-עשור של התרחבות מהירה, כעת בתוספת לחץ על מרווחים (שכר, מימון, לוגיסטיקה) ואימוץ מואץ של מערכות AI שמייתרות תפקידים תפעוליים ומשרדיים. לצד הטק והלוגיסטיקה, גם קמעונאות ושירותים מדווחים על תוכניות התייעלות, עם דוגמאות בולטות מחברות כמו אמזון, טארגט ו-UPS באחרונה. מבחן ההמשך יהיה אם המגמה תישאר סקטוריאלית או תתרחב לשוק כולו.

ההשפעה על השווקים

הנתונים מאוקטובר יוצרים מצב מורכב עבור הפד: מצד אחד, הקפיצה בפיטורים מאותתת על התקררות ממשית בשוק העבודה, נתון שתומך בגישה מרחיבה יותר וברעיון של הורדת ריבית בהמשך. ירידה בלחצי השכר והביקוש מצמצמת את הסיכון לאינפלציה, ומעניקה לבנק המרכזי "מרחב נשימה" לפעול כדי לבלום את ההאטה מבלי לחשוש מגל התייקרויות חדש.

טיסה של אמריקן איירליינס. קרדיט: רשתות חברתיותטיסה של אמריקן איירליינס. קרדיט: רשתות חברתיות

הכאוס האווירי מתרחב על רקע השבתת הממשל הפדרלי

ענף התעופה בארה״ב נקלע ליום ראשון של קיצוצי טיסות חסרי תקדים, כאשר נרשמו ביטולים של כ-700 טיסות של ארבעת המובילות, אמריקן, יונייטד, דלתא וסאות׳ווסט, בעקבות מחסור חריף בבקרי טיסה שנגרם בשל השבתת הממשל הפדרלי; רשות התעופה (FAA) צמצמה את פעילות שדות התעופה ב-40 מוקדים מרכזיים ב-4%, וללא פתרון, הצמצומים יילכו ויתרחבו 

רן קידר |

ענף התעופה האמריקאי נכנס ליום הראשון של מגבלות חסרות תקדים, כאשר ארבע מחברות התעופה הגדולות בארה״ב: דלתא Delta Air Lines Inc -1.21%  , אמריקן איירליינס American Airlines 0.72%  , יונייטד איירליינס United Continental -0.75%   וסאות'ווסט איירליינס Southwest Airlines Co -0.76%   נאלצו לבטל כ-700 טיסות שיועדו להמריא היום, בעקבות הוראת רשות התעופה הפדרלית (FAA) לצמצם את נפח הפעילות בשדות התעופה. מדובר בצעד ראשון במסגרת מהלך שמטרתו להתמודד עם מחסור חמור בבקרי טיסה ותוצאה ישירה של השבתת הממשל הארוכה בתולדות ארה״ב, שנכנסה כעת ליום ה-38 שלה.

הקיצוצים, שהחלו בשעה 6:00 בבוקר שעון ניו יורק, תקפים ל-40 שדות תעופה מרכזיים ברחבי המדינה. על פי הודעת ה-FAA, שיעור הקיצוצים צפוי לעלות ל-6% ביום שלישי ול-10% עד ה-14 בנובמבר, במידה והשבתה לא תסתיים עד אז. נכון לעכשיו, הקיצוצים אינם חלים על טיסות בינלאומיות, אך טיסות פנים רבות, בעיקר אזוריות, מושפעות מהמהלך. 

מנכ"ל אמריקן איירליינס, רוברט איזום, אמר כי החברה לא צופה שיבושים משמעותיים בטווח הקצר, אך הזהיר מפני החרפת המצב: "רמת הביטולים הנוכחית תגדל עם הזמן, וזה עלול להפוך לבעיה אמיתית אם ההשבתה תימשך. בשלב הזה נוכל להתמודד, אבל כל קיצוץ נוסף יהיה בעייתי מאוד". לפי הדיווחים, ההשפעה צפויה להיות מתונה יותר בשבת, מאחר שזהו יום עם פחות טיסות מתוכננות. חברת יונייטד איירליינס מסרה כי הצליחה לשבץ מחדש מחצית מהנוסעים שטיסותיהם בוטלו בתוך ארבע שעות בלבד ממועד ההמראה המקורי. 

ה-FAA עורר כעס רב בקרב חברות התעופה לאחר שפרסם את רשימת שדות התעופה המושפעים פחות מ-12 שעות לפני כניסת ההוראה לתוקף, תוך דחיית טענות החברות שביקשו דחייה או התאמות. לדברי גורמים בתעשייה, ההתרעה הקצרה גרמה לשיבושים בלוחות הזמנים, לבלבול במרכזי הבקרה ולזינוק בביטולים ברגע האחרון. 

בנוסף לקיצוצי הטיסות, רשות התעופה מתמודדת עם שיעורי היעדרות גבוהים בקרב בקרי הטיסה, כאשר לפי מנהל ה-FAA, בין 20% ל-40% מהבקרים לא מגיעים לעבודה מדי יום. ההיעדרויות הללו מאלצות את הסוכנות להאט את קצב התנועה האווירית, ואף להטיל עיכובים קרקעיים בשדות תעופה מרכזיים כגון אוסטין ובוירג'יניה, הסמוכה לבירה, וושינגטון די סי.