המסחר בוול סטריט
צילום: CC
וול סטריט

הנאסד"ק ירד ב-0.9%; מאנדיי זינקה ב-24%, אאוטבריין נפלה 12%

הירידות התמתנו במהלך המסחר - הנאסד"ק איבד 0.9%, הדאו ירד ב-0.8%. וול סטריט חוששת מוועידת הנגידים הקרובה שעלולה להתקבל בה החלטה על הקדמת העלאת הריבית. היו חששות כאלו בעבר, אז זה לא התגשם, אבל נראה שכיום החששות התגברו גם על רקע אינפלציה שמרימה ראש בחצי השנה האחרונה. בגזרה הישראלית, הסיפור של היום הוא מאנדיי שמפתחת מערכת הפעלה לעבודה (Work OS) ולניהול פרויקטים ומשימות. החברה פרסמה דוחות טובים, המניה מזנקת. אבל יש לנו כמה תהיות. האם החברה הזו שלפני שנה שנה הוערכה ב-1-2 מיליארד דולר באמת אמורה להיסחר ב-13.2 מיליארד דולר? האם הצמיחה שלה בהמשך מספיק חזקה? (ראו כאן: הטוב והרע בדוחות של מאנדיי). S&P 500 0% דאו ג'ונס 0.6% נאסד"ק 0.22% BITCOIN 1.25%  

      מאקרו השוק מצפה לפגישת הפד' השבוע בנושא הריבית, כדי לראות האם הפתיחה מחדש תוביל להורדת קצב הרכישות ולסימנים להעלאתה המחודשת של הריבית. ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג הריביות של לאומי שוקי הון, סבורים כי העלייה במדד המחירים לצרכן, למרות שהתמתנה בחודש יולי ובעיקר בכל הקשור למחירי הליבה, עדיין נחשבת לעלייה חדה יחסית.   לדבריהם, העלייה "ככל הנראה תביא את הפד להכרזה על TAPERING אולי כבר בהודעת הריבית הקרובה בחודש ספטמבר כאשר עיתוי התחלת ה TAPERING צפוי להיות בראשית שנת 2022. נתוני האינפלציה בשילוב הנתונים החזקים משוק העבודה שהתפרסמו בשבוע שעבר צפויים לסלול את הדרך להתחלת ה TAPERING. עם זאת אין ללמוד מכך על נכונות של הפד להקדים את תהליך העלאת הריבית ואף ייתכן שה TAPERING דווקא יגדיל את דרגות החופש העומדות בפני הפד בכל הקשור לניהול מדיניות הריבית בעתיד". מניות במרכז חברת ההשקעות של המשקיע האגדי וורן באפט, ברקשייר האת'ווי (סימול: BRK-A) הורידה את החשיפה שלה בג'נרל מוטורס (סימול: GM) ובארבע מניות מתעשיית הפארמה:  מרק (סימול: MRK), אבווי (סימול: ABBV), בריסטול מאיירס סקוויב (סימול: BMY) וביוג'ן (סימול: BIIB). מנגד רכשה את מניות קרוגר (סימול: KR) ו-Aon (סימול: AON). השינויים האלה התפרסמו במסגרת דיווח של החברה לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) על הרכב החזקותיה נכון ל-30 ביוני 2021 (לכתבה המלאה). וולמארט WALMART  (WMT) פרסמה את הדוחות שלה לרבעון השני של השנה, ויורדת בטרום ב-0.8%, למרות שעקפה את תחזיות האנליסטים. הכנסות החברה הסתכמו בכ-141 מיליארד דולר, לעומת צפי אנליסטים של כ-136.8 מיליארד דולר. הרווח לפי מניה הסתכם בכ-1.78 דולר למניה, לעומת צפי אנליסטים של כ-1.57 דולר למניה (לכתבה המלאה). הום דיפו  HOME DEPOT ענקית השיפוצים לבית, דיווחה על רווחים טובים מן הצפוי. האנליסטים צפו להכנסות של כ-40.6 מיליארד דולר, ובפועל החברה דיווחה על 41 מיליארד דולר.  חברת  ROBLOX CORPORATION מפתחת פלטפורמת משחקי וידאו, פרסמה את דוחות חלשים לרבעון השני של 2021. החברה דיווחה על הפסד של כ-140.1 מיליון דולר או 25 סנט למניה,  לעומת הפסד של 71.5 מיליון דולר או 40 סנט למניה ברבעון המקביל. המניה של חברת מודרנה  MODERNA זינקה ב-440% בשנה החולפת. האם יש לה עוד לאן לעלות? התחזיות למכירת חיסוני הקורונה ממשיכים לעלות והשאלה היא האם היא חברת ביוטכנולוגיה ייחודית והאם היא תוכל לשכפל את ההצלחה הפנומנלית לחיסונים נוספים (לפרשנות המלאה). מייקל ברי ממשקיעי השורט הידועים והמוערכים של זמננו מהמר נגד קת'י ווד וקרן הדגל שלה ARKK. בדיווח ל-SEC על השינויים שערך בפורטפוליו שלו, ברי דיווח כי ברבעון השני שם פוזיציות שורט של 235 אלף יחידות נגד ARKK, בשווי של כ-28 מיליון דולר. הקרן של וורד יורדת היום ב-3% על רקע הירידות בכל סקטור ההייטק (לכתבה המלאה).

    ישראליות בוול סטריט דוחות ראשונים ל אאוטבריין שממשיכה לצמוח ולהיות רווחית. החברה מדווחת על רווח על בסיס GAAP (החברה לא פרסמה רווח על בסיס Non-GAAP) של 15.2 מיליון דולר ברבעון השני של 2021, לעומת הפסד של 2.6 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד - הרווח הוא הקצה העליון של התחזית של החברה. המניק עולה בטרום ב-2% (לכתבה המלאה). עם זאת, השוק ציפה לתחזית חיובית יותר קדימה ומשלא קיבל אותה - המניה ירדה. גם אינוויז הישראלית צונחת היום - מעל 10% יחד עם כל תעשיית הלידארים לרכבים האוטונומיים. כמו כן, גם אוטונומו שהתמזגה לפני יומיים לתוך ספאק  ופועלת בעיבוד של דטה מרכבים, מאבדת היום אחוזים ניכרים.  חברת התכנה מאנדיי שפיתחה מערכת הפעלה לעבודה (Work OS) ולניהול פרויקטים ומשימות מדווחת ברבעון השני של השנה על הפסד למניה על בסיס Non-GAAP בסך 0.26 דולר ועל הכנסות של 70.6 מיליון דולר. האנליסטים ציפו להפסד של דולר למניה ולהכנסות של 62.11 מיליון דולר. מדובר בצמיחה של 94% בהכנסות מאז הרבעון המקביל אשתקד, ובצמצום של ההפסד למניה מרמה קודמת של 0.39 דולר (לכתבה המלאה).  חברת  גלובל-אי הישראלית שהחלה להיסחר בנאסד"ק לאחרונה, דיווחה בליל אמש על תוצאות הרבעון השני של 2021. החברה עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות, ההכנסות הסתכמו בכ-57.3 מיליון דולר, עלייה של 92% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. האנליסטים צפו שהחברה תדווח על הכנסות של כ-47.6 מיליון דולר. ההכנסות מדמי השירות צמחו ב-104% וחלקו היווה 37% מההכנסות (לכתבה המלאה).  חברת REE אוטומוטיב שהחלה להיסחר בנאסד"ק לאחרונה, מדווחת על התוצאות לרבעון השני של 2021. החברה לא דיווחה על הכנסות ברבעון, לעומת הכנסות של כ-89 אלף דולר ברבעון המקביל אשתקד. אבל כמובן שלהכנסות האלו אין משמעות - החברה מכוונת להכנסות של מאות מיליונים בעתיד במקביל להחדרת הפלטפורמה שלה לכלי הרכב החשמליים (לכתבה המלאה)

    תגובות לכתבה(2):

    הגב לכתבה

    השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
    • 2.
      שלח 18/08/2021 07:26
      הגב לתגובה זו
      אינטרסים של שחקני מעוף
    • 1.
      רובי 17/08/2021 21:34
      הגב לתגובה זו
      האוויר החם מתחיל לצאת משוק ההון.
    טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

    טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

    ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

    רן קידר |
    נושאים בכתבה טויוטה

    ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

    ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

    הגורם הסיני 

    עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

    הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

    מגמה מעורבת בשאר העולם

    בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

    ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

    טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

    מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

    מנדי הניג |
    נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

    טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

    התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

    דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

    דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

    בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

    המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.