באפט עושה למאסק בית ספר: BYD מסרה בסין פי 2 רכבים מטסלה
בנפח המסחר סין עדיין לא מתקרבת לארה"ב. אבל סין היא לא רק המדינה הגדולה בעולם מבחינה מספרית, עם 1.4 מיליארד בני אדם - אלא היא גם שוק הרכב החשמלי הגדול בעולם, כאשר הביקושים בערים הצפופות והמזוהמות במדינה הענקית רק גדל כל הזמן.
הממשלה – יותר נכון המפלגה הקומוניסטית בראשותו של שי ג'ינפינג – הציבה יעדים שאפתניים להפחתת פליטות פחמן (0 פליטות עד 2060) וגם נתנה סובסידיות יפות ליזמים לפיתוח רכבים חשמליים. לא פלא אם כך, שיצרנים סינים צצו כפטריות אחרי הגשם. יש את NIO (NIO), רכבי לי (LI), אקספנג (XPEV) ועוד.
טסלה מסרה 50 אלף מכוניות ברבעון - אבל היא לא במקום הראשון במדינה
גם אילון מאסק, מנכ"ל ויו"ר טסלה (TSLA), הבין את חשיבות השוק הזה ומיהר לפתוח שם מפעל לרכביו, כשזהו כרגע השוק הכי חשוב שלו והוא משקיע בו לא מעט מאמצים. ברבעון הקודם לדוגמה, החברה מסרה 50 אלף רכבים. בחודש שעבר היא מכרה למעלה מ-33 אלף רכבים שיוצרו בסין. לא בשוק הסיני אלא כאלה שיוצרו שם.
אבל מי ששולטת כיום בשוק הסיני היא לא טסלה, אלא BYD (1211.HK), שמי שמושקע בה הוא המשקיע האגדי וורן באפט באמצעות חברת ההשקעות שלו ברקשייר הת'אוויי (BRKA). באפט מחזיק ב-21% מהמניות של החברה בהונג קונג וסך הכול 8% מכל המניות החברה, שמונפקת גם בשנגחאי.
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- אוטובוס אוטונומי ראשון יתחיל לפעול בישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פי 2 מסירות מטסלה - ותשואה פנומינלית
בניגוד לטסלה, החברה מייצרת גם משאיות חשמליות ואוטובוסים חשמליים, כשבחודש שעבר היא החברה מסרה 41 אלף רכבים, לעומת 14 אלף בחודש המקביל של 2020. עלייה של 193%. בסך הכול ברבעון השני BYD מכרה כמעט 100 אלף רכבים. זה פי 2 מכמות הרבים שטסלה מסרה ברבעון – למרות שבעולם היא מסרה 201 אלף EV בסך הכול.
מתחילת השנה המניה ירדה בכ-2%, כשהיום היא ירדה ב-2.4% ובשבוע האחרון היא ללא תשואה כלל, וזאת למרות הביצועים, שבסיטיגרופ (CITI) שעוקבים אחרי המניה כינו "מצוינים". המניה עולה ויורדת אבל בסוף היום היא בדיוק על אותו מחיר של 219.8 דולר הונג קונגי. אבל אל תרחמו על באפט, רק ב-12 החודשים הוא עשה למעלה מ-184% תשואה על ההשקעה שלו. מתחילת 2020 הוא עשה 435% תשואה על BYD.
אבל התוצאות החלשות האחרונות בבורסה של BYD, הן לא נחלתה בלבד. גם NIO לדוגמא, שמסרה בחודש שעבר שיא של קצת יותר מ-8,000 רכבים – עלייה של 116% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד – סיימה את חודש יוני במחיר מניה של 53.2 דולר ומאז ירדה ל-46 דולר (מינוס 13.5%), כשאתמול ירדה בכמעט 8.5%.
- אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
- המשך שחרור תיקי אפשטיין מחזיר את הסיכון הפוליטי למסך של וול סטריט
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
החולשה מתחילת השנה: טסלה איבדה 27% מערכה
- 3.Jer 12/07/2021 18:30הגב לתגובה זובסופו כולם יעברו לחשמליות אך חשוב לזכור כי מדובר בתעשיית רכב עלפי ההעבר התעשיה אינה ריווחית גם באוטונומיות /חשמליות יהיה ריבוי חברות שיצתמצמו לבודדות.
- 2.הסימול של BYD בארה"ב זה BYDDF (ל"ת)משה 09/07/2021 08:28הגב לתגובה זו
- Byddy גם (ל"ת)Jer 12/07/2021 18:26הגב לתגובה זו
- 1.יובל 08/07/2021 16:10הגב לתגובה זוואז היא תמכור 5 מיליון רכבים בשנה. איפה BYD ואיפה טסלה בכלל?
סטארפייטרס ספייסהמניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%
ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים
חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.
סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.
סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.
שלוש שנים בלי הכנסות
החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.
- "Moonshot הוקמה כדי לשגר אובייקטים לחלל בדרכים יעילות יותר"
- הסטארטאפ Moonshot Space נחשף לראשונה עם גיוס של 12 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
.jpg)