רדיט
צילום: Brett Jordan on Unsplash
IPO

משקיעי הריטייל ינפיקו את עצמם: על רדיט ושאר IPO’s בולטים שבדרך

טנדרים חשמליים, משלוחי מזון לבית הלקוח, מסחר בשבבי מניות וחברת התשלומים שתשאף לשווי של 100 מיליארד ד' אחרי שכבר החליפה ידיים בשוק הפרטי לפי 152 מיליארד - אלה כמה מההנפקות המעניינות לרבעון ולתחילת 2022
איתי פת-יה | (1)
נושאים בכתבה הנפקה

השיח של משקיעי הריטייל ברשתות שווה כסף לא רק לחברות בהן אלה מחליטים וממליצים זה לזה להשקיע, אלא כמובן גם לפלטפורמות עצמן. הדוגמה המובהקת ביותר היא קהילת wallstreetbest באתר הפורומים רדיט. כמה שיותר שיח באינסוף הפורומים שבאתר שווה יותר טראפיקף שהופך את הנדל״ן הפרסומי של רדיט לאטרקטיבי עוד יותר. רדיט עצמה בדרך להנפקה, ואם חברי הפורום המכובד שהוזכר רוצים לקנות מניה של החברה, יעזור להם מאד אם ישמרו על הגחלת וימשיכו את הפעילות הערה. את בבואתם יוכלו לגלות בדוחות הרבעוניים בנתוני המשתמשים הפעילים מדי חודש, ואז לטפוח לעצמם על השכם. הנה מה שצריך לדעת על ההנפקה הקרובה - ועוד כאלה בולטות ברבעון הנוכחי, האחרון של 2021, וכן תחילת 2022.

לא רק אצלנו בארץ, אלא גם בוול סטריט הייתה זו שנת שיא של הנפקות, בין אם מדובר בכאלה מסורתיות, ברישום ישיר למסחר (כפי שעשתה בזמנו ספוטיפיי) או בטרנד המצטנן של הספאקים. 257 מיליארד דולר גויסו בשלוש הדרכים הללו מתחילת השנה.

רדיט שאיתה פתחנו תנסה לגייס לפי שווי של 15 מיליארד דולר בתחילת השנה הבאה. זאת, לאחר שבסבב גיוס בשוק הפרטי מאוגוסט האחרון גייסה 700 מיליון דולר לטובת הפעילות השגרתית ומשיכת לקוחות חדשים, ולפי שווי של 10 מיליארד דולר.

חברה נוספת שפעילותה קשורה לשוק ההון, רק פחות בדיבורים ויותר בסגירת עסקאות, היא Acorns שהוקמה לפני תשע שנים. לחברה פלטפורמה להשקעות-מיקרו, כלומר רכישת שבבי מניות של חברות נסחרות, וכן רובו-אינווסטינג, שהן השקעות אוטומטיות מבוססות אלגוריתמים. השווי אמור להיות הצנוע שברשימה הזאת - 2.2 מיליארד דולר, וכאן מדובר במיזוג לשלד הספאק Pioneer Merger Corp (PACX), שהוא עצמו הונפק במרץ. ההכנסות ב-2020 הסתכמו ב-71 מיליון דולר וב-2023 החברה צופה שיעלו ב-335% מאז ל-309 מיליון דולר, הודות לבסיס משתמשים של 8 מיליון איש אליו היא שואפת להגיע. נראה.

עוד הנפקה מהתחום החם של רכבים חשמליים תהיה זו שתבצע Rivian החודש או בנובמבר, לפי שווי מוערך של 80 מיליארד דולר. החברה לא מייצרת רכבי פרייבט רגילים, כי אם טנדרים, שבאחרונה קיבלה אישורים רגולטורים למכורם בארצות הברית. בין משקיעי החברה נמנים  AMAZON (AMZN),  FORD MOTOR CO (F), T. ROWE PRICE GROUP (TROW) וקרן פידליטי. הדגם הראשון של החברה, ה-SUV ששמו R1S אמור להיות מושק עוד בסתיו. ריוויאן רוצה לגייס 5-8 מיליארד דולר. בבריטניה, ראש הממשלה בוריס ג׳ונסון מנסה לגרום, דרך לחצים על ג׳ף בזוס בעלי אמזון, לכך שריוויאן תפתח מפעל ייצור בסמוך לבריסטול בהשקעה של 1.39 מיליארד דולר.

אחרי שמוקדם יותר השנה נקטעו המגעים למיזוגה של חברת משלוחי המזון InstaCart לתוך  DOORDASH INC (DASH), עתה הראשונה צפויה לגייס כסף מהציבור בדרך של הנפקה. במרץ, בסבב הגיוס האחרון שלה, בו קיבלה מימון של 265 מיליון דולר, שווי עמד על 39 מיליארד דולר - עליה של 120% לעומת הערכת השווי של חמישה חודשים קודם לכן. יצוין כי מבחינת היקף פעילות, זו החברה הגדולה בתחומה בארצות הברית. החברה לאחרונה חתמה על שיתוף פעולה עם קמעונאית הענק  KROGER CO THE (KR) במסגרתו תבצע משלוחים של הזמנות מסניפיה תוך 30 דקות לבית הלקוח.

הגדולה שבהנפקות המתוכננות, לפי מה שידוע עד כה, תהיה של חברת התשלומים Stripe. זו עתידה לצאת לדרך ב-2022 לפי שווי של 100 מיליארד דולר (עוד חזון למועד לגבי המספר הזה). ייתכן כי זו תבחר בשיטת הרישום הישיר. מדובר בחברה בת 11 שנה שבססב הגיוס האחרון במרץ הוערכה ב-95 מיליארד דולר. עם זאת לפי הפרסומים העברת מניות בין מחזיקים פרטיים משקף לחברה כבר שווי של 152 מיליארד דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אבי 01/10/2021 22:23
    הגב לתגובה זו
    היחידים שמרוויחים מfrog זה השורטיסטים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.