יצרן הרכב פאראדיי
צילום: צילום מסך, אתר החברה

קוואנטומסקייפ חתמה על הסכם נוסף; המניה מנתרת ב-17%

הדיווח לרשות לניירות ערך יצא ללא פרסום שם השותפה; אך נכתב כי זאת חברה בעשיריה השנייה של יצרניות הציוד לרכב 
צחי אפרתי |

קוואנטום סקייפ (סימול: QS) חתמה על הסכם נוסף, השני שלה אחרי פולקסווגן (VWAGY), אך עדיין לא פרסמה את שם השותפה החדשה. כך על פי דיווח שמסרה לרשות לניירות ערך האמריקאית (SEC), תוך שהיא מתכוונת להתחיל לייצר תאי סוללה מהדור הבא לקראת הצמיחה הצפויה בשוק הרכבים חשמליים.

קוואנטום אמנם לא פרסמה את שם החברה, אך היא מציינת כי היא בעשיריה השנייה של יצרניות הציוד לרכב (לפי ההכנסות גלובליות). יצרנית הציוד לרכבים תעריך את אבות טיפוס מתקדמים יותר של תאי הסוללה של  קוואנטום. והיא תרכוש את הסוללות עם קיבולת של 10 מגה-ואט מהפיילוט. היא מצפה שהסוללות יהיו מוכנות ומסופקות עוד קודם לתאריך הייצור בשנת 2023.

ראוי לציין כי המצברים של קוואנטום משכו את תשומת ליבם של חברות רכב אחרות. בין אלה יש את פולקסווגן המתכננת להשתמש בהן בקו חדש  של רכבים חשמליים (רכבי EV). התוכנית הנוכחית של פולקסווגן היא שיהיו כ-25 מיליון רכבי EV על הכביש עד שנת 2030. המשמעות היא שכבר יש הרבה ביקוש לסוללות של קוואנטום סקייפ. בהתבסס על החדשות של היום חברות נוספות במרחב ה-EV מהמרות גם על פיתוח הסוללה של החברה.

מניית החברה עולה במסחר עצום. נכון לכתיבת שורות אלה, יותר כ-38 מיליון מניות במניה החליפו ידיים. זהו זינוק גדול בהשוואה להיקף מסחר יומי ממוצע של 8.4 מיליון מניות.

חברת קוואנטומסקייפ עוסקת בפיתוח של סוללה למכוניות חשמליות שתהיה מבוססת על ליתיום במצבו היציב דבר שלדבריה יוכל להוביל לטעינה מהירה יותר, זולה יותר ובטוחה יותר. החברה מכונה לעיתים "חברת הסלבריטאים" מכיוון שמבין המשקיעים שלה ניתן למנות את ביל גייטס, חברת פולקסווגן וקרן ההשקעות הלאומית של מדינת קטאר.

החברה נכנסה לבורסה דרך ספאק שהודיע במהלך אוגוסט 2020 על המיזוג עימה – המיזוג עם הספאק היה נחשב לאחד ממיזוגי ה-SPAC המוצלחים ביותר כאשר מניית הספאק זינקה, בתוך חודשים אחדים ב-1,200% ממחיר של 10 דולר בו הונפקה ונסחרה עד להודעה על המיזוג עד למחיר של 130 דולר בשיא. הזינוק נבע גם מהעניין שהיה בזמנו סביב תעשיית הרכבים החשמליים והאוטונומים והמוצרים שנלווים להם, כגון סקטור הלידארים ועוד, וגם נבעה "מהסלבריטאים" שהשקיעו בחברה. אך מאז קרסה מניית החברה ב-80% עד למחיר של כ-19 דולר למניה לפני כחודש. בעקבות הזינוק היום המניה קופצת לשער של כ-24 דולר.

שוק הרכבים החשמלי אמנם צומח אך כבר תחרותי מאוד. עם זאת, על פי סוכנות האנרגיה הבינלאומית, היו שלושה מיליון כלי רכב חשמליים על הכביש בשנת 2020. מספר הרכבים החשמליים צפוי לעלות ל-145 מיליון עד שנת 2030. 

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רובוטיקה  (רשתות)רובוטיקה (רשתות)

למה מניית הרובוטיקה הזאת מזנקת היום ב-80%?

חברת AMC Robotics, שפועלת מאז 2014 והשלימה לאחרונה מיזוג SPAC, מציגה רובוט אבטחה אוטונומי למחסנים, שווי שוק של כ־250 מיליון דולר והיקף מצומצם של מניות זמינות למסחר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רובוטיקה

מניית AMC Robotics (AMCI) מזנקת ב-80%, יום אחד בלבד לאחר זינוק חד של כ־168%. העלייה האחרונה מצטרפת לגל עניין שנוצר סביב החברה בעקבות שורת התפתחויות עסקיות, ובראשן המעבר לשלב מסחור של טכנולוגיית הרובוטיקה מבוססת הבינה המלאכותית שפיתחה. בשוק רואים במהלך זה שינוי מהותי באופי החברה, ממיזם טכנולוגי בשלב מוקדם לחברה המבקשת לייצר הכנסות בפועל.

AMC Robotics פועלת מאז 2014, אך עד לאחרונה פעלה הרחק מאור הזרקורים של שוק ההון. פעילותה התמקדה בפיתוח פתרונות אבטחה חכמים, בעיקר באמצעות שילוב של ראייה ממוחשבת, עיבוד תמונה ובינה מלאכותית במערכות פיקוח וניטור. אחד המוצרים המרכזיים בפעילות ההיסטורית של החברה הוא קו מצלמות האבטחה YI, שנועד לשימושים מסחריים ותעשייתיים. עם השנים הרחיבה החברה את תחומי הפעילות שלה מעבר למצלמות, מתוך ניסיון להציע פתרונות אבטחה אוטונומיים ומבוססי תוכנה.

לאחרונה חשפה החברה רובוט ארבע-רגלי אוטונומי, המבוסס על טכנולוגיית Visual-AI, המיועד לסיורי אבטחה ותגובה לאירועים במחסנים, מרכזים לוגיסטיים ואתרים תעשייתיים. הרובוט נועד לפעול באופן עצמאי, לנווט בסביבה מורכבת ולהגיב לאירועים בזמן אמת. לפי תיאורי החברה, הרובוט משלב חיישנים מתקדמים עם יכולות עיבוד תמונה ובינה מלאכותית, ומסוגל לקבל החלטות תפעוליות ללא צורך במפעיל אנושי צמוד. השוק הלוגיסטי, שבו נרשמת מגמה מתמשכת של אוטומציה, נתפס כיעד המרכזי ליישום הטכנולוגיה.

מנכ״ל החברה, שון דה, אמר עם פרסום התוכניות למסחור כי החברה נכנסת לשלב חדש בפעילותה. לדבריו, השאיפה היא להביא לשוק מוצרים שיספקו רמת אוטומציה גבוהה יותר ללקוחות ארגוניים, תוך שיפור היעילות והבטיחות באתרי פעילות.


כבר לא שלד בורסאי

בתחילת דצמבר הושלם מיזוג שבמסגרתו חדלה החברה לפעול כשלד בורסאי מסוג SPAC, והחלה להיסחר כחברה תפעולית בנאסד״ק תחת הסימול AMCI. לפני המיזוג, פעילותה הציבורית של החברה הייתה מוגבלת להחזקת כספים בנאמנות, ללא פעילות עסקית שוטפת. עם השלמת העסקה שוחררו הכספים, והחברה קיבלה גישה להון שנועד לממן את המעבר משלב פיתוח לשלב מסחור.

טסלה מבפנים
צילום: טסלה

קליפורניה נגד טסלה: אולטימטום לשינוי הפרסומים על הנהיגה האוטונמית

הרגולטורים בקליפורניה הציבו קו אדום לטסלה: משרד הרישוי לרכב של קליפורניה (DMV) העניקה לחברה 90 יום לבצע שינויים מהותיים באופן שבו היא משווקת את מערכות הנהיגה האוטונומית שלה, לאחר ששופט מנהלי קבע כי טסלה הטעתה צרכנים בכך שיצרה רושם שמכוניותיה מסוגלות לנהוג בעצמן

רן קידר |
נושאים בכתבה טסלה

הרגולטורים בקליפורניה הציבו קו אדום לטסלה Tesla 3.07%  . רשות הרישוי לרכב של קליפורניה (DMV) העניקה לחברה 90 יום לבצע שינויים מהותיים באופן שבו היא משווקת את מערכות הנהיגה האוטונומית שלה, לאחר ששופט מנהלי קבע כי טסלה הטעתה צרכנים בכך שיצרה רושם שמכוניותיה מסוגלות לנהוג בעצמן. לפי החלטת השופט, שאומצה על ידי ה-DMV, השימוש במונחים כמו “Autopilot” ו-“Full Self-Driving Capability” מהווה פרסום מטעה, משום שהוא עלול לגרום לנהגים להבין שהרכב אוטונומי, למרות שבפועל מדובר במערכות סיוע לנהג המחייבות פיקוח אנושי רציף. 

הגירסה המרוככת של הרגולטור

במקור, השופט המליץ להשעות את רישיון הסוחר והיצרן של טסלה בקליפורניה ל-30 יום. עם זאת, הרגולטור בחר בגישה מרוככת יותר: השעיית רישיון הסוחר הוקפאה ל-90 יום, כדי לאפשר לחברה להתאים את הפרסום והמדיניות שלה, ואילו ההחלטה להשעות את רישיון הייצור הוקפאה לצמיתות. לדברי מנהל ה-DMV, המהלך נועד לאפשר פתרון ולא לפגוע מיידית בפעילות החברה. “רצינו להיות הוגנים ולתת להם הזדמנות למצוא דרך לתקן את המצב”, אמר. 

טסלה: "אף לקוח לא הוטעה" 

טסלה דחתה את הטענות. בהודעה רשמית מסרה החברה כי מדובר בהחלטה צרכנית-רגולטורית שמתמקדת במינוח בלבד, וכי לא הוגשה ולו תלונה אחת מצד לקוח שטען כי הוטעה. לדברי החברה, מכירות הרכב בקליפורניה יימשכו כסדרן. טסלה מדגישה כי לאורך השנים הבהירה ללקוחות שמערכות ה-Autopilot וה-FSD אינן הופכות את הרכב לאוטונומי, וכי הנהג מחויב להישאר קשוב ובמידת הצורך להשתלט על הנהיגה.  

לדבריה, האזהרות וההסברים מופיעים באתר החברה, במסכי הרכב ובמדריכי המשתמש. עם זאת, הרגולטורים טוענים כי המסר השיווקי הכולל - ולא האותיות הקטנות - הוא שיצר את ההטעיה. נציגי ה-DMV העידו כי בפרסומים שונים נמסר מידע סותר לגבי יכולות הרכב, וכי השמות עצמם יוצרים ציפייה לא מציאותית. "כשאומרים Autopilot, רוב האנשים מבינים שהרכב נוהג לבד", אמרה אחת החוקרות בעדותה. 

סיכון אסטרטגי לחזון של מאסק 

העימות עם הרגולטור בקליפורניה אינו נקודתי. טסלה נמצאת תחת פיקוח גובר מצד רשויות מדינתיות ופדרליות סביב טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית, דווקא בתקופה שבה אילון מאסק מציב את התחום בלב החזון העתידי של החברה, כולל שירותי הרובוטקסי. מעבר לפן הרגולטורי, טסלה מתמודדת גם עם חזית משפטית. באוגוסט האחרון חייב חבר מושבעים בפלורידה את החברה לשלם כ-243 מיליון דולר, לאחר שקבע כי היא נושאת באחריות חלקית לתאונה קטלנית מ-2019 שבה היה מעורב רכב עם מערכת סיוע לנהג.