כמה יפסידו השנה יצרניות הרכב, במיליארדי דולרים?
הנה כמה מספרים מעניינים על השפעת המחסור בשבבים על תעשיית הרכב הגלובלית: לפי חברת המחקר גלובלדאטה, שעוקבת אחר המשבר מראשיתו בדצמבר 2020, יצרניות הרכב הגדולות ייצרו בין 2.86 ל-3.75 מיליון רכבים פחות השנה בשל המשבר, כשסך הנזקים לחברות מתחילת השנה עד לשבוע הראשון בספטמבר נאמדים בעד 112 מיליארד דולר. ב-KPMG ההערכות הן מעט יותר שמרניות והם מעריכים כי הפסדי יצרני הרכבים יסתכמו ב-110 מיליארד דולר השנה. נתון מעניין – ומדכא – נוסף מגיע מבריטניה, שם ייצור הרכבים בחסות המשבר והברקזיט, הורידה את הייצור ביולי האחרון לרמה הנמוכה ביותר מאז 1956 (!!), כשיצרני הרכבים הבריטיים ייצרו רק 53.4 אלף רכבים במדינה, שמהווים ירידה של כמעט 38% ביחס ליולי אשתקד.
בתערוכת הרכבים של מינכן שהסתיימה אמש, מנכ"ל דיימלר (DDAIF) אולה קלניוס אמר כי הוא מפחד שהמשבר בתעשייה יימשך אל תוך 2023. כרגע, לאחר שחשבו שהמשבר ישכך מעט, נראה שלאחרונה הוא רק מתגבר, כשטויוטה הודיעה לאחרונה כי היא עוצרת 40% מהייצור שלה ובכך הצטרפה גם אל פורד (F), ג'נרל מוטורס (GM) ופולקסווגן (VWAGY) ביצרניות הגדולות שנאלצו לסגור מפעלים ופסי ייצור ברחבי העולם.
בצד החיובי, המצב מוביל לכך שיש התקרבות בין חברות הטכנולוגיה לחברות הרכב. יש לכך גם סיבה טובה. בכל רכב כיום יש פי 8 שבבים ממה שהיו לפני 2 עשורים. הם אמנם לא השבבים הכי מתקדמים בשוק, ההיפך הוא הנכון, אבל היכן שיש ביקושים ימצאו מישהו שבסופו של דבר יספק את הסחורה.
לפי חברת המחקר גרטנר, הביקושים בתעשיית הרכב רק צפויים לגדול, כשעד סוף העשור תעשיית השבבים לרכבים תעמוד על שווי גלובלי של 115 מיליארד דולר שהם 11% מכלל תעשיית השבבים העולמית.
- אנבידיה נפלה ב-10%, האם זה הזמן לקנות? וגם על היום הקשה של עובדי אנבידיה
- סם אלטמן מחפש טריליונים במטרה להרחיב את תעשיית השבבים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשבוע שעבר, מנכ"ל אינטל (INTC) פט גלסינגר, אמר במינכן כי החברה תתמוך בתעשיית הרכב באמצעות המפעל הגדול ביותר שלה מחוץ לארה"ב, אבל לא נתן לוח זמנים מפורט. מטרת אינטל היא להתמודד עם יצרנית השבבים הגדולה בעולם, TSM (TSMC). גלסינגר מאמין שההוצאות של חברות הרכב על שבבים יגיעו לכדי 20% מעלות החלקים ברכבי פרימיום עד 2030, לעומת 4% בלבד ב-2019. "הרכבים הופכים למחשבים עם גלגלים ותעשיית הרכב צריכה אותנו ואנחנו צריכים אתכם", אמר גלסינגר.
בכל מקרה, אחרי שבמשך עשרות שנים המודל העיקרי של חברות הרכב היה להגביר את המכירות כדי לייצר רווחים גבוהים יותר, לאט לאט יש שינוי גישה שדוחף חברות עם מוצרי פרימיום, כמו דיימלר שמייצרת את מרצדס וב.מ.וו (BMWYY) מנצלות את המחסור להתמקד בהעלאת מחירים ומכירתם של יותר רכבי פרימיום, בשל העובדה שהלקוחות שלהם מוכנים לשלם יותר בתקופה הנוכחית בה המחירים לא מפסיקים לעלות.
- 4.לא לגעת בנסדק יצלול 35 אחוז (ל"ת)רונן 13/09/2021 20:23הגב לתגובה זו
- 3.השווקים גמרו פוטים (ל"ת)רונן 13/09/2021 20:23הגב לתגובה זו
- 2.דובון 13/09/2021 15:57הגב לתגובה זוטסלה! נכון ארז?
- 1.רפי 13/09/2021 14:07הגב לתגובה זורמז להכנס לחברות שבבים?רמז לברוח מחברות הרכב?מה מטרת הכתבה
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
.jpg)