בריזומטר
צילום: יריב אלדד

BreezoMeter גייסה 30 מיליון דולר; קרן פורטיסימו המשקיעה הגדולה

BreezoMeter פיתחה טכנולוגיה שאוספת נתונים מהסביבה ובעזרת אלגוריתמים חוזה מפגעים סביבתיים שקשורים באיכות האוויר, כגון זיהום אוויר, אבקנים ושריפות
מערכת ביזפורטל |
נושאים בכתבה משבר האקלים

BreezoMeter השלימה גיוס של 30 מיליון דולר בהובלת קרן פורטיסימו.  Breezometer פיתחה טכנולוגיות לחיזוי מפגעים סביבתיים והשפעתם על הבריאות. החברה מנגישה את המידע ללקוחות תוך התממשקות למכשירים שונים.

 

בגיוס של החברה שבעצם אוספת מנתחת וחוזה את איכות האוויר, השתתפו גם  Entrée Capital, הנמנית על המשקיעים הראשונים של BreezoMeter ומשקיעים קיימים נוספים, JumpSpeed Ventures ,AxessVentures ,Launchpad Digital Health ו-Idinvest Partners.

סבב הגיוס הנוכחי מביא את סך גיוס ההון של בריזומטר ל- 45 מיליון דולר. הגיוס ישמש את החברה להגדלת צוות הפיתוח לשם הרחבת מוצרים קיימים והוספת חדשים וכן לגיוס רחב של עובדים להאצת הצמיחה במכירות.

BreezoMeter פיתחה טכנולוגיה ייחודית, אשר אוספת נתונים רלוונטיים מהסביבה, ובעזרת אלגוריתמים מצליחה לחזות מפגעים סביבתיים שקשורים באיכות האוויר, כגון זיהום אוויר, אבקנים ושריפות, ואת השפעתם על הבריאות. מידע זה זמין למיליארדי משתמשים, דרך מגוון מכשירים, הן דרך אפליקציות של החברה והן דרך שימוש במידע החברה על ידי חברות במגוון תחומים, לרבות רפואה, בריאות ואיכות חיים. מידע החברה זמין כיום ביותר ממאה מדינות ומשמש להחלטות יומיומיות של מאות מיליוני משתמשים, כגון תכנון דרך (הליכה, ריצה, נסיעה), בחירת איזור מגורים, הפעלת מכשור מסויים ועיתוי השימוש בתרופות.

מגוון חברות ענק, הכולל את AstraZeneca ,Bosch ,Dyson ,Verizon Media ,L'Oréal משתמשות בממשקי תכנות יישומים (API) של BreezoMeter לחיזוי וניטור זיהום אוויר, אבקנים ושריפות, על מנת לספק לקהל היעד שלהן המלצות בנוגע לאיכות האוויר דרך אפליקציות מובייל, מכשירי IoT של בתים חכמים, כלי רכב ושלל חוויות מקושרות אחרות. בדצמבר 2020, הפכה האינפורמציה הסביבתית של BreezoMeter לזמינה עבור משתמשי האייפון, באמצעות אפליקציית מזג האוויר של Apple.

 

"זו זכות גדולה להשקיע בחברת אימפקט כמו BreezoMeter, ובמהפכה העולמית שהיא מובילה, במטרה להנגיש נתוני איכות אוויר מדויקים למיליארדי אנשים מסביב לעולם, להביא לשיפור איכות חייהם ואף להצלת חיים במקרים מסויימים", אמר שמוליק בראשי, שותף בקרן פורטיסימו קפיטל, אשר הובילה את סבב גיוס ההון הנוכחי. "השקענו בחברה לאור המוצרים הייחודיים שפיתחה, והפוטנציאל הרב הטמון הן בהמשך פיתוחם והן בהאצת החדרתם בקרב משתמשים נוספים. נסייע להנהלה בהשגת יעדים אלו שהינם בעלי חשיבות רבה להשבחת ערך החברה".

“צמיחתה המהירה של BreezoMeter בתחום ניטור וחיזוי סכנות סביבתיות, כגון זיהום אוויר בשילוב דיוק סופר-לוקאלי, הפכו אותה לחברה המובילה בעולם בתחום זה", אמר אביעד (אבי) אייל, שותף מייסד בקרן Entrée Capital, מהמשקיעים הראשונים ב-BreezoMeter. "הצורך במוצרים של החברה גדל בצורה מעריכית. אנחנו מאוד גאים להיות משקיעים משמעותיים בחברה המספקת פתרון קריטי, מציל חיים ורב השפעה".

קיראו עוד ב"גלובל"

"הדרישה לאינטליגנציית איכות האוויר שלנו רק גדלה מתחילת מגיפת הקורונה, אשר שמה זרקור גדול על נושא בריאות נשימתית, ועכשיו מאות מיליוני אנשים משתמשים באינפורמציה ש-BreezoMeter מספקת באופן יום יומי" אמר רן קורבר, מנכ"ל BreezoMeter. "המודלים שלנו חוזים סיכונים סביבתיים כמו זיהום אוויר, אבקנים ושריפות יער, שהינם גורמים בעלי השפעה שלילית חמורה על בריאות נשימתית. אנחנו משתמשים במידע הזה לספק המלצות בזמן אמת כדי לאפשר לאנשים להימנע ממזהמים וסיכונים אלו. בזכות גיוס ההון הנוכחי, יש לנו יותר משאבים ללטש ולהעלות בסדר גודל  את השימוש במודל המשולש שלנו: תשתית מידע, טכנולוגיה וסיפוק אינפורמציה לצרכנים דרך מכשירים וחוויות מקושרות. בנוסף, אנחנו מפתחים מוצרים חדשים אשר יספקו לאנשים יותר שליטה על בריאותם".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.