כמה יפסידו השנה יצרניות הרכב, במיליארדי דולרים?
הנה כמה מספרים מעניינים על השפעת המחסור בשבבים על תעשיית הרכב הגלובלית: לפי חברת המחקר גלובלדאטה, שעוקבת אחר המשבר מראשיתו בדצמבר 2020, יצרניות הרכב הגדולות ייצרו בין 2.86 ל-3.75 מיליון רכבים פחות השנה בשל המשבר, כשסך הנזקים לחברות מתחילת השנה עד לשבוע הראשון בספטמבר נאמדים בעד 112 מיליארד דולר. ב-KPMG ההערכות הן מעט יותר שמרניות והם מעריכים כי הפסדי יצרני הרכבים יסתכמו ב-110 מיליארד דולר השנה. נתון מעניין – ומדכא – נוסף מגיע מבריטניה, שם ייצור הרכבים בחסות המשבר והברקזיט, הורידה את הייצור ביולי האחרון לרמה הנמוכה ביותר מאז 1956 (!!), כשיצרני הרכבים הבריטיים ייצרו רק 53.4 אלף רכבים במדינה, שמהווים ירידה של כמעט 38% ביחס ליולי אשתקד.
בתערוכת הרכבים של מינכן שהסתיימה אמש, מנכ"ל דיימלר (DDAIF) אולה קלניוס אמר כי הוא מפחד שהמשבר בתעשייה יימשך אל תוך 2023. כרגע, לאחר שחשבו שהמשבר ישכך מעט, נראה שלאחרונה הוא רק מתגבר, כשטויוטה הודיעה לאחרונה כי היא עוצרת 40% מהייצור שלה ובכך הצטרפה גם אל פורד (F), ג'נרל מוטורס (GM) ופולקסווגן (VWAGY) ביצרניות הגדולות שנאלצו לסגור מפעלים ופסי ייצור ברחבי העולם.
בצד החיובי, המצב מוביל לכך שיש התקרבות בין חברות הטכנולוגיה לחברות הרכב. יש לכך גם סיבה טובה. בכל רכב כיום יש פי 8 שבבים ממה שהיו לפני 2 עשורים. הם אמנם לא השבבים הכי מתקדמים בשוק, ההיפך הוא הנכון, אבל היכן שיש ביקושים ימצאו מישהו שבסופו של דבר יספק את הסחורה.
לפי חברת המחקר גרטנר, הביקושים בתעשיית הרכב רק צפויים לגדול, כשעד סוף העשור תעשיית השבבים לרכבים תעמוד על שווי גלובלי של 115 מיליארד דולר שהם 11% מכלל תעשיית השבבים העולמית.
- אנבידיה נפלה ב-10%, האם זה הזמן לקנות? וגם על היום הקשה של עובדי אנבידיה
- סם אלטמן מחפש טריליונים במטרה להרחיב את תעשיית השבבים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשבוע שעבר, מנכ"ל אינטל (INTC) פט גלסינגר, אמר במינכן כי החברה תתמוך בתעשיית הרכב באמצעות המפעל הגדול ביותר שלה מחוץ לארה"ב, אבל לא נתן לוח זמנים מפורט. מטרת אינטל היא להתמודד עם יצרנית השבבים הגדולה בעולם, TSM (TSMC). גלסינגר מאמין שההוצאות של חברות הרכב על שבבים יגיעו לכדי 20% מעלות החלקים ברכבי פרימיום עד 2030, לעומת 4% בלבד ב-2019. "הרכבים הופכים למחשבים עם גלגלים ותעשיית הרכב צריכה אותנו ואנחנו צריכים אתכם", אמר גלסינגר.
בכל מקרה, אחרי שבמשך עשרות שנים המודל העיקרי של חברות הרכב היה להגביר את המכירות כדי לייצר רווחים גבוהים יותר, לאט לאט יש שינוי גישה שדוחף חברות עם מוצרי פרימיום, כמו דיימלר שמייצרת את מרצדס וב.מ.וו (BMWYY) מנצלות את המחסור להתמקד בהעלאת מחירים ומכירתם של יותר רכבי פרימיום, בשל העובדה שהלקוחות שלהם מוכנים לשלם יותר בתקופה הנוכחית בה המחירים לא מפסיקים לעלות.
- 4.לא לגעת בנסדק יצלול 35 אחוז (ל"ת)רונן 13/09/2021 20:23הגב לתגובה זו
- 3.השווקים גמרו פוטים (ל"ת)רונן 13/09/2021 20:23הגב לתגובה זו
- 2.דובון 13/09/2021 15:57הגב לתגובה זוטסלה! נכון ארז?
- 1.רפי 13/09/2021 14:07הגב לתגובה זורמז להכנס לחברות שבבים?רמז לברוח מחברות הרכב?מה מטרת הכתבה
פארוק פתיח אוזר (רשתות)הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי
מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו
פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר.
Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה.
באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים בלי כיסוי לנכסים שלהם. בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.
הרשעה תקדימית
בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.
- המשיך להונות אנשים תוך כדי משפט על הונאה - אמיר ברמלי גנב משקיעים בעוד 18.5 מיליון שקל
- ברקע החקירות והתביעות אוטומקס וסייספארק מבטלות את המיזוג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי.

הרווח נעלם: טידס מתקשה להתייצב אחרי המיזוג עם אאוטבריין
הכנסות החברה המאוחדת קפצו ב-42% ל-318.8 מיליון דולר, אך נרשם הפסד נקי של 19.7 מיליון דולר. ההנהלה מבטיחה צעדים לשיפור הרווחיות, בזמן שתחום הטלוויזיה המחוברת ממשיך לצמוח
חברת הפרסום הדיגיטלי טידס הולדינג Teads Holding -45.93% פרסמה דוח רבעוני מעורב. ההכנסות זינקו ב-42% והגיעו ל-318.8 מיליון דולר, אך במקביל נרשם הפסד נקי של 19.7 מיליון דולר, לעומת רווח של 6.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.הנתונים משקפים את המורכבות של המיזוג שהחברה עדיין מנסה לעכל והמניה צונחת ב-48%. אמש דיווחה גם טאבולה, שלעומת זאת זינקה ב-8% בתגובה לדוחות.
המיזוג יצא לפועל בפברואר השנה, כשאאוטבריין הישראלית רכשה את טידס הצרפתית בעסקה של כמיליארד דולר. מדובר היה במהלך שנועד לשלב בין תחומי ההתמחות של שתי החברות: אאוטבריין, המתמקדת בהמלצות תוכן, וטידס, שפועלת בתחום הפרסום בווידאו ובטלוויזיה. במסגרת העסקה שילמה אאוטבריין 725 מיליון דולר במזומן, 25 מיליון בתשלום נדחה, וחלק נוסף במניות ובמניות המירות. עבור אאוטבריין, העסקה הייתה הזדמנות אסטרטגית. אלטיס, החברה האם של הוט והבעלים של טידס, נאלצה למכור נכסים בשל חובות של כ-60 מיליארד דולר. טידס, שתכננה הנפקה ב-2021 לפי שווי של 3 מיליארד דולר אך נסוגה ממנה, נמכרה לבסוף בשווי נמוך בהרבה. נזכיר כי אלטיס רכשה את טידס ב-2017 תמורת 307 מיליון דולר בלבד.
אף שהמיזוג אמור היה ליצור חברה חזקה ומגוונת יותר, המציאות מורכבת. מנכ"ל החברה המאוחדת, דיוויד קוסטמן, הודה כי הרבעון הנוכחי לא עמד בציפיות. לדבריו, החברה נוקטת צעדים ממוקדים לשיפור הרווחיות ולהאצת הצמיחה, תוך דגש על יצירת תזרים מזומנים חיובי. בנוסף, מונה מנהל חדש למחלקת המכירות בעקבות שינוי מבני שבוצע לאחר המיזוג.
המספרים
הרווח הגולמי עלה ב-116% ל-105.7 מיליון דולר, ושיעור הרווח הגולמי גדל מ-21.8% ל-33.2% - בעיקר בזכות הפעילות של טידס, המאופיינת במרווחים גבוהים יותר. עם זאת, ההפסד הנקי כולל 3.7 מיליון דולר הקשורים לעלויות רכישה ואינטגרציה, ועוד 0.7 מיליון דולר כתוצאה מארגון מחדש. המדד המרכזי מבחינת החברה הוא הרווח הגולמי בניכוי עלויות רכישת תנועה (Ex-TAC gross profit). כאן נרשם שיפור משמעותי: 130.5 מיליון דולר לעומת 59.7 מיליון דולר בשנה שעברה - עלייה של בדרך 119%.
- מה קורה במניות האד טק הישראליות והאם הן מעניינות?
- אאוטבריין פספסה את הצפי בדוחות; המניה נופלת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ה-EBITDA המתואם עמד על 19.2 מיליון דולר לעומת 11.5 מיליון ברבעון המקביל, עלייה של 66%. עם זאת, תזרים המזומנים ממשיך להוות אתגר: החברה השתמשה ב-23.7 מיליון דולר בפעילות התפעולית שלה, לעומת תזרים חיובי של 13.7 מיליון דולר אשתקד. גם תזרים המזומנים החופשי המתואם נותר שלילי, בגובה 24 מיליון דולר.
